X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך קבע בית משפט השלום בתל אביב בתביעה שהגיש אדריכל המבנה נגד העיריה בתביעה נטען כי העיריה הפרה את החוזה עימו בכך ששינתה באופן מהותי את מבנה ההיכל והעלימה את מרכיביו האומנותיים בית המשפט קבע כי על העיריה להחזיר את המבנה לקדמותו בתוך 3 שנים ולפצות את האדריכל בכ-50,000 ש"ח
▪  ▪  ▪

בפסק דין יוצא דופן שהתקבל לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב קיבלה השופטת דליה מארק-הורנצ'ק את תביעתו של אדריכל צבי מוססקו נגד עיריית עפולה, וקבעה כי מבנה היכל התרבות והספריה העירונית הוא יצירת אמן אדריכלית בעלת אספקטים תועלתיים ואסתטיים.
מוססקו, באמצעות עורכי הדין רן יגנס ודקלה טל-מוסרי, טען כי בשנת 2001 שיפצה העיריה את מבנה היכל התרבות והספריה העירונית אותם תכנן בזמנו, באופן ששינה את היצירה ומכאן שזו הפרה את זכויות היוצרים שלו ואת החוזה שנחתם עימו.
בסוף שנות ה-70 ביקשה עיריית עפולה להקים היכל תרבות עירוני על גבי מבנה בית קולנוע בעיר. בתחילת שנת 1980 נחתם בין העיריה לבין האדריכל צבי מוססקו הסכם תכנון, ובו נמסרו לביצועו של התובע עבודות התכנון הכרוכות בהתאמתו של בית הקולנוע למבנה של היכל התרבות.
לאחר בניית היכל התרבות הזמינה הסוכנות היהודית ממוססקו תכנון והקמה של מבנה של ספרייה ציבורית, בצמוד להיכל התרבות ובניה זו הסתיימה בתחילת שנת 1986.
תחילת המחלוקת בין הצדדים החלה בשנת 2001 כאשר עיריית עפולה ביצעה שיפוץ במבנה היכל התרבות. השיפוץ כלל בין היתר שינוי מיקומם תאי השירותים, החלפת הזכוכית בויטרינות שבחזית מבנה היכל התרבות בקיר מצופה באבן שיש, צביעת בליטות קירותיו החיצוניים של מבנה היכל התרבות והספרייה, כך שתהא התאמה בינם לבין הקירות בחזית היכל התרבות.
בעקבות השיפוץ פנה מוססקו לבית המשפט וטען כי העבודות בוצעו ללא הסכמת וללא ידיעתו, ואלו מהווים שינויים מהותיים המשנים ופוגעים באופן משמעותי בחזית החיצונית של הקומפלקס, במרכיביו היצירתיים ובאיכויות הארכיטקטוניות המעניקות לו את אופיו כיצירה.
לעומתו טענה העיריה כי השינויים מזעריים ונעשו תוך הקפדה על המודל התכנוני שהיה קיים מלכתחילה בקומפלקס.
הלכה למעשה, בפני בית המשפט עמדה השאלה האם מבנה היכל התרבות והספרייה הינם בבחינת "יצירה אדריכלית" הראויה להגנה, כמשמעותה בחוק זכויות היוצרים, האם השינויים שנעשו פוגעים בקומפלקס המבנים ומהווים פגיעה בזכויות היוצרים והאם קיימת זכות יוצרים לאדריכל על עבודתו.
בפסק הדין קובעת השופטת דליה מארק-הורנצ'ק כי לאור עדויות המומחים שהוגשו לבית המשפט אכן מדובר ביצירה אדריכלית ויש לראות במבנה "ביטוי מקורי לרעיון שסיגל לעצמו התובע, והוא בעל אספקטים תועלתיים ואסטתיים בעלי ערך אמנותי כיצירה".
באיזון שבין הצורך של העיריה לשנות את המבנה בהתאם לצרכים המשתנים עם הזמן והצורך של אי סילוף היצירה ובכך לעודד יצירה אדריכלית קובעת השופטת כי "שיפוץ הבניין שינה כליל את אופי היצירה וגרם לה לאבד מערכה החזותי, למרות שניתן היה לתקן את הבעיות במבנה מבלי לפגוע ביצירה האדריכלית".
עוד קובעת השופטת כי העיריה הפרה את החוזה עם האדריכל בכך שלא הודיעה לו על כוונתה לשפץ, להעביר אליו את תוכניות השיפוץ לאישור ולאפשר לו זכות להציע הצעה לשיפוצו של המבנה (זכות סירוב ראשונה).
בתביעתו טוען מוססקו כי הפרת החוזה על-ידי עיריית עפולה גרמה לו נזק כספי של 56,530 ש"ח ובסך הכל תבע מוססקו 256,530 ש"ח מעיריית עפולה בגין הפרת זכות היוצרים, פגיעה הכלכלית, פגיעה בכבודו וברגשותיו. בנוסף תבע את החזרת מצב המבנה לקדמותו בטרם השיפוץ.
בית המשפט מקבל את תביעתו של מוססקו אך קובע כי לא הוכיח מהו הנזק בגין הפרת זכויות היוצרים ועל כן זכאי הוא לפיצוי בסך 56,530 ש"ח. עוד מקבלת השופטת את עמדת התביעה וקובעת כי על עיריית עפולה להשיב את מצב הבניין לקדמותו, זאת תוך 3 שנים.

א 193532/02
תאריך:  02/08/2005   |   עודכן:  02/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף גבור
"לא נמשיך עד שמי שתקף את סדאם יעמוד לדין"
גלית יצחק
הילדים שלנו אוכלים פחות אוכל מזין ומשמינים יותר    מומלץ להורה ולילד להכין ביחד טבלה שבועית שכותרתה "מה בכריך?"    יש לאפשר לילד גיוון מתוך קבוצת הירקות, הפירות והדגנים    לפני היציאה לבי"ס יש לשתות כוס וחצי חלב, חצי כוס קורנפלקס ללא סוכר מהסוג של חיטה מלאה
ברוך לוי
הגיע ל-177 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2005. גידול חד בהיקף היצוא לאפריקה, דרום אמריקה ומרכז אמריקה
חנוך קופר, "שופר ניוז"
המדינה מוחקת חובות עתק של הקיבוצים שהסכימו לקלוט את מפוני ההינתקות    לקיבוצים הובטח שיהפכו לישובים כפריים, כשהבתים והשטחים החקלאיים שלהם ירשמו לטובת התושבים    ברשימה: יד חנה של השמאל, כרמיה ומפלסים    כתבה בלעדית שיפרסם מחר העיתון "שופר ניוז"
ברוך לוי
שווי ההחזקות הסחירות של החברה גבוה בכ- 130 מיליון שקל משווי החזקות אלו בספרי החברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il