X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הצפון התחייב להפסיק כל פיתוח גרעיני ולחזור ולקחת חלק באמנה לאי-הפצת נשק גרעיני צפון קוריאה וארה"ב יכירו באופן הדדי אחת בשנייה
▪  ▪  ▪

צפון קוריאה הסכימה לעצור את תוכנית הגרעין שלה ולהצטרף לאמנות הבינ"ל לפירוק מנשק. על כך הודיעה במסגרת המו"מ של שש המדינות אמש (19.9.05). ההסכם הוא הראשון שנעשה לאחר שנתיים של מו"מ. במסגרתו, תשמיד המדינה את החומרים הגרעיניים שברשותה ותעצור, כאמור, את תוכניות הגרעין. למול הצהרותיה הודיעה ארה"ב, כי לא תפלוש לצפון.
האיחוד האירופי בירך על ההחלטה. האחראי על ענייני הביטחון באיחוד, חוויאר סולאנה, אמר: "משמחת אותי החלטתה האסטרטגית של צפון-קוריאה לעבור לדרך של שיתוף פעולה". הוא כינה את המהלך "צעד משמעותי קדימה לקראת היציבות האזורית והעולמית".
הצפון התחייב להפסיק כל פיתוח גרעיני ולחזור ולקחת חלק באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) מהר ככל הניתן, ולאפשר לפקחים של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) לעשות את עבודתם.
בשעות הצהריים הודיע ראש הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-בראדעי, כי הוא מברך את החלטתה של צפון קוריאה להפסיק את בניית הנשק הגרעיני ועל ההודעה כי תאפשר לפקחים מהסוכנות לבקר באתרים השונים. "ככל שנחזור לשם מהר יותר - יותר טוב", אמר אל-בראדעי.
יחד עם ארה"ב, הסכימה באופן הדדי, לכבד את הריבונות אחת של השנייה. השתיים הסכימו לקבל את זכותן לקיום בשלום זו לצד זו. בהצהרה משותפת נכתב: "ארה"ב הבטיחה שאין לה כלי נשק גרעיניים במפרץ קוריאה ואין לא כל כוונה לפלוש לצפון קוריאה ולתקוף אותה".
הבית הלבן בירך על ההסכם, אך אמר כי כעת על הממשל בפיונגיאנג לעמוד בהתחייבויות ולפרק את תוכנית הגרעין. לדברי דובר הבית הלבן, סקוט מק'ללן, "אני שמח לגבי ההתקדמות. זהו הסכם טוב". מק'ללן הוסיף עם זאת כי "מפתח ההסכם ביישומו".
צפון קוריאה מעוניינת לקבל מארה"ב סיוע - בתמורה להודעתה. הנציגים בוושינגטון אמרו בעבר, כי ארה"ב רואה בצפון קוריאה מדינה ריבונית כאמור ואולים הוסיפו, כי ניתן יהיה להטיל עליה עיצומים נוספים - אם לא יימצא פתרון למשבר.
"זוהי התוצאה החשובה ביותר בשיחות של שש המדינות שהחלו לפני למעלה משנתיים", אמר וו דאוויי, שר החוץ של סין. בשיחות, אשר החלו כאמור באוגוסט 2003, השתתפו סין, יפן, רוסיה, ארה"ב ושתי הקוריאות.
צפון קוריאה היא הראשונה אשר נכנסה לרשימת המדינות התומכות בטרור ב-1998, בעקבות מעורבותה לכאורה בהפצצות האוויר בדרום קוריאה, באזור מיאנמר ב-1987. בהתקפות נהרגו 115 בני אדם שהיו במטוס של Korean Air. בשנה שעברה איימה צפון קוריאה לחזק את "מערכת ההגנה העצמית" שלה אם ארה"ב תמשיך במדיניות שלה אותה מכנים בפיונגיאנג ככזו אשר מכוונת להפלת המשטר הקומוניסטי במדינה. איומים מסוג זה נשמעו כבר גם בעבר, כשצפון קוריאה הזהירה כי תגדיל את כוח ההתרעה הגרעיני אם ארה"ב תתעקש לבחון את תוכניות הגרעין של המדינה.
