X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ועדת הבדיקה הצה"לית לפיגוע בשפרעם ממליצה

להדק הקשר בין צה"ל לבין השב"כ

"גם אם שיתוף המידע במערכת הצבאית היה מלא לא היה בכך דבר שעשוי היה לרמוז או להדליק נורה אדומה כי החייל מהווה פוטנציאל לביצוע מעשה טרור"
▪  ▪  ▪

צוות התחקיר לבדיקת פעולותיהם והתנהלותם של גופי הצבא בפרשת אירוע הטרור שבוצע על-ידי החייל, עדן נתן-זאדה, קובע כי נמצאו פערים וליקויים קשים בכל הקשור לשיתופיות הבין-ארגונית (שירות ביטחון כללי-צה"ל) ובזרימת המידע בצה"ל, ולאופן בו המערכת הצבאית פועלת כמערכת אינטגרטיבית. הצוות הוקם לאחר שנטען, כי הכשלים הם-הם שאיפשרו לנתן-זאדה לבצע את זממו. עיקרי הממצאים של הצוות נמסרו לפרסום על-ידי צה"ל (יום ה', 25.8.05).
הרמטכ"ל החליט לאמץ את ההמלצות של הצוות, והינחה את ראש אכ"א להציג עד סוף חודש ספטמבר תוכנית עבודה למימוש ההמלצות.
גופי צה"ל השונים לא משתפים
פעולה בהעברת מידע
הצוות ציין, כי בהקשרי ניהול כוח אדם, צה"ל אינו פועל מספיק כמערכת שבה מידע הקיים בידי גוף צבאי אחד, מובא לידיעת גוף צבאי אחר ומשפיע על אופן התנהלותו. במקרה של החייל עדן נתן-זאדה לא הורכבו פיסות מידע יחדיו ולא הוצפו מספר נתונים שהיו עשויים להביא לשחרורו מצה"ל בגין אי התאמה או לפחות לכליאתו בעוון עריקות.
הנתונים הללו היו בעיקרם: הפרופיל הנפשי שהומלץ לחייל על-ידי איש המקצוע במחלקת בריאות הנפש, מספר ימי המחבוש המצטברים של החייל מאז גיוסו, אופן הטיפול של היחידה בנושא נפקדותו ונתונים נוספים.
יחד עם זאת, מציינים אנשי הצוות, כי גם אם שיתוף המידע במערכת הצבאית היה מלא ואינטגרטיבי, ופיסות המידע על החייל היו מורכבות יחדיו ונמצאות בידי כלל הגורמים, לא היה בכך דבר שעשוי היה לרמוז או להדליק נורה אדומה כי החייל מהווה פוטנציאל לביצוע מעשה טרור או פעולה קיצונית ואלימה, לפחות על-פי הפרמטרים והמשתנים הקיימים, הנמסרים לצה"ל על-ידי שרות הביטחון הכללי.
הרמטכ"ל חלוץ אמר, כי "מידע נועד על-מנת שישתמשו בו, ובאם קיימים חסמים מאולצים שנזקם רב על התועלת בהם, קיימת חשיבות להסרתם". עוד אמר חלוץ: "באיזון שבין צינעת הפרט ובין צורכי הטיפול בפרט, ראוי למצוא מהו המינון הנכון המאפשר למפקדים לקבל המידע הרלוונטי בנוגע לפקודיהם בכל ההקשרים".
חייל יהודי מבצע פיגוע בשפרעם
בתאריך 4 לאוגוסט 2005 ביצע החייל עדן נתן-זאדה פיגוע טרור בו רצח ארבעה אזרחים ישראלים: הזאר ודינה תורכי, מישל בחוס ונאדר חאיק.
בעקבות האירוע, מינה הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, צוות אשר יחקור את הנושא, בראשותו של תת-אלוף במילואים איקה אברבאנל.
בצה"ל מדגישים, כי הצוות עסק בבדיקת חלקו של צה"ל בנושא, ולא עסק באירוע הטרור בכללותו, וזאת משום שהאחריות הכוללת על סיכול טרור לאומני בשטח ישראל מוטלת במלואה על-פי חוק על שירות הביטחון הכללי, ולכן, צה"ל אינו אחראי לאיסוף מידע מודיעיני על חיילים או על מיועדים לשירות ביטחון כבעלי פוטנציאל לביצוע מעשי טרור לאומני או חתרנות מדינית. עם זאת, ככל רשות ציבורית, צה"ל מעביר מידע רלוונטי לשירות הביטחון הכללי, ככל שזה מגיע לרשותו.
המלצה: הידוק הקשר עם השב"כ
בדוח שהופץ היום, ואשר הוגש לרמטכ"ל ב-12 באוגוסט, המליץ הצוות על שורה של פעולות לביצוע מיידי, פעולות שמטרתן לשים חסמים מיידיים על ה"חורים שבמסננת" ולהגדיל את הסתברות איתורו של אדם בעל פוטנציאל טרוריסטי בתוך צה"ל.
ההמלצות נוגעות בראש ובראשונה לצורך בהידוק הקשר בין שירות הביטחון הכללי לצה"ל בכל הקשור להגדרת משתני פרופיל על-ידי השירות ועידכון נוהל העבודה המשותף בין הארגונים בנושאים אלה. כמו כן, הומלץ על צעדים להגברת ריכוזיות המידע בתוך צה"ל ושיתוף גורמי הפיקוד השונים במידע הזה.
הצוות המליץ לארגן מחדש את מקורות המידע האזרחיים והצבאיים במערכת איסוף שיטתית, תוך סינכרון ושיתוף הגופים הצבאיים השונים במידע, במגבלות צינעת הפרט וביטחון מידע.
בנוסף, המליץ הצוות על הפקת "תדפיס רגישות למפקד" לאיתור חיילים חריגים הדורשים טיפול ומעקב במהלך שירותם (מתגייסים בעלי סטטוס נפשי בעייתי או רישום פלילי), לבחון את יישום האבחון המקדים לגיוס גם לבנות ולעולים חדשים, לשקול מתן סמכות לפסיכיאטרים לקבוע פרופיל נפשי ללא צורך בוועדה רפואית, לבחון את מדיניות יציאת חיילי צה"ל לחופשות עם נשק ולרענן את נוהלי התייחסות הצבא לסרבנות אידיאולוגית והשתייכות לקבוצות קיצוניות.

תאריך:  25/08/2005   |   עודכן:  25/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
730 אחיות בריאות התלמיד קיבלו מכתבי פיטורים    השר נווה הורה ללשכות הבריאות המחוזיות להקפיא את מכתבי הפיטורים
טלספורט
הבעלים החדש של בית"ר סייר היום בשוק מחנה יהודה והגיע לאימון הקבוצה, בו שוחח עם השחקנים ועם המאמן אלי אוחנה
מיכאל דבורין
החברה הגדילה את הרווח התפעולי שלה ברבעון השני של 2005 בשיעור של כ-116% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד לכדי 4.6 מיליון ש"ח    בהכנסות החברה ממלונאות נרשם גידול של כ-15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד
מיכאל דבורין
בכך הגיעה אלביט מערכות לאחזקה של כ-26% בתדיראן קשר    נשיא אלביט מערכות יוסי אקרמן התמנה ליו"ר הדירקטוריון של תדיראן קשר
מיכאל דבורין
החברה מציגה רווח של 120 אלף ש"ח ומכירות בסך של 3 מיליון ש"ח    לדברי החברה היקף המכירות שלה גדל ב-10% מול הרבעון הקודם ודומה לרבעון המקביל אשתקד    זהו הרבעון השביעי ברציפות בו הרוויחה החברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il