X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"עבודת הסוכנות היא חשובה ביותר"

אל-בראדעי זכה בפרס נובל לשלום

הערכות ניבאו כי הזוכה יהיה מתחום הפעילות נגד הגרעין לרגל 60 שנה להירושימה ונגאסקי ועדת הפרס: זהו עידן בו האיום בנשק גרעיני שב ועולה
▪  ▪  ▪

מוחמד אל-בראדעי והסוכנות לאנרגיה אטומית הם הזוכים בפרס נובל לשלום, לשנת 2005. כך החליטה ועדת פרס נובל (יום ו', 7.10.05) היושבת באוסלו. בראעדי נבחר לאחרונה לקדנציה נוספת כיו"ר הארגון, המשמש ככלב השמירה של האו"ם בתחום הגרעין והאנרגיה האטומית.
בהודעת ועדת הפרסים נאמר, כי הוועדה הכירה "במאמץ של הארגון למנוע מנשק גרעיני מלהפוך לכלי צבאי ולהבטיח שיעשה שימוש בטוח ככל האפשר באנרגיה גרעינית למטרות שלום". הסוכנות לאנרגיה אטומית הוקמה לפני 47 שנה. המטה המרכזי שלה ממוקם בווינה.
ועדת פרסי נובל הודיעה, כי העולם צריך להכיר בחשיבות הנושא בו מטפלים אל-בראדעי והסוכנות בראשה הוא עומד. "בעידן בו האיום בנשק גרעיני שב ועולה, הוועדה הנורווגית של פרס נובל מבקשת להדגיש כי איום זה צריך להענות באמצעות שיתוף הפעולה הרחב ביותר שניתן על-ידי הקהילה הבינ"ל".
"עיקרון זה נמצא בצורה ברורה כיום בעבודתה של הסוכנות לאנרגיה אטומית ושל העומד בראשה", נכתב בהודעה הרשמית.
"במשטר למניעת תפוצת נשק גרעיני, הסוכנות לאנרגיה אטומית היא המפקחת כי לא נעשה שימוש לרעה באנרגיה אטומית למטרות צבאיות, והיו"ר עמד בצורה בולטת כמליץ היושר של הצעדים החדשים הדרושים לחיזוק המשטר".
"בעידן בו מאמצים לפירוק נשק נתקעים בנתיב ללא מוצא, בעידן בו קיימת סכנה כי נשק גרעיני יופץ גם למדינות ולארגוני טרור, ובעידן בו כוח גרעיני שב וממלא-מקום מרכזי - עבודות הסוכנות היא חשובה ביותר".
אל-בראדעי, אמר בתגובה לדבר הזכיה בפרס, כי הוא חש נפעם לאור זכייתו "אני נפעם מאוד וחש כבוד גדול", אמר. הוא הוסף וציין: "הפרס מעניק לי גאווה רבה וגם אחריות רבה. זה משגר מסר חזק - תמשיך לעשות מה שאתה עושה".
"אנחנו ממשיכים להאמין כי בכל הפעילויות שלנו אנחנו צריכים להיות חסרי פניות, אובייקטיביים ולעבוד עם יושרה מקצועית", הוסיף אל-בראדעי.
דוברת הסוכנות לאנרגיה אטומית, מליסה פלמינג, אמרה זמן קצר לאחר פרסום דבר הזכיה: "זהו הרגע בו אני הכי גאה במהלך הקריירה שלי בסוכנות... מעולם לא חשבתי שאזכה ליום הזה. זהו היום הגאה ביותר של הסוכנות".
אל-בראדעי, יליד שנת 1942, עורך דין מצרי העומד בראש הסוכנות, נאלץ להתמודד במהלך הקריירה שלו במשברים שאירעו בעירק, לשם נשלחו פקחים של הסוכנות מספר פעמים במהלך שנות ה-80 וה-90. בנוסף, הוא התמודד עם פיתוח הגרעין של צפון קוריאה, משבר שלאחרונה נראה כי הגיע לפיתרון, וכן עם פתרון המשבר עם לוב. עם זאת, בפני אל-בראדעי עומדת בעיית הגרעין של אירן עימה מנסה המערב להתמודד בשנים האחרונות, בלא הצלחה.
ישראל מעריכה את עבודתם של הסוכנות והעומד בראשה
משרד החוץ הישראל פרסם אחר הצהריים הודעה המברכת את הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית והעומד בראשה, ד"ר מוחמד אל-בראדעי, על הזכייה בפרס.
ממשרד החוץ נמסר, כי "ישראל מעריכה את עבודתם של הסוכנות והעומד בראשה בשנים האחרונות לקידום השימוש באנרגיה גרעינית לצרכי שלום. ישראל מקווה כי הארגון בניהולו של אל-בראדעי ישכיל להתמודד עם האתגרים הכבדים העומדים בפיתחו ובראשם הסרת הסיכון המקורו במדינות חסרות אחריות בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט, המפרות את מחויבותיהם הבינ"ל ומנצלות לרעה את הטכנולוגיות העומדות לרשותן".
הערכות מוקדמות סימנו את תחום הגרעין
הערכות ערב ההכרזה גרסו, כי המועמדים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר לזכייה בפרס הם החוקרים והאישים אשר עסקו בפעילות נגד פעילות גרעינית, וזאת בשל ציון שנת ה-60 לשימוש בפצצות הגרעין בהירושימה ונגאסקי.
שמותיהם של 199 מועמדים הוגשו לוועדת הפרס. המוביל היה ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, המצרי מוחמד אל-בראדעי. בנוסף, בלטו גם ריצ'רד לוגר וסאם ניון - פוליטיקאים אמריקנים אשר פעלו נמרצות נגד פצצות הגרעין, וניאון הידונקיו, מיפן.
גם שמו של מרגל האטום הישראלי, מרדכי ואנונו, נמנה עם המועמדים שהועלו בפני חברי ועדת הפרס, אך שמו לא הוזכר כמועמד בעל סיכוי רציני לזכות בפרס.
מועמדים נוספים לפרס היו מנהיג להקת U2, בונו, והמפיק המוזיקלי סר בוב גלדוף - על מאמציהם בקרב מנהיגי העולם למחיקת חובות למדינות אפריקה. השניים הפיקו השנה שורה של מופעי רוק שהתקיימו במקביל במסגרת הלייב 8 (LIVE 8).
המופעים נועדו לעורר את דעת הקהל ברחבי העולם למצוקת מדינות אפריקה, וכדי שהציבור הרחב בעולם יפעל בקרב מקבלי ההחלטות במדינותיהם ובקרב מנהיגי ה-G8, ארגון שמונה המדינות המתועשות, כדי שאלו ימחקו חובות.
ועדת הפרס הנורווגית, הנמנעת ממסירת רשימת שמות המועמדים המובילים, פרסמה ב-12:00 בדיוק את שמו של הזוכה. מזכיר הוועדה, גייר לאונדסטד, ציין קודם להכרזה, כי השנה, יותר מבעבר, שומרת הוועדה על חשאיות, לאחר שבשנים האחרונות פעמיים הודלף שמו של הזוכה דקות לפני ההודעה הרשמית.
בשני המקרים האחרונים פירסמה הוועדה את שם הזוכה לאחר שזה הודלף לאמצעי התקשורת לפני ההכרזה הרשמית. לאונדסטד אמר: "אטמנו את כל הפרצות והפתחים".
אל-בראדעי, שזכה בפרס, יזכה למדליה, תעודה, ופרס מזומן בסך מיליון אירו שהם כ-1.3 מיליון דולר אמריקני.