מצבה הכלכלית של צפון קוריאה החמיר מאד מאז החלה תקופת שלטונו של קים יונג-איל ובמספר אזורים במדינה אף דווח בעבר על מחסור חמור במזון. על-פי ארגוני סיוע, מספר ניכר של בני אדם באזורים הכפריים רעבו למוות עקב הרעב והתמוטטות מערך הפצת המזון במדינה.
יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יובל שטייניץ, אמר בתגובה להתפתחויות בצפון קוריאה: "יש לקוות שההישג העצום של הדיפלומטיה האמריקנית כולל גם את הפסקת העברתן של טכנולוגיות גרעין וטילים מצפון קוריאה למדינות ערב ואירן. כעת על העולם הנאור להגביר את הלחצים על משטר האייטולות באירן באמצעות העברת הנושא למועצת הביטחון".
משבר באירן
סאב"א צפויה להתכנס היום בווינה על-מנת לדון במשבר הגרעין באירן. נזכיר, כי הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'אד, אמר בנאומו בעצרת האו"ם בניו-יורק, כי אירן לא תוותר על זכותה להמשיך ולפתח את תוכנית הגרעין. עוזר שרת החוץ של ארה"ב, ניקולס ברנס, אמר כי נאומו של נשיא אירן בעצרת האו"ם כמעט ולא הותיר מוצא של פשרה.
ברנס השתתף בהתייעצות עם נציגים של בריטניה, של גרמניה ושל צרפת באו"ם, אשר התחילו לנסח הצעת החלטה בשם האיחוד האירופי הדורשת מן הסוכנות לאנרגיה אטומית לדווח למועצת הביטחון על תוכניות הפיתוח הגרעיני של אירן.
אמש הודיע גם האיחוד האירופי כי יציע לסבא"א להעביר את הדיון בתוכנית הגרעין האירנית למועצת הביטחון של האו"ם, אך לא ברור עדיין אם להצעה זו יש רוב במועצת הנגידים של סבא"א. נציין, כי סין ורוסיה אינן תומכות בהצעה וככל הנראה יטילו עליה וטו. בנוסף, קיים חשש מפני החרפת משבר הנפט זאת לאחר שהנשיא רמז, כי אירן לא תהסס להגיב ולנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, כולל שימשו בנפט כנשק למול החלטת האו"ם, מה שעלול להעלות באופן משמעותי את מחיר הנפט.

תאריך:  19/09/2005   |   עודכן:  19/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
הוריקן 'ריטה' מאיים על פלורידה קיז    התושבים והתיירים מתפנים מהאזור    נפגעי קתרינה מניו-אורלינס עושים דרכם הבייתה
יפעת גדות
חוקרת אמריקנית טוענת: גברים ונשים אינם שונים    בבדיקה של רוב המשתנים הפסיכולוגיים כמעט ולא נמצא שוני בין המינים או שנמצא שוני מועט ביותר
יהונתן דחוח-הלוי
אלפי פעילים חמושים של החמאס "כבשו" את עזה במפגן הכוח הגדול ביותר מאז הקמת הרשות הפלשתינית    המסר העיקרי - רצועת עזה הופכת בהדרגה הלכה למעשה ל"חמסטאן"
יפעת גדות
לוויני "אופק" היוו את שיא פעילות הלווינים בישראל    הלווין שהה בחלל 118 יום והניסוי הצליח מעבר למשוער
טלספורט
במכבי היו מאושרים בסיום הדרבי שנצבע כולו צהוב    נמני: "כיף לנצח בדרבי"    ברקוביץ′: "הדרבי הזכיר לי את הדרבים באירופה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il