X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בשבוע הבא יובא הדוח המעודכן בפרשת רצח חרירי לדיון במועצת הביטחון ההערכה היא שמהליס יפרוש מתפקידו
▪  ▪  ▪

ראש צוות החקירה הבינלאומית בפרשת רצח חרירי צפוי על-פי רוב ההערכות לפרוש בקרוב מתפקידו. כמה חודשים של מלחמת התשה מסיבית שניהלה מולו דמשק הספיקו ככל הנראה להוציא לחוקר הגרמני הקשוח, דטלף מהליס, את הרוח מהמפרשים והוא הרים ידיים.
בימים האחרונים אמר, כי החקירה עשויה להימשך חודשים, אולי אפילו שנים. לדברי גורמים המקורבים לצוות החקירה, הוא ימשיך להחזיק במשרה עד למציאת מחליף מבין כמה מועמדים אירופים ששמותיהם כבר מוזכרים בהקשר זה, בהם סגנו בצוות החקירה, גרהארד ליימן.
בשבוע הבא יובא הדוח המעודכן שהכין צוות החקירה לדיון במועצת הביטחון. ההערכה היא שהדוח יהיה לא פחות חמור מקודמו, ויצביע על היעדר שיתוף פעולה מצד הסורים.
הגורמים אמרו עוד, כי מהליס ידרוש להוציא צווי מעצר לשני בכירים סורים שנחקרו השבוע בידי אנשי הצוות שלו בווינה: רוסתום רזאלה - לשעבר מפקד הביטחון והמודיעין של סוריה בלבנון (עד לנסיגה הסורית משם, כלומר, עדיין שימש בתפקיד בשעת הרצח) ועוזרו ג'אמע ג'אמע, מפקד המנגנון בבירה בירות. לשניהם מיוחסת מעורבות בתכנון ובביצוע ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר.
הכוננות בקרב כוחות הביטחון בלבנון הועלתה מחשש לפיגועים שיבצעו תומכי סוריה. בקשת ממשלת לבנון להאריך את כהונת צוות החקירה בחצי שנה נוספת נדונה עתה במוסדות האו"ם. ישנו חשש שלכתו של מהליס תפגע בהמשך החקירה.
החקירה בווינה - למה לא היו שם קרוביו של אסד?
במשרדי האו"ם בווינה נחקרו השבוע עוד שלושה קצינים סורים, מעבר לרזאלה וג'אמע: עבד אל-כרים עבאס - מפקד סניף "פלשתין" במודיעין הסורי; סמיח אל-קשעמי, בכיר במודיעין הסורי ונציגו של רזאלה בטריפולי; וכן זאפר יוסוף - מי שאחראי על מחלקת הסיגינט (ההאזנות) במודיעין הסורי.
החקירה התנהלה תחת איפול כבד. הבכירים הסורים הובאו לאוסטריה במטוס פרטי, שם דילגו בין השגרירות הסורית בווינה למשרדי האו"ם. הם שוכנו בדירה שנשכרה במיוחד על-ידי השגריר הסורי במקום. למשרדי האו"ם הוכנסו לא דרך הכניסה הראשית.
בחדר החקירות ישבו ארבעה-חמישה מאנשי הצוות של מהליס, ועורכי דין סורים, בריטים ואוסטרים. גם לראש המחלקה המשפטית במשרד החוץ הסורי ניתנה האפשרות להיות נוכח במעמד. בטרם החלה החקירה עם החמישה, ביקשה דמשק להבטיח שאיש מהם לא ייעצר באוסטריה.
הם נחקרו בשני היבטים עיקריים: שיחות הטלפון שקיימו עם בכירים לבנונים וחלקו של בנק אל-מדינה הלבנוני בפרשה, שכן להערכת צוות החקירה דרכו הועברו סכומי העתק ששימשו לבסוף ברצח.
היעדרותם מהחקירה של שני בכירים סורים ששמם הושמט בשעתו מהדוח הקודם של מהליס, עוררה סימני שאלה בקרב חוגים המתנגדים לסוריה. המדובר באחיו הצעיר של הנשיא בשאר אסד, מאהר, ובגיסו (בעלה של אחותו היחידה בושרה) - אסיף שווכת, המשמש כראש המודיעין הסורי ומהווה למעשה את האיש מספר 2, או האיש מאחורי הקלעים, בדמשק.
המטרה של דמשק: לרסק את ממצאי הדוח
בשבועיים האחרונים ריכזה סוריה מאמץ במטרה להביך את צוות החקירה הבינלאומית. אחד העדים המרכזיים בחקירה, לבנוני ממוצא סורי, נמלט לדמשק וחזר בו מעדותו במסיבת עיתונאים שהועברה בשידור חי.
