X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השירים החדשים של חנוכה מסלפים את מהות החג האמיתית: חג של ניצחון על תרבות יוון החשמונאים עטו כיפות וזקן ואחזו בנשק הרב סתיו, מרבני צוהר, מבאר את הקשר בין ההינתקות לחנוכה
▪  ▪  ▪
[פסטיגל. התיוונות מודרנית?]

עידן יוסף
באאאנו חושך לפנות!

כדאי תמיד לשים לב לנאמר בין השורות של השירים שאנו שרים. כך גם במילות השיר לחנוכה, "מי ימלל גבורות ישראל, אותן מי ימנה". מילים אלו הן סילוף מודרני של הפסוק בתהילים "מי ימלל גבורות השם". הניסיון למחוק שם שמיים מההיסטוריה, כפי שבא לידי ביטוי בשיר זה, איפיין את הציונות בעיקר בראשיתה.
אם לא די בכך, הרי שהמשך השיר: "הן בכל דור יקום הגיבור גואל העם", נועד לתלות את הגאולה דווקא במאן דהוא שכוחו בשריריו, בשעה שביהדות לכח אין ערך בפני עצמו.
ההיסטוריה היהודית מלמדת כי אבות האומה, החל מאברהם אבינו דרך דוד המלך והחשמונאים, נלחמו מלחמות עקובות מדם, כשהם מקפידים על מצוות התורה, קלה כחמורה.
לימוד תורה - לזקנים בלבד
כך למשל קימות הלכות מיוחדות למלחמות, לשמירת קדושת המחנה הצבאי, למוסר מלחמה, ואפילו הרמב"ם חיבר על כך פרק שלם הקרוי "הלכות מלכים ומלחמותיהם". כל זה לא מנע ממחברי השיר להתעלם לחלוטין מעניין שמירת המצוות.
בספרי ילדים אף מופיעים ציורים, שבבואם לתאר ציונות ובניין מציגים טיפוס עטור בכובע טמבל, וכאשר מוצג לימוד תורה נראה דווקא זקן שפוף על ספר, כאילו התורה שייכת רק לדור הישן.
אמירות תורניות המשבחות את החרב, כמו "אשכיר חיצי מדם" ועוד, נעלמו מעיניהם של מחברי השירים, שבחרו לשיר "נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו", כאילו קיומו של הנס מגמד את פעולת הלוחמים, בשעה שההפך הוא הנכון. דווקא נס הניצחון חיזק את מעשי החשמונאים. העובדה, שלמישהו היתה רוח גבורה להרים את נס המרד נגד האימפריה היוונית - היא עצמה נס.
מכבי מסולף
בה בעת מצווה היהדות לא להשתכר מהניצחון, ובכך לשכוח את האל שבזכותו הושג. "אם השם לא יבנה בית, שוא עמלו בוניו בו. אם השם לא ישמור עיר, שוא שקד שומר". הר"ן מפרש את הפסוק " וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה", שיש ואף צריך לומר שכוחנו ועוצם ידינו הם שהביאו לניצחון במלחמה, אך לא לשכוח את מקור העוצמה - "וְזָכַרְתָּ, אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל".
דמות המכבי היא אחת הדמויות ההסטוריות הסובלות מסילוף המותאם לצרכים אידיאולוגיים. מחד, סילוף חילוני שהסיר ממנו את הכיפה והזקן, ומאידך סילוף חרדי שהסיר ממנו את כלי הנשק, כאילו כל מלחמתו היתה ערטילאית. לו היינו מציירים את דמותם, סביר להניח שהם היו דומים יותר לחיילי ישיבות ההסדר או לחיילי הנח"ל החרדי.
עיקר המלחמה היתה נגד ההתייוונות שגרסה השתלבות במרחב הבינלאומי, והפיכת הזהות היהודית לחלק מן הזהות האוניברסלית. לו היו פועלים כיום ניתן רק לנחש שהיו נלחמים בפסטיגלים למיניהם, בתרבות ההמונים של הטלוויזיה המסחרית, ובחגיגות הסילבסטר.
הינתקות - בדרך להתיוונות
הרב דוד סתיו, מרבני צוהר, מתייחס לחנוכה וכואב על תופעת ה"התיוונות" בדורנו, אם כי אינו נוקב בשמות. "עובדה כואבת היא שרבים בחברה אינם רואים ביהדות, על מקורותיה ההיסטוריים העשירים, מקור מחייב לעיצוב זהותם היהודית", כתב הרב סתיו.
והוא ממשיך ואומר: "תופעה מצערת זו אמורה להדאיג את כולנו, כיוון שבלי זיקה למקורותינו לא נוכל לשרוד כיהודים ולו בגלל שלא תהיה לנו סיבה טובה להתאמץ עבור שימורה של זהות זו. בחברה הישראלית מתקיים ויכוח על נושאים רבים, ובהם הדרך לשמור על יהדותה של מדינת ישראל. חלק גדול מיהודיה של הארץ סבור שדרך הנסיגה מחבלי ארץ היא המוצא האמיתי לפתרון חלק מבעיות הזהות שלנו. אפשר שהם טועים (וכך אני חושב) ואפשר שלא; אבל אסור שוויכוח נוקב ככל שיהיה יגרור אותנו למערכת דימויים היונקים ממתיווני חג החנוכה, באשר דימוי מסוג זה לא רק שהוא לוקה בחוסר דיוק, אלא עלול אף לגרום להמשך וחיזוק תהליך הניכור מכל מה שריח יהדות נודף ממנו".
הרב סתיו, רבה של העיר שהם, סבור, כי חוגים בחברה הישראלית שהיפנו עורף לציבור הדתי-לאומי בעת ההינתקות מנציחים את הריחוק מהיהדות וערכיה.
" אם אכן חפצי חיים יהודיים אנו, בימי חג אלו ראוי לעסוק בחיזוק זהותה היהודית של החברה בישראל, הן בתחומי החסד והחברה והן בזיקתנו למורשת היהודית המפוארת בתחומים רבים אחרים. עיסוק זה ראוי לו להיעשות במשותף, דתיים וחילונים. אסור שנשאיר את שאלת הזהות להיסטוריונים בלבד; היא חשובה מספיק כדי שתחייב כל אחד מאיתנו להתמודד אתה", סיכם הרב סתיו.

תאריך:  01/01/2006   |   עודכן:  01/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי פאוזנר
מדובר בתקציב לינואר-פברואר    התקציב האחרון של רשות הדואר לפני הפיכתה לחברה ממשלתית
שי פאוזנר
צבא זר, לקוח חדש של החברה, הזמין מערכות קשר טקטיות ושילם מקדמה של 5.5 מיליון דולר    מדובר בחוזה חדש בשרשרת חוזים מהתקופה האחרונה
יפעת גדות
ממחקר חדש עולה, כי למרות ההמלצות שנשמעו בעבר על תרגילים למוח כדרך למניעת אלצהיימר, הרי שפעילות באזורים מסויימים במוח גורמת לתהליך ההפוך
שי פאוזנר
זהו היקף ההשקעה של קבוצת קרנות הנדל"ן הבינלאומית, היטמן בפרויקטים של החבכרה מישראל    תניב לאנגל אירופה רווח של 25 מיליון ש"ח ושל 19 מיליון ש"ח לחברה-האם שלה, לגנא
שי פאוזנר
הלמ"ס: הצריכה הפרטית צמחה ב- 4% לעומת 5% ב-2004    ההוצאה לצריכה ציבורית גדלה ב-2.7%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il