X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חמישית מהציבור טוענים כלפי מוגבלים:

אנשים עם מוגבלות מטרידים ומסוכנים

כך עולה מממצאי סקר עמדות חדש הציבור הישראלי עדיין לא פתח את שעריו לאנשים עם מוגבלות לקות פיזית הכי מוכרת ולקות למידה מוכרת מעט מאוד
▪  ▪  ▪

17.5% מהציבור סבור כי אנשים עם מוגבלות הם מטרידים ומסוכנים לחברה. 7% מהם משוכנעים בכך. נתונים מדאיגים אלו עולים בסקר שביצעה נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים באוקטובר 2005 לקראת אירועי היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות 2005. אירועי היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות יתקיימו השנה בהרצליה בימים 16-17 בנובמבר.
במסגרת סקר זה נבדקו לראשונה עמדות הציבור כלפי אנשים עם מוגבלות, וההיכרות שיש לציבור עם חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח–1998.
בנציבות מציינים, כי תוצאות הסקר מראות כי מרבית הציבור (67%) מכיר או נחשף לאנשים עם מוגבלות. הבולטים ביניהם הם אנשים מהמגזר הדתי והחרדי ובולטים פחות אנשים עם רמת שכר מעל 10 אלפים שקלים לחודש ועולים חדשים.
5% מהמדגם הגדירו עצמם כאנשים עם מוגבלות. נסיבות ההכרות השכיחות ביותר הינן במסגרת משפחתית (כשליש), חברים (26%) או עמיתים לעבודה (26%), והנסיבות הנדירות יותר הינן במקומות ציבוריים (18%), בשכונה (10%), בלימודים (6%) וצבא (3%). ממצא זה מצביע על כך שהמרחב הציבורי בישראל מאופיין עדיין בהדרה גבוהה של אנשים עם מוגבלות.
הממצא מוסיף את המימד החברתי לממצאי הסקר אותו ביצעה נציבות השוויון ב-2003, באמצעות מכון סאלד, ובו נמצא כי 95% מהמרחבים הציבוריים אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות פיסית וחושית. נושא זה אמור להיות מטופל בהקשר לכל המוגבלויות באמצעות יישום פרק הנגישות בחוק השוויון אשר עבר בכנסת במרץ 2005.
עוד עולה מהסקר, כי כמחצית מהאוכלוסיה, כ-43%, מודעת לקיומו של חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות. למעלה ממחצית מהמכירים את החוק מכירים את תחומי תרומתו העיקריים: קידום הנגישות (53%), שוויון בתעסוקה (46%) ומניעת הפלייה (13%). עוד נמצא בסקר, כי קיים קשר מובהק בין הכרות עם חוק השוויון ובין פתיחות רבה יותר להשתלבות של אנשים עם מוגבלות בחברה.
תפיסה של פטרוניות וחסד
לדברי נציבת השוויון, ד"ר דינה פלדמן: "תוצאות הסקר ממחישות את העובדה כי רבים עדיין בחברה הישראלית חיים בתפיסת עולם של פטרוניות וחסד כלפי אנשים עם מוגבלות ואינם מודעים ליכולות ולזכויות שלהם להשתלב בחיי היום יום. יתירה מכך, יש עדיין קבוצה גדולה מדי של אנשים בציבור הישראלי השבויים בסטיגמה בלתי נסבלת כאילו אנשים עם מוגבלות הינם מטרידים ומסוכנים".
פלדמן מוסיפה עוד, כי "על כן, מעבר להרחבת הכרות הציבור הרחב עם החוק וחובותיו אשר אמורים לקדם ולפתיחת השערים בפני אנשים עם מוגבלות בחינוך, תעסוקה ובמרחבים הציבוריים ישנה חשיבות רבה גם להגברת נכונותם של אנשים עם מוגבלויות, ובעיקר נפשיות וקוגניטיביות, להיחשף לציבור באנושיותם וביכולותיהם בכל מסגרת נורמטיבית שרק ניתן".
