X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"מזרחיות וערביות" - שש תערוכות בשישה יישובים
בכל אחת מהתערוכות יוצגו עבודות של אמנים ערבים ומזרחים באחד מן הנושאים: זהות, מרחב, פצע, שורשים, מפגש, שכחה וזיכרון


סדרת תערוכות "מזרחיות וערביות", פרי יוזמתם של "הקשת הדמוקרטית המזרחית" ומרכז "מוסאווה" לזכויות האזרחים הערבים בישראל, בשיתוף מתא"ן החברה למתנס"ים, אמנות לעם ומגזין "מארב", תוצג במהלך השנה בשישה יישובים בפריפריה: מצפה רמון, פקיעין, כפר קאסם, רמת אליהו, אשקלון ובקה אל גרביה.
בכל אחת מהתערוכות יוצגו עבודות של אמנים ערבים ומזרחים באחד מן הנושאים: זהות, מרחב, פצע, שורשים, מפגש, שכחה וזיכרון.
סדרת התערוכות כולה מעלה דיון בסוגיות תרבותיות, חברתיות ופוליטיות, ומאתגרת את השיח האמנותי בישראל.
למרות שמרבית מתושביה של מדינת ישראל הגיעו ממדינות המזרח התיכון והאיסלם, לא שימשה השייכות התרבותית והאזורית מקור של תוכן מהותי בניסוח תולדות האמנות המקומית. עובדה זו הובילה להסתגרות ולהפנמת התרבות המזרחית והערבית למסגרות של התא הקהילתי ולפגיעה בייצוגן הציבורי הרחב כתרבויות ייחודיות ועשירות.
הכרתן לעומק של תרבויות אלו חיונית להתפתחות חברה רב- תרבותית ושוויונית בישראל ועל כן יש למחות נגד המצב הקיים ונגד תנאי היווצרותו. לשם כך דרושה פעולה רחבת היקף, הן ביחס הכמותי של הנוטלות/ים בה חלק, הן ברמת הפריסה הארצית שלה והן באורך נשימתה. סדרת תערוכות זו פותחת מהלך לשינוי, תוך התעכבות על הזיקה שבין תרבויות אלו ותוך מתן דגש על שותפות הגורל שלהן.
ביחס לכל ביטוי אמנותי אחר, מצבה של האמנות החזותית עגום במיוחד. המוזיאונים המרכזיים והגלריות ממוקמים בעיקר במרכזי הערים הגדולות ונצרכים לרוב על-ידי תושבים מהשכונות המבוססות. היצירה המזרחית-ערבית נוגעת בשאלות של שוויון וצדק חברתי ומשום כך יש להתייחס הן לזהות התרבותית - מעמדית והן למרחב הפיזי והגיאו- פוליטי בהם גדלו המזרחים והערבים, כאל חלקים אינטגראליים ביצירתם.
מתוך התערוכות מתחוורת מציאות המעלה שאלות מהותיות של זהות, שייכות, עימות והתפתחות, שאינן מודגשות כראוי בשיח האמנות החזותי בישראל ואשר מעבר לבלימת התפתחותן מותיר אותן, שיח זה, חסומות ומרוחקות מן הדיון הציבורי בהקשריו הרחבים.
תערוכות אלה מבקשות לבדוק כיצד ניתן ליצור מרחבים חדשים, רב-מרכזיים, אשר יאתגרו את המרכז התרבותי הקיים ואת ההגמוניה שמטפחת אותו. כמו כן הן נועדו להדק את החיבור הבלתי ניתן לניתוק בין חברה, אמנות ופוליטיקה, תוך התייחסות ליחסי הכוחות הפוליטיים - חברתיים המאפיינים את החברה הישראלית, יחסים היוצרים ומשמרים את הריבוד האתני-תרבותי-מעמדי שמרכיב ומייצר את שדה האמנות המקומי וגם מייצר את היוצרים בתוכו.
התארגנותו של הפרויקט מחוץ למרכזי התרבות, ובתוך מוסדות קהילתיים היא ניסיון לבזר את הפרספקטיבה ההגמונית באמצעותה ודרכה מתנסח שיח האמנות החזותית בישראל.
אמנם במהלך העשורים האחרונים ניתנה במה רחבה לאמנים העוסקים בזהות ה"אחרת", אולם עד כה, וככל שידיו של הממסד האמנותי מתיימרות לחבק, לא ניתן ביטוי מלא וראוי לקולות אלה מתוך ובתוך בתי הגידול שלהם. ניתוקם מן הקהילה הפרברית וכינוסם אל מוקדים עירוניים "עטופים" באריזה יחצני"ת ועדכנית "סוחטים" מיצירה זו את מקוריותה ובמקרים שלא מופעלת עליה צנזורה עצמית או חיצונית, היא משמשת "עלה תאנה מייצג".
שולה קשת, אוצרת: "חודשים ארוכים בחנתי ביחד עם האמן והאוצר הפלשתיני זאהד חארש את עבודתם של אמניות ואמנים מזרחים ופלשתינים שיצירתן/ם נרקמת לאור מה שנהוג לכנות היום 'הפוליטיקה של הזהויות'. כולם כאחד מעלים סדר יום חזותי אחר, הבונה רפרטואר דימויים המנוטרל מסטריאוטיפים ומשוחרר ממשמעת המיסוך וההסוואה של הממסד ואמצעי התקשורת המשרתים אותו.
"האמנים והאמניות נבחרו משום שעשייתם משקפת התעניינות כנה ועקבית, חקרנית וביקורתית בסוגיות מורכבות ומשוכללות, שיוצרת המציאות הישראלית, ומתוך כך מרבדים הרכיבים השונים בזהותם התרבותית את יצירתם. בד בבד מייצג גוף העבודות הנבחר את מגוון הטכניקות וטקטיקות הייצוג המקובלות באמנות העכשווית".

פתיחות חגיגיות: מתנ"ס באקה אל גארבייה, יום שלשי 27.9.2005 בשעה 18:00 , באקה אל גארבייה
מתנ"ס וולדנברג, אשקלון, יום רביעי 28.9.2005 בשעה 18:00, רח' יעקב גרופר 15, אשקלון, מתנ"ס כפר קאסם, יום חמישי 29.9.2005 בשעה 18:00, כפר קאסם
תאריך:  26/09/2005   |   עודכן:  26/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
שילמה למי ערד 21.2 מיליון שקל בגין קו ירושלים    הקפאת ההליכים למי ערד הוארכה בשבועיים
אסף גדות
תלמידת אוניברסיטת Brunel הבריטית עיצבה תיק צד חדש שתוכנו מואר בעזרת תא סולרי, המציע פיתרון לבעיית "המפתחות האבודים"
טלספורט
הישג שיא לטניסאית הישראלית    סמאשנובה במקום ה-44    הגברים מתקרבים ל-200    טיסת אל על בוטלה והנבחרת תגיע לישראל רק מחר
גלית יצחק
לדברי אי.אר.אן ישראל, הקניות לחג מתאחרות, והקניות המשמעותיות יחלו מאמצע השבוע    עסקה ממוצעת בענף הריהוט עומדת על כ-3,000 שקלים    עלייה של 15% ברכישות מוצרי חשמל
כתבי טלספורט
"התנהלות כמו בשבוע שעבר תפרק את מכבי ת"א בתוך שבועות בודדים" אמר אחד השחקנים    נמני פצוע, קאקו חולה, גם גדי ברומר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il