היקף שוק התרופות ללא מרשם בישראל נאמד כיום בכ-130 מיליון דולר לשנה, עם קצב גידול שנתי של 5% בין השנים 2000-2004. כמו-כן, גם ב-2005 צפוי היקף הגידול לעמוד על 5%-6%. כך עולה (יום ב', 31.10.05) ממחקר שנערך באוניברסיטת דרבי.
המחקר נערך על-ידי סיגל מכני, סטודנטית באוניברסיטת דרבי ועובדת בחברת טבע.
למרות קצב הגידול שנרשם במכירת תרופות ללא מרשם בישראל, מספר זה עדיין נחשב לנמוך לעומת השוק באירופה, שם מדובר בקצב גידול של כ-15% ואף יותר בשנה.
מממצאי המחקר עולה כי משככי הכאבים הינם הקטגוריה העיקרית הנמכרת כ-OTC בבתי המרקחת בארץ ובעולם, מאז החל שוק התרופות ללא מרשם לפעול. הצפי הוא שמגמה זו תימשך גם בשנים הבאות.
מהנתונים עולה עוד כי רכישת תרופה ללא מרשם מלווה במעורבות נמוכה של הצרכן בישראל והיא שונה במהותה מהתנהגותם של צרכנים ביחס למוצרי מזון או מוצרי צריכה, דבר מפתיע שכן הצפי היה שמעורבות הקונים בתרופות תהיה גבוהה משמעותית.
ממה הקונים מושפעים? מפרסומות והתנסות בעבר מעבודתה של הסטודנטית עולה כי עיקר ההשפעה על רוכשי OTC באה דווקא מהמלצות הרוקחים, וזאת משום שהמלצות אלה נתפסות ברצינות מצד הקונים הרואים ברוקחים כמעין "סמכות רפואית" בעלת ניסיון והיכרות המקנה להמלצה משמעות רצינית ואחראית.
בנוסף, לקוחות מושפעים גם מפרסומות בתקשורת, ובמקביל התנסות אישית או של בן משפחה מהווה גורם משמעותי אף היא ברכישת תרופות OTC.
בעשור האחרון קיימת מגמה של פרסום מוצרים ללא מרשם על-מנת להשפיע על החלטותיו של הצרכן ועידודו לגשת לבית המרקחת, בלי לעבור סמכות של רופא. ההערכה היא שהיקף פרסום תרופות OTC יילך ויגדל בשנים הקרובות, דבר שכצפוי ישפיע על הצרכנים.
החנויות מהוות אף הן אלמנט תחרותי חדש יחסית שמגביר את התחרות בתרופות ללא מרשם. חנויות אלה יגרמו להקמת קווי הפצה נוספים למאות נקודות מכירה חדשות.
אוניברסיטת דרבי מעריכה כי במטרה לייעל את מערך ההפצה, ייווצרו תמהילי הפצת תרופות מוגבלות בהיקפים תוך התמקדות במערך ההפצה אשר יותאם להפצתם של התרופות ללא מרשם, כאשר משקל גדול במערך ההפצה יתמקד במשככי כאבים שכאמור הם הנרכשים ביותר על-ידי צרכני OTC.
גם קופות החולים מצטרפות לתחרות בתחום הניסיונות של רשתות המזון לפתוח בתי מרקחת בתוך הרשתות במטרה להפוך את קניית התרופות לחלק ממערכת הקניות השגרתית לבית, עשויים להגביר את התחרות בתחום תרופות OTC. כל זאת בנפרד מקופות החולים ורשתות הפארמים השונות שכבר עכשיו, ובעיקר בשל גודלן והיקף הרכישה שלהן, מוזילות מחירים ומגבירות אף הן את התחרות בתחום.
על-פי הערכות, "הפאסיביות" הנוכחית של קוני התרופות ללא מרשם עשויות להשתנות בעתיד בגלל התחרות שתיצור הבדלי מחירים משמעותיים לצרכנים. בנוסף, יווצר בידול ברור יותר בין סוגי התרופות במקום להתייחס למשככי הכאבים "כתרופה אחת" ללא הבדלים מהותיים בין התרופות השונות כפי שקונים רבים נוטים להתייחס אליהם כיום.
כמו-כן, יתכן כי הגברת התחרות בתחום התרופות ללא מרשם תביא להגדלת שיעור הצמיחה השנתי מ-5% לשיעור משמעותי יותר במכירות בישראל תוך גידול צפוי בכמות נקודות המכירה.