X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
ארכיאולוגים מבר-אילן גילו חרס ועליו שם המקור של גוליית הפלשתי הכתובת שהתגלה הינה הכתובת הפלשתית הקדומה ביותר הממצאים יוצגו לראשונה בכנס מדעי שיתקיים בפילדלפיה, ארה"ב
▪  ▪  ▪

עדות ראשונה לסיפור גוליית הפלשתי נחשפה על-ידי ארכיאולוגים מאוניברסיטת בר-אילן בתל גת, המצוי במחצית הדרך בין ירושלים לאשקלון.
במהלך החפירות שנערכו בראשות פרופ' אהרן מאיר, התגלה חרס ועליו שם המקור של גוליית הפלשתי, המופיע במקרא. השמות הרשומים בכתובת הם "אלות" ו"ולת" המזכירים את השם גוליית בשפה הלידית העתיקה, הקרובה לשפת הפלישתים. לכתובת שהתגלתה חשיבות רבה, שכן זו הכתובת הפלשתית הקדומה ביותר המוכרת כיום.
אתר החפירות תל גת, המזוהה עם "גת פלשתים" המקראית, הינו מקום מושבה של אחת מחמשת "ערי סרני הפלשתים", אויביהם הידועים של ישראל בתקופת המקרא, ומקום מוצאו של גוליית הפלשתי. מזה כעשור מתנהלת חפירה באתר, בראשית פרופ' אהרן מאיר, שהחל לכהן באחרונה כראש המחלקה ללימודי א"י וארכיאולוגיה ע"ש מרטין (זוס) באוניברסיטת בר-אילן.
באתר, שבו ממצאים חשובים מתקופות רבות, נתגלו ממצאים עשירים משלביה השונים של התרבות הפלשתית בתקופת הברזל (1200 עד 586 לפנה"ס), המקבילה לתקופת המלוכה בישראל. בין השאר, נתגלו שרידים של המצור על וחורבן העיר גת בידי חזאל מלך ארם, כפי שמוזכר במקרא, בספר מלכים ב', פרק יב, פסוק 18. מערכת המצור שנתגלתה סביב האתר היא הקדומה ביותר המוכרת כיום בעולם.
עדות ממשית לסיפור דוד וגוליית:
החוקרים מניחים כי השם גוליית הכתוב במקרא הוא שיבוש של השם המקורי של אותה דמות, כפי שהישראלים שמעו אותו וכתבו אותו. ואילו השמות על החרס הם גרסאות של שמות דומים, כפי שהפלשתים עצמם חשבו שיש לכותבם.
הכתובת מתוארכת כמאה שנה לאחר תקופת דוד. לעובדה זאת יש משמעות רבה, שכן מעט אחרי תקופת דוד, שמות הדומים לשם גוליית היו בשימוש בגת פלשתים, שלפי המקרא היתה עירו של גוליית. בכך עדות ברורה שמדובר בסיפור שמעוגן היטב במציאות של תקופת הברזל הקדומה.
הממצאים סותרים את הטענות שנשמעו לאחרונה שיש לראות בסיפור דוד וגוליית סיפור מאוחר, א-היסטורי. כתובת זו נותנת עדות ברורה שמדובר באירוע שאכן מתאים לרוח התקופה בראשית המלוכה.

תאריך:  10/11/2005   |   עודכן:  10/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
אולמרט: "נוכל להשפיע בדיונים לקביעת אמות מידה בינלאומיות אחידות בביטוח ופנסיה"    ישראל עושה מאמצים להתקבל כחברה מלאה
יפעת גדות
גלוקוז שנוצר על-ידי תאים מיוחדים במעי הדק ונכנס למחזור הדם, שולח מסר בנוסח "אני שבע", שלבסוף מגיע למוח
אלעזר לוין
תשלם 12 מיליון דולר    הגיעה לבעלות מלאה    המוכרים: חבס, רוטנברג, דיזנהויז ודני דוד    נכסי אזורים אוגרת נכסים להפעלת קרן הריט
ענבל אביב
היו"ר החדש של העבודה עלה הבוקר לקברו של ראש הממשלה המנוח, רבין ונשבע להמשיך את דרכו    "שאותו רוצח יידע שהוא לא הצליח לרצוח את השלום"
נוה יוסף
בעוד כחודשיים צפוי חגי עמיר לרצות שני שליש מתקופת מאסרו    אם תקבל ועדת השחרורים את בקשתו לקיצור שליש הוא צפוי להשתחרר באופן מיידי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il