הממונה על ההגבלים העסקיים הכריז ביום 27.10.05 על חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ כבעלת מונופולין, בהטסת נוסעים רגישי זמן ורגישי מחיר בשוקי התעופה האזרחית ליעדים: יוהנסבורג, הונג קונג, בנגקוק ובומביי.
בתחום התעופה בישראל פועלות שלוש חברות תעופה ישראליות: אל על וחברת-הבת סאן דור נתיבי אויר לישראל בע"מ, אשר עוסקת בהפעלת טיסות שכר בינלאומיות, ארקיע קווי תעופה ישראלים בע"מ וישראייר תיירות ותעופה בע"מ. בנוסף לחברות הישראליות, פועלות בחלק ניכר מקווי הטיסה בין ישראל ליעדים מחוץ לה חברות תעופה זרות. אלה מקיימות טיסות ישירות ממדינותיהן אל ישראל ובחזרה, וכן טיסות לא ישירות מיעדים אחרים - דרך מדינותיהן - אל ישראל ובחזרה.
אל על, חברת התעופה הוותיקה, הגדולה והדומיננטית בישראל, נחשבת "המוביל הלאומי" של ישראל, ועוסקת בהובלת נוסעים ומטען ובהפעלת טיסות סדירות בין ישראל למדינות אחרות. אל על פועלת ברובם המכריע של הקווים הסדירים בין ישראל ליעדים מחוץ לישראל, ומחזיקה בנתחי שוק גבוהים בקווים אלה. כוחה ומעמדה הדומיננטי של אל על נובע משניים: ראשית מכוחה בכל קו וקו מול הצרכן באותם קווים בהם היא אוחזת בנתח שוק גבוה, ושנית מכוחה המצטבר, בהיותה בעלת מגוון רחב של קווים, אל מול סוכני הנסיעות וציבור הנוסעים.
ההכרזה על אל על בשווקים נפרדים מתחייבת מאחר ובתחום התעופה השוק הגיאוגרפי הרלוונטי מול הצרכן מוגדר על בסיס נקודת המוצא ונקודת היעד של קו הטיסה (City Pair), ומאחר ונהוג להבחין בין שתי קבוצות צרכנים: צרכנים רגישי זמן וצרכנים רגישי מחיר.
צרכנים רגישי זמן, כגון צרכנים הטסים למטרות עסקים, אינם גמישים בזמני ההמראה או הנחיתה וזקוקים לגמישות בשינוי טיסותיהם בהתראה קצרה, ועבורם השוק הגיאוגרפי הרלוונטי הינו השוק שבין נקודת המוצא לנקודת היעד. מאידך, צרכנים רגישי מחיר, כגון צרכנים הטסים למטרות נופש, מוכנים לקבל זמני טיסה ארוכים יותר ומגבלות שונות על אפשרויות שינוי מועדי הטיסה לצורך הוזלת המחיר, ועבורם השוק הגיאוגרפי הרלוונטי יהא לעתים רחב יותר ויכלול אף יעדים קרובים נוספים בעלי מאפייני צריכת פנאי זהים.
בדיקת המחלקה הכלכלית בראשותה של מרב בארי העלתה, כי גם בהתחשב בכל הטיסות הלא-ישירות ובטיסות השכר ליעדים הבאים, אל על, שהינה החברה היחידה המקיימת טיסה ישירה סדירה ליעדים אלו, מחזיקה בנתחי שוק כדלקמן:
- בקו תל אביב - יוהנסבורג, מעל ל- 90% הן עבור נוסעים רגישי זמן והן עבור נוסעים רגישי מחיר.
- בקו תל אביב - בומביי, מעל ל- 80% עבור נוסעים רגישי זמן, וכ-80% עבור נוסעים רגישי מחיר.
- בקו תל אביב - בנגקוק, מעל ל- 80% עבור נוסעים רגישי זמן, ומעל ל- 70% עבור נוסעים רגישי מחיר.
- בקו תל אביב - הונג-קונג, מעל ל- 90% הן עבור נוסעים רגישי זמן והן עבור נוסעים רגישי מחיר.
ההכרזה מהווה ראיה לכאורה בכל הליך משפטי, ולכן יש לה משמעות בהקשר של אכיפה פרטית ותביעות של צרכנים וספקים במקרים של ניצול מעמד מונופוליסטי לרעה. בנוסף, הכרזה על בעל מונופולין יכולה להקל על הממונה על הגבלים עסקיים להשתמש, במקרה הצורך, בסמכותו לתת הוראות על-מנת למנוע פגיעה בתחרות או בציבור.