X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ממחקרים עולה, כי במוחנו יש מערכות שונות המתמחות בהבנת שפת פרוזה ושפה שירית הבנת ביטויים מטפוריים חדשים הלקוחים מתוך שירה, מפעילה אזורי מוח ייחודיים אשר אינם מעורבים בהבנת שפה רגילה של פרוזה
▪  ▪  ▪

ההבחנה בין פרוזה ושירה מובנת הן בספרות והן בפסיכולוגיה. השאלה היא - האם יש לה עדויות מחקר המוח? התשובה היא כן. ישנם מחקרים חדשים אשר הוכיחו כי גם במוחנו ישנן מערכות שונות המתמחות בהבנת שפת פרוזה ושפה שירית.
מחקרים אלה מחזקים את הטענה, כי שירה היא שפה בפני עצמה ואולי מסבירות גם למה לא כל מי שנהנה מפרוזה, מסוגל להבין שירה.
אונה ימנית ואונה שמאלית - קצת לידע כללי
מאמצע המאה ה-19 ידוע כי אזורים ספציפיים, הממוקמים בעיקר בחלקים הצדעיים (פרונטאליים) והצידיים (טמפוראליים) של האונה השמאלית של המוח, אחראים על עיבוד שפה במוח.
הדומיננטיות של האונה השמאלית במוח בהבנה ובהפקה של שפה באה לידי ביטוי בהבדלים הדרמטיים בהתנהגות השפתית של אנשים שנפגעו במוחם בעקבות מחלות או תאונות.
פגיעה באזורי השפה באונה השמאלית גורמת לקשיים בשפה ובדיבור, בעוד שאנשים שנפגעו באזורים המקבילים באונה הימנית, ההומולוגיים לאזורי השפה השמאליים, אינם מראים בדרך כלל פגיעות בולטות ביכולות השפתיות שלהם.
גם מחקרים הבודקים עיבוד שפה במוח התקין בטכניקות התנהגותיות או במדידות ישירות של הפעילות במוח, כמו הדמיה מוחית או מדידות אלקטרו-פיזיולוגיות, מראים כי האונה השמאלית של המוח דומיננטית בכל הנוגע לייצוג של תהליכי שפה במוח. המחקרים אלו התמקדו בבדיקת שפה המכונה "פרוזה" - שפה מילולית, ליטראלית, שהיא הערוץ המרכזי של תקשורת שפתית בין בני אדם, הן בשפה מדוברת והן בשפה כתובה.
כיצד המוח מבין את הביטויים המטפוריים
המחקר נערך במרכז לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן, על-ידי תלמידת מחקר, נירה משעל והוא בדק כיצד המוח האנושי של אנשים בגילאי 21-31 מבין צירופים מטפוריים חדשים הלקוחים מתוך שירה, לעומת צירופים מטפוריים שגורים וצירופי מילים מילוליים של שפת פרוזה רגילה. כמו-כן, הוצגו לשם ביקורת צמדי מילים לא מוכרים וחסרי משמעות.
מממצאי המחקר עולה, כי הבנה של ביטויים מטפוריים חדשים הלקוחים מתוך שירה, מפעילה אזורי מוח ייחודיים אשר אינם מעורבים בהבנת שפה רגילה של פרוזה ואף לא בהבנת ביטויים מטפוריים שגורים המוכרים מהעבר.
צוות החוקרים הסביר, כי לצורך עיבוד ביטויי שירה, מגוייסת רשת הממוקדת במוח הימני, באונה הצידית וכוללת את האזור הנמצא מול אזור השפה במוח השמאלי המעורב בהבנת פרוזה.
כמו-כן, ניתוחים נוספים של פעילות המוח הראו אף הם פעילות מוגברת באותו אזור באונה הימנית רק כאשר הנבדקים ניסו להבין את המשמעות של צירופי מילים חדשים מתוך שירה.
עוד נמצא, כי צירופי מילים לא מוכרים אשר לא נלקחו משירה ונשפטו במבחנים המוקדמים כחסרי משמעות, לא עוררו רשת זו. כלומר הגורם הקובע היה המשמעות החדשה שיצרו שתי המילים בביטוי השירי ולא עצם היותן חדשות ולא מוכרות.
התגלית החשובה ביותר של המחקר היא שלצורך הבנת שפה מטפורית מתוך שירה מופעלת מערכת מוחית מיוחדת שאינה משתייכת לאזורי השפה הקלאסיים המופעלים לשם הבנת שפה רגילה וכנראה שמדובר בצורות שונות לחלוטין של עיבוד מידע וחשיבה הנדרשות לשם הבנת שירה.
הבנה של ביטויים מוכרים, מילוליים או מטפוריים, מצריכה שליפה מהזיכרון של קשרי משמעות קיימים שכבר נוצרו בעבר בעקבות חשיפה חוזרת ואילו הבנה של ביטויים חדשים מתוך שירה מצריכה יצירה של קשרי משמעות חדשים בין מושגים שנתפסו בעבר כלא קשורים.
לסיכום, הממצאים מצביעים על-כך ששפה מילולית ושפת שירה, שונות במהותן ומעובדות על-ידי מנגנונים מוחיים שונים.
הגל החשמלי רגיש לתהליכי העיבוד של השירה
במחקר נוסף, שנערך במעבדה למדידות אלקטרו-פיזיולוגיות של הפעילות החשמלית של המוח, על-ידי תלמיד המחקר יוסי ארזואן, עולה כי הגל החשמלי הקשור לעיבוד משמעות של ביטויים שפתיים, רגיש לתהליכי העיבוד של שירה.
נמצא כי 400 אלפיות שנייה לאחר הצגת הביטויים השפתיים השונים, מתקבלים במוח גלים בעלי משרעות שונות לסוגי הביטויים השונים. על-פי הממצאים, האונה הצידית של המוח הימני מעורבת בהבנה של ביטויים מטפוריים חדשים מתוך שירה, בעוד שהחלק המקביל במוח השמאלי מעורב בהבנת שפה מילולית ושפה מטפורית מוכרת.

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Neuropsychologia
תאריך:  11/01/2006   |   עודכן:  11/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
בשיחות