לאתר האינטרנט של ועדת הפרסים
תאריך:  07/10/2005   |   עודכן:  07/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתבי טלספורט
היום תקיים הנבחרת אימון סגור לתקשורת באיצטדיון ר"ג    אבי יחיאל, הסובל מכאבים בשרירי הבטן, שוחרר
יפעת גדות
חברת "מרק" הודיעה היום על יעילות של 100% בחיסון שפיתחה נגד סרטן צוואר הרחם    סרטן צוואר הרחם גורם לכ-290,000 מקרי מוות בכל העולם, כל שנה
יואב יצחק
ימים ספורים לאחר ההפסד הצורב במרכז הליכוד, יוצא לנדאו בקמפיין נגד שרון וממשלתו    המורדים מתפצלים - ריבלין קורא לחבריו לתמוך בממשלה ובשרון בראשה
יפעת גדות
שלושה חיילי צה"ל נחטפו (7.10.00) סמוך לשעה 12:40, במהלך סיור בגזרת הר דב    לכיוונו של הרכב בו נסעו הופעל מטען רב עוצמה שגרם לפציעה קשה של השלושה וכפי הנראה למותו של אחד מהם    גופותיהן הוחזרו ארצה בעקבות עסקת שבויים שלוש שנים מאוחר יותר
יהונתן דחוח-הלוי
הממשל האמריקני מתנה העברת סיוע לרשות הפלשתינית בהימנעותה מלהעניק שמות של שהידים לרחובות ולישובים פלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il