אירועי היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות יתקיימו השנה בהרצליה ב-16-17 בנובמבר. האירועים יכללו כנס הסברה "נגיש כחוק – 2006" על תוכנו ודרכי יישומו של פרק הנגישות בחוק השוויון, תערוכה בנושא נגישות וכן טקס הענקת "אות השוויון" לאנשים עם מוגבלות פיסית, חושית, נפשית, שכלית וקוגניטיבית פורצי דרך בהשתלבותם בחברה.
נתונים נוספים העולים בסקר
בקרב הציבור בישראל, תחושת ההיכרות עם נכויות נראות (פיזיות, חושיות, שכליות) היא מעבר לשיעורם באוכלוסיה לעומת ההיכרות עם הנכויות הבלתי נראות (נפשיות וקוגניטיביות) שהיא נמוכה משיעורם באוכלוסיה. נמצא כי נכות פיזית היא הנכות המוכרת ביותר וצוינה על-ידי 85% מהמרואיינים, שליש ציינו הכרות עם מוגבלות שכלית, עיוורון (30%), חירשות (25%) ומוגבלות נפשית (20%).
לקות למידה הייתה מוכרת מעט מאוד (בקרב 5.9%). למעלה משליש מהמתראיינים נפגשו עם אנשים שיש להם לקות אחת, כ-30% עם שתיים, כ-20% עם שלוש ו-11% עם 4 לקויות ומעלה.
הסקר מצביע גם על פער בין הצהרות הציבור לגבי היכולות של אנשים עם מוגבלות לבין האמונה ביכולתם להשתלב בפרקטיקה של היום-יום.
בעוד 83% סבורים שאנשים עם מוגבלות יכולים ליהנות מפעילויות תרבות רק 64% סבורים שהם תורמים לפעילות בה הם משתתפים, 57% סבורים שהם יכולים להקים משפחה, 56% סבורים שהם מסוגלים להשתלב במסגרת חינוכית רגילה, 52% - להשתלב ולתרום בעבודה ורק 31% מהציבור סבור שהם יכולים לתפקד באופן עצמאי.
עוד מראה הסקר, כי הציבור הישראלי מוכן להיות נדיב כלפי אנשים עם מוגבלות אך לא בנסיבות מתחרות: 69% מהנשאלים סבורים שאנשים עם מוגבלות ראויים לפטורים ולהנחות מיוחדות אך רק 59% סבורים שהם ראויים להעדפה מתקנת.
מדובר בסקר טלפוני שבוצע על-ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 משיבים, גברים ונשים, בגיל 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מיצג של האוכלוסיה הבוגרת בישובים היהודיים בישראל. רמת ההיענות לסקר הייתה מלאה.

אתר נציבות השוויון
תאריך:  14/11/2005   |   עודכן:  14/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בין המוזמנים גם בנו של הרב עובדיה יוסף, הרב דוד יוסף    הכינוס השנתי מתקיים שלושה ימים בעיר מוסקבה
נוה יוסף
מתרחבת הביקורת על כוונת שרת המשפטים להעביר סעיף לתיקון חוק בתי המשפט דרך חוק ההסדרים לפיו תינתן לשרה סמכות למנות "שופט עמית"
עומר שיקלר
משרד התחבורה מקצר את ההליכים להסבת רכב להנעה בגז    כ-500 כלי רכב כבר הוסבו רשמית    20 מוסכים מורשים נפתחו
גלית יצחק
עו"ד מיכל בלייך הודיעה על סיום תפקידה בסלקום    מנכ"ל סלקום הודיע על שינויים במבנה החברה    אגף מערכות המידע ישולב בתוך חטיבת הטכנולוגיות
עומר שיקלר
הודיע לשר האוצר על כוונתו לפרוש    מתכוון לחזור לעסקים פרטיים, לאחר תקופת צינון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il