האיש, ספר במקצועו, טען כי מסר את עדותו תחת לחץ, ועל רקע ניסיונות מצד אנשיו של חרירי הבן לשחד אותו כדי להפליל בכירים סורים. הטענה היא ששימש סוכן כפול שפעל בשליחות ג'אמע ג'אמע.
הדבר מתווסף לתקרית המביכה שאירעה עוד בשלביה הראשונים של החקירה. אדם שהזדהה כראש לשכתו של ראש המודיעין הסורי לשעבר, ערק לצרפת והחל "לזמר" על מעורבותם לכאורה של בכירים סורים בהתנקשות. היום הוא עצור שם בגין מתן עדות שקר, לאחר שהתברר שלא היה אלא נהג.
אסיר סורי העצור בטורקיה בגין קשר לארגון אל-קאעידה סיפר בימים האחרונים שאנשי השירות החשאי האמריקני, המודיעין הישראלי ותומכי חרירי הציעו לו כי ישתחרר ויקבל סכומי עתק באם יפליל את אסיף שווכת, גיסו של בשאר. רק אתמול הדפו הטורקים את הטענות הללו, ואמרו כי אין מדובר אלא בשקר גס.
דמשק לא החמיצה אף אחת מההזדמנויות האלה כדי לנגח את הצוות של מהליס ולערער את הלגיטימיות של הדוח שפרסם. הנשיא אסד קרא השבוע למהליס בראיון לאחד מערוצי הטלוויזיה בצרפתית "לתקן את השגיאות בדוח".
עתה מתנהלים מגעים להבאת העד שחזר בו מעדותו לחקירה בווינה. לפי גורמים סורים, הסאגה של העד שחזר בו מעדותו עתידה לחזור על עצמה עם עד נוסף, כבר בתקופה הקרובה.
האם העולם מתקפל מול סוריה?
הגמישות שגילה לבסוף האו"ם לגבי מקום ניהול החקירה (מהליס התעקש תחילה שהחקירה תיערך בלבנון) והיעדרותם של קרובי משפחתו של אסד מהחקירה הביאה גורמים שונים לחשוב שנרקמת עסקה בין ארה"ב לסוריה להפחתת הלחץ מעל האחרונה בפרשת רצח חרירי.
בכיר במחלקת המדינה האמריקנית הכחיש בשיחת רקע עם עיתונאים לבנונים כל עסקה בין דמשק לוושינגטון, ובאותה נשימה אותת שהממשל אינו מעוניין בהפלת המשטר הסורי, אלא בהשבחתו. "אנו מעוניינים שהתנהגות המשטר תשתפר, ובעיקר בכל הנוגע לעירק וללבנון".
פטריק סיל, הביוגרף של חאפז אל-אסד, כתב השבוע כי סוריה הצליחה להתגבר על המשבר הבינלאומי. במאמר תחת הכותרת "האם יש אור בקצה המנהרה הסורית?" שפרסם בעיתון מפרצי, ייחס סיל את ההישג לשלושה גורמים מרכזיים: התיווך המצרי והסעודי בין סוריה לוושינגטון ואירופה; התחזקות האופוזיציה הפנימית לנשיא בוש בעניין עירק; והחולשה הפוליטית של נשיא צרפת, ז'ק שיראק, באחרונה.

תאריך:  09/12/2005   |   עודכן:  09/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טלספורט
שארפ: זה פשוט לא היה הערב שלנו    קפטן מכבי ת"א נשמע מאוכזב מאוד מההפסד 92:86 לריטאס וילנה    מאמן ריטאס: אני גאה בניצחון הזה כי לא קל לנצח את מכבי אצלה בבית
יהונתן דחוח-הלוי
כוחות הביטחון הסוריים חיסלו אמש שמונה טרוריסטים איסלאמיים בעיירה מצפון לדמשק    בפעולה השתתפו מסוקי קרב אשר הפציצו את הבית בו התבצרו פעילי הטרור בדומה לשיטות הפעולה של צה"ל במסגרת הסיכול הממוקד
שלומי דיאז
כן חשוד בביצוע מעשה מגונה בקטינה נוספת    העסיק אותן בעבודות ניקיון בביתו ובבית הכנסת    סיפר להן שמדובר "בהליך ריפוי"
עומר שיקלר
בצה"ל ממשיכים את התחקירים לבדיקת נסיבות רציחתו של סמל ניר כהנא שנדקר למוות במחסום קלנדיה    נדקר במהלך בידוק של המחבל
יהונתן דחוח-הלוי
אום נידאל שהתפרסמה כאם הפלשתינית הראשונה שעודדה ושלחה את בנה בן ה-17 לפיגוע התאבדות רצה לבחירות לפרלמנט במסגרת הרשימה של החמאס - היא נתפסת כנכס אלקטוראלי בזכות הפופולאריות הרבה לה היא זוכה בציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il