שר התחבורה, מאיר שטרית, מינה היום (ב', 10.10.05) צוות חקירה מיוחד שיבדוק את נסיבות התאונה שבה נהרגו שבעה אנשי צוות וספינת דייגים יפנית, כ-40 קילומטר מחופי הוקאידו, הסמוכים ליפן. התאונה אירעה לפני כשבועיים.
צוות החקירה התבקש להגיש לשר התחבורה ולמנהל רשות הספנות והנמלים את מסקנותיו באשר לסיבות שגרמו לתאונה. כמו כן התבקש הצוות להגיש המלצות מיידיות לתיקון ליקויים ופגמים באירוע והאמצעים שיש לנקוט למניעת תאונות דומות בעתיד.
בראש צוות החקירה עומד רב חובל, אלכס גרסון, מרשות הספנות והנמלים, וחברים בו רב חובל חורחה מגיד, שגבה עדויות מאנשי צוות הספינה "צים אסיה", ועו"ד גלית חיים חורב. הצוות התבקש להגיש את הדוח בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-26 באוקטובר 2005.
המפקח הימי, רב חובל חורחה מגיד, שגבה עדויות מאנשי צוות האוניה "צים אסיה" בהונג קונג, שב היום לארץ לאחר שחקר את רב החובל של האוניה ואת קצין המשמרת שפיקד על האוניה בעת תאונה. מגיד גם אסף מסמכים ונתונים מהאוניה ומאנשי הצוות, הדרושים להמשך החקירה.
במשרד התחבורה מציינים כי השלטונות היפנים טרם העבירו לרשות הספנות והנמלים נתונים ומידע שעולה מחקירת התאונה על-ידי צוות החקירה היפני. ברשות לספנות הדגישו כי הנתונים שנאספו על-ידי החוקרים היפנים, ובכללם צילומי הלוויין ודגימות מעבדה של צבע האוניה, חיוניים להמשך חקירת התאונה על-ידי רשות הספנות והנמלים של ישראל.
כחלק מהמאמץ הישראלי לצמצם את הנזקים הדיפלומטיים של התאונה, איפשר שר התחבורה שטרית, בצעד חריג, לצוות יפני להשתתף בחקירה ואף לתחקר את צוות הספינה "צים אסיה". מאחר שהתאונה לא התרחשה במים טריטוריאליים של יפן אלא במים בינלאומיים, אין כל חובה לאפשר למדינה כלשהי להשתתף בחקירה.
ביפן התעוררה תרעומת רבה על אופן התנהלות חברת צים, שתחילה התכחשה לתאונה ורק בהמשך, לאחר שהתגלו ממצאים מרשיעים כצילומי לוויין וכן שאריות צבע מהפגיעה, נטלה אחריות לאירוע והבטיחה לפצות את משפחות ההרוגים.