X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
החלטה דרמטית במועצת הביטחון

אזהרה לאסד: שיתוף פעולה או סנקציות

מועצת הביטחון מחייבת את סוריה לאפשר חקירת המעורבים ברצח אל-חרירי ההצעה המקורית דרשה להטיל מיידית סנקציות על ממשלו של אסד
▪  ▪  ▪

החלטה דרמטית: לאחר שינויים של הרגע האחרון בנוסח הצעה-החלטה, קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה הדורשת מסוריה לפעול מיידת לשיתוף פעולה עם חוקרי רצח רפיק אל-חרירי, ולא - איימה ב"נקיטת צעדים נוספים נגדה". ההצבעה התקיימה בדרג של שרי חוץ. ההצעה, שהתקבלה פה-אחד, משקפת פשרה בין ארה"ב לבין רוסיה וסין, שאיימו להטיל ווטו על ההצעה להטיל סנקציות כלכליות על ממשל אסד.
על-פי ההחלטה, דורשת מועצת הביטחון מסוריה שלא להתערב בעניינה של לבנון ולכבד את ריבונותה. מועצת הביטחון דורשת עוד מסוריה להתיר חקירת המעורבים בפרשה. חברות המועצה מכוונות, בין היתר, לאחיו של אסד החשוד בפרשה.
הצעת-ההחלטה שהובילו ארה"ב, בריטניה וצרפת, קראה להטיל סנקציות בינלאומיות מיידיות על סוריה, באם תחליט לא לשתף פעולה עם גורמי החקירה. ההתנגדות הנחושה של רוסיה וסין הצליחה לשכנע את אירופה וארה"ב לוותר על סעיף הסנקציות, ולצעוד בדרך בטוחה, וללא מכשולים, לאישור ההצעה.
על-פי הגירסה החדשה, נקבע כי במידה וסוריה לא תשתף פעולה עם הגורמים הבינלאומיים, "המועצה תשקול צעדים נוספים, על-פי מידת הצורך". שינוי נוסח ההצעה, מבטא הישג דיפלומטי-סורי, ומעניק לממשלו של אסד זמן נוסף להיענות לדרישות בטרם יוטלו סנקציות על סוריה.
נוסח ההצעה, אשר נולד במטרה לרכך את ההתנגדות הרוסית-סינית, אף אינו דורש מסוריה לוותר על תמיכתה בארגוני הטרור האיסלאמיים. שגריר בריטניה באו"ם פנה הבוקר לחמישה עשר הנציגים, והדגיש את גודל חשיבותה של ההצבעה. השגריר הבריטי טען בפניהם, כי ההצבעה "תמחיש עד כמה העולם מודאג ממעשיה של סוריה, ויבהיר בדיוק רב, מה אנו דרושים ממשל אסד". השגריר הסורי באו"ם, שכונה על-ידי התובע הגרמני "שקרן" לאחר שהואשם בעדות במתן עדות שקר לצוות החוקרים, נכח בעת ההצבעה.
אסד חושש: קורא לכינוסה של הליגה הערבית
סוריה מוצאת את עצמה בבידוד הולך וגובר בזירה הבינלאומית, ונראה כי גם העולם הערבי מוסיף ומפנה עורף. הממשל הסורי קרא לליגה הערבית לקיים כינוס חירום במטרה להצביע על התמיכה האזורית שמגבה את צעדיו אל מול הניסיון של מועצת הביטחון להטיל סנקציות עתידיות, באם לא תשתף פעולה עם חוקרי רצח חרירי.
עם זאת, נציגים ערביים טענו בתגובה להצעה הסורית, כי "יש לשקול כינוס מצומצם בלבד בו ייקחו חלק סוריה, ערב הסעודית, אלג'יריה, לבנון ומצרים". כישלונה של סוריה בכינוס הליגה הערבית, משקף אפוא את חששן של מדינות ערב להוסיף ולערער את מערכת היחסים העדינה אל מול הבריטים, הצרפתים והאמריקנים.
הדרך שבחרה ארה"ב לניהול המשבר באמצעות האו"ם הייתה יעילה ובעלת פוטנציאל הרסני במיוחד לדמשק. הממשל עשה שימוש במנוף של מועצת הביטחון על-מנת לאיים בנקיטת סנקציות כלכליות ואחרות העלולות לפגוע קשות בכלכלה הסורית, וביציבות המשטר, ובה-בעת לבנות את הלגיטימציה הבינלאומית לנקיטת פעולות צבאיות נגד המשטר אם לא יענה ללחצים הבינלאומיים.
אירופה, שהסתייגה בעבר מהלחץ האמריקני על אסד, ואף שיתפה עימו פעולה באופן שהיה לצנינים בעיני הממשל, התגייסה עתה לימינו של הנשיא בוש. רצח חרירי, ידידו האישי של נשיא צרפת שיראק, גרם אף להפניית עורף של פריז כלפי ניסיונות אסד להסתייע בה להקל על הלחץ הבינלאומי. ועדת החקירה של האו"ם הפכה למעשה לטריבונל בינ"ל אשר עוסק לא רק בחשיפת רוצחי חרירי אלא גם בסוגיות הנוגעות לעצם הלגיטימיות של המשטר הסורי בגין תמיכתו בטרור.

תאריך:  31/10/2005   |   עודכן:  31/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
קנתה 50% מפרויקט לבנית 2,000 דירות בשניאנג    תשקיע 47 מיליון דולר
אלעזר לוין
ההשקעה במניות היתה הטובה ביותר - 14.8% ב-9 חדשים    ההשקעה בפקדונות היתה הגרועה ביותר
אלעזר לוין
ישכיר את החנויות למוכרים בתשואה של 6.3%
יוסי עבדי
העולם הערבי חגג אתמול את "יום ירושלים" בהפגנות ומצעדים צבאיים    ברחובות אירן נשמעו סיסמאות הקוראות "מוות ליהודים, מוות לאמריקנים"    בלבנון הבטיח נסראללה כי "ההתנגדות לכיבוש הציוני - תמשיך", ובבריטניה, כ- 2,000 צועדים מוסלמים יצאו כנגד ג'ורג' בוש, טוני בלייר ואריאל שרון    חגיגות יום אל קודס
נוה יוסף
מזוז הגיש בקשה לבי המשפט המחוזי בתל אביב בו מתבקש בית המשפט לקבוע כי העבירת מתן השוחד בה הורשע יש משום קלון    עם קביעה זו יוכל לטרפד שיבת טריף לכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il