X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
חייל מקהילת הכושים העבריים:

"צה"ל לא היה ערוך לקלוט אותנו"

חיילים ראשונים בני הקהילה סיימו בימים אלו את הטירונות הקרבית בראיון מיוחד ל- Nfc מספר אחד החיילים על קשיי הקליטה במסגרת הצבאית
▪  ▪  ▪

"הטירונות הייתה על הפנים... המפקדים צריכים ללמוד עוד עלינו וללמד אותנו על הצבא. האנשים מהצבא צריכים לבוא לכפר לפני שמגייסים אותנו ולהסביר מה זה צבא... הם לא מכירים אותנו ואת המנהגים שלנו, אבל אני חושב שהזמן יעשה את שלו". את הדברים אומר בראיון קשה ל- Nfc אחד משלושת החיילים הראשונים בני עדת הכושים העבריים, אשר סיימו השבוע את טירונות ההנדסה הקרבית.
עפרן פניקס, בן 20, תושב דימונה ואיש קהילת העבריים, מותח ביקורת נוקבת על אופן השתלבותו במסגרת הצבאית. בסיום הטירונות בת הארבעה חודשים הוא מוסיף: "אני שמח שהתגייסתי. אני חושב שהשירות יעזור לי בחיים גם לאחר השיחרור".
במחזור יולי גוייסו ראשוני הקהילה
במחזור יולי גוייסו ראשוני אנשי הקהילה לשירות צבאי. סא"ל חנית אגמון, מפקדת לשכת גיוס באר שבע, סיפרה ל- Nfc לרגל גיוסם, כי כבר בשנה שעברה החלו בלשכת הגיוס לזמן את צעירי הקהילה לצו ראשון ואותר פוטנציאל גיוס של 90 מועמדים לשירות ביטחון.
לא ידעתי מה הדרישות של הטירונות
עיקר טענותיו של פניקס קשורות לאופן קליטת המחזור הראשון של בני הקהילה בצה"ל. לדבריו, הקהילה לא הייתה ערוכה מספיק טוב לקראת הגיוס וכך גם צה"ל. "אני חושב שהיה צריך לעשות לנו הכנה טובה יותר. אנחנו קהילה שלא שירתה בצבא. לא ידעתי מה זה צבא עד שהגעתי לפה. לא הסבירו לנו מה זה הנדסה קרבית. למדתי על זה רק כשהגעתי לפה". לדבריו, צה"ל היה צריך להתכונן טוב יותר לגיוסם ולהכין אתם לקראתו.
הוא ממשיך ומספר: "ידעתי על כך שחובה להתגייס, אבל לא ידעתי מה הדרישות של הטירונות. עכשיו אני יכול לומר שזה שיפר אותי גם פיזית וגם מנטלית. זה הופך אותך לבן אדם". פניקס מתאר את קשייו להסתגל לסגנון החיים הצבאי המתחייב בטירונות וכן על משמעת קשה.
בני הקהילה חיים תחת חוקים וכללים שונים. הם אינם אוכלים מזון "רגיל" - יש להם רשימה סגורה של מוצרים בהם משתמשים להכנת ארוחותיהם, לובשים רק בגדי כותנה ומקיימים טקסים וחגים שונים.
יש לי פה גדול ואני אומר מה שאני חושב
במהלך תקופת הטירונות אשר נמשכת מספר חודשים, יצא אותו טירון לביתו רק 4 פעמים, מאחר וביתר הזמן רותק לבסיס, כעונש. "הייתי בבית רק 3-4 פעמים מאז שהתגייסתי. יש לי פה גדול ואני אומר מה שאני חושב... אני עכשיו מבין שאני צריך לשמור על הפה - אם אתה לא שומר על הפה אתה מקבל שבת", הוא מסביר. "אני לא שמרתי הרבה על הפה שלי - לוקח זמן ללמוד את זה".
עתה, כאשר כל חבריו שוהים ברגילה לרגל סיום הטירונות ולפני פתיחת שלב המסלול המתקדם, נמצא פניקס בריתוק בבסיס למשך 21 יום. הוא מספר על נסיבות המקרה: "בגלל שאנחנו טיבעוניים נתנו לנו יותר זמן בחדר אוכל. לפני כמה זמן היינו בשמירות בבסיס ואני איחרתי בדקה לצאת מהחדר אוכל, למרות תוספת הזמן שאנחנו מקבלים, והמפקד אמר לי שאני מקבל על זה שעה ביציאה. אני כעסתי על זה וקיללתי אותו אז קיבלתי משפט וריתוק".
צה"ל עושה אותך יותר בוגר
למרות טענותיו על חוסר הערכות הצבא לטפל בדרישותיהן המיוחדות של הקהילה הוא מדגיש, כי עתה הוא מבין את הדברים ומדובר בבעיית הסתגלות למסגרת הצבאית. הוא מוסיף, כי הוא מרוצה מהשירות וימליץ לחבריו לקהילה להתגייס. "לפי דעתי צריך להתגייס. אני הייתי אומר לחברים שלי שכדאי להם להתגייס. זה עושה אותך הרבה יותר בוגר. זה יעזור להם אחרי הצבא, אתה פוגש הרבה אנשים מכל הארץ".
הוא גם מציין, כי ישמח לחתום קבע ולהמשיך בקריירה צבאית. "יש לי פה הרבה חברים הרבה הזמינו אותי לבקר ולעשות אצלם שבת. הפלאפון שלי מתפוצץ ממספרים חדשים של החברים", הוא מספר על אופן קליטתו בין חבריו למחלקה.
היה לו קשה לקבל מרות
סא"ל ירון בית-און, מפקד בסיס הטירונים של ההנדסה הקרבית, מגיב על הטענות וסיפר כי פניקס הוא הפחות ממושמע משלושת הטירונים בני הקהילה. "היה לו קשה להסתגל למערכת הצבאית. הוא בדיוק כמו כל חייל אחר שמתגייס. היה לו קשה לקבל מרות". הוא מספר, כי החייל נפשט מספר פעמים בגלל בעיות משמעת ואף בגין נפקדות.
בית-און מספר, כי עוד לפני שגוייסו בני הקהילה לצה"ל הוא קיבל חומר על הקהילה ואורח חייהם. "אנחנו נערכנו לקראתם. בערך כשלושה שבועות לפני שהם הגיעו זה דווח לנו. אנחנו בדקנו את הפרטים, בדקנו את הנחיות צה"ל שגובשו על-ידי אכ"א". הוא מציין, כי צה"ל הלך לקראת ככל האפשר כדי להתאים את עצמו לצרכי הקהילה והדת, כפי שהוא עושה כלפי חיילים מדתות ועדות אחרות.
הלכנו לקראתם כמה שיותר
"הלכו כמה שיותר לקראתם. חלקם צמים בשבת וחלקם לא. סידרנו מדים מכותנה. עשינו אצלם ביקורי בית, בראש השנה שלחנו להם משלוחי מזון. השניים האחרים השתלבו יותר טוב ממנו אבל לקראת הסוף הוא התאפס", הוא מספר ומדגיש, "אני חושב שהם השתלבו מצויין, הם ניפגשו עם אנשים מחוץ לקהילה. זה חיבור עם אנשים אחרים".
"הלקח המרכזי שהפקנו הוא הצורך שלהם במזון מיוחד ולכן הם מוגדרים כטיבועניים. בהתחלה הייתה בעיה עם זה אבל פתרנו אותה. עכשיו כולם מוכרים על-ידי צה"ל כטיבעוניים".
סא"ל בית-און מציין, כי "מול הקהילה לא הייתה לנו כל פעולה. רצינו שהם ירגישו כמו כל חייל אחר. יש לנו כאן חיילים נוצרים, ודורזים וצ'רקסים ובני העדה הקראית".
ביחס לטענה כי איש לא הכין את החיילים מראש לשירות הצבאי מסביר מפקד הבט"ר: "השבועיים הראשונים של הטירונות הם קליטה והסברים. אנחנו מסבירים כל דבר - את כללי המשמעת, איך לארגן מסדר, איך להסתדר מול חדר האוכל. כל דבר שהם צריכים לדעת. אלו שבועיים של "סליחות", הם לא נענשים ואנחנו מסבירים כדי שיכירו את הסביבה הצבאית".

תאריך:  25/11/2005   |   עודכן:  25/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
השופט חשין דיבר בכנס שנערך במלון דן קיסריה    ציין: פעם, כששר נחשד בשחיתות, הוא היה יורה בעצמו    השרה ליבני דוחה את הביקורת על מועמדותה של פרופ' גביזון לבית המשפט העליון
עומר שיקלר
הליכוד ממשיך להידרדר בסקרים    סקר המתפרסם הבוקר חוזה ירידה נוספת בכוח הליכוד - 13 מנדטים בלבד    העבודה מתחזקת ל- 28 מנדטים
יפעת גדות
מחבל חודר דרך לבנון והורג 6 חיילים    בית המשפט מרשיע את ה-ש.ג. של המחנה בהפקרת עמדה
עידן יוסף
דרמה בשידור חי התחוללה השבוע ברדיו קול-חי, כאשר הרב מרדכי נויגרשל ומאזיניו לתוכניתו השבועית הצליחו להציל אדם שביקש לשים קץ לחייו
יוסי עבדי
ה-דומיין "קדימה" נקנה לפני כשנתיים ע"י ארז וולף, אזרח ישראלי, והותיר את המפלגה בלא כתובת אינטרנט    גורמים מקורבים מספרים ל-Nfc: "מדובר באלפי דולרים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il