ב-20 השנים האחרונות חלה ירידה חדה בצריכת המזון של ילדים (הכוונה למזונות מקבוצת הפירות, הירקות והדגנים המלאים), ועם זאת חלה עלייה בשיעור ההשמנה - פי 3 באותה תקופה. כך עולה ממחקרים שונים שנערכו לאחרונה על תזונת ילדים והתפרסמו באירופה וארה"ב.
נמצא, כי השלמת הקלוריות והעודף נלקח מתוך חטיפים, ממתקים ושתיית משקאות מסוכרים. הערכת המזון מראה ירידה בצריכת רמות הברזל, האבץ, הסידן, המגנזיום והקלוריות ממזון, ועלייה בצריכת המלח והסוכר.
הארגון הדיאטטי האמריקני 2004 מציג בנייר עמדה את המצב כיום כך: "יש ראיות מספיקות לכך שחסרים תזונתיים אלו קשורים לעיכוב התפתחות המוח בילדים, להפרעות קשב וריכוז, ירידה ביכולת השכלית וירידה בהישגים הלימודיים. בנוסף בעיות התנהגותיות, פגיעה ביכולת החיסונית והפחתה ביכולת העצם להיווצר ופגיעה בגדילה של הילד".
בעקבות נתונים אלה ולקראת החזרה לבית הספר, גילה אדלר, דיאטנית קלינית מוסמכת, מטפלת בילדים ובמבוגרים ברפואה סינית ובצמחי מרפא מערביים ברשת מרפאות מכבי טבעי מבית מכבי שירותי בריאות, מעניקה מספר עצות וטיפים בנושא זה.
לדבריה, הילדים שוהים בגן ובבית ספר, שהם שליש משעות העירנות ביממה ולכן מה שהם אוכלים בשעות אלו הוא בעל חשיבות עליונה להתפתחותם. בבוקר הילד קם עם מקורות אנרגיה מרוקנים מהלילה, ועליו לספק לגופו ולמוחו אנרגיה זמינה של פחמימות בצורה של דגנים מלאים, אך לא סוכרים.
המלצות: לאכול בבוקר לפני היציאה לבית הספר: 1 וחצי כוס חלב + חצי כוס קורנפלקס ללא סוכר מהסוג של חיטה מלאה.
או 1 פרוסת לחם דקה מחיטה מלאה או שיפון מלא + כף גבינה עד 5%שומן
או 1 לחמית או פתית או פריכית אורז + כפית דבש.
לבית הספר או לגן יש לשלוח עם הילד בכל יום עם: 1 מנת פרי, 1 מנת ירק + כריך + בקבוק מים. כמו-כן, יש ללמד את הילד לחלק את האוכל ל-2 הפסקות: הפסקה ראשונה כריך + ירק חי. הפסקה שנייה פרי + מים.
ילדים שלא אוהבים לקחת כריך מסיבה של שינוי המרקם או הטעם של הכריך בתיק יכולים לקחת במקום:
כוס קורנפלקס ללא סוכר + פרי + ירקות חיים + בקבוק מים
או גביע קטן אישי של גבינה 5% "גבינית" + 3 קרקרים מחיטה מלאה + ירק + פרי + בקבוק מים.
טיפים: - יש לשים אריזת הכריך בקופסא קטנה קשיחה המיועדת לכך - מונע את מעיכתו בתיק;
- עטיפת הכריך בנייר שעווה המיועד לכך ולא במפית הנדבקת ונרטבת (כן גם ללא חשש מצבע רעיל של המפית);
- בקבוק מים תרמי - השומר על מים צוננים;
- פירות - מהסוג הקשיח יותר כמו: אגס, תפוח או אם הפרי עם קליפה יש לקלף ולעטוף חזרה את הפרי בקליפה.
עקרונות האוכל בבית הספר ובגן: 1. אוכל מתוכנן מראש - ההורה והילד יכינו יחד טבלה שבועית שכותרתה "מה בכריך?" ובה ירשם לכל יום מה יילקח לבית הספר. תכנון מראש חוסך ויכוחים מיותרים, תסכול ואנרגיה.
2. גיוון - יש לאפשר לילד גיוון, בחירה, העדפה מתוך קבוצת הירקות, קבוצת הפירות ומתוך הדגנים, אך לא לאפשר לילד בחירה של חטיף, או של ממתק במקום האוכל.
3.מעורבות ההורים בתזונת הילד במוסדות -
א. כאשר הילד אוכל בגן, ההורה יבדוק שאכן הילד מקבל גם ירק וגם פרי בנוסף לכריך, וכן שהשתייה במקום היא מים. לא מעט מוסדות נותנים כריך בלבד והגיוון הוא בתוכן הכריך ואין בתפריט ירקות ופירות. כמו-כן נותנים שתייה ממותקת כמו פטל.
ב. קיוסקים בתוך חצר בית הספר היא בעיה רצינית כיוון שהכנסת קיוסקים לתוך בית הספר הפרה את שיווי המשקל התזונתי של הילד. הדבר משבש את יכולת הילד לשלוט בתזונה הנכונה. הפיתוי לקנות הוא גדול, והאוכל שם לא עונה לדרישות התזונה שהילד זקוק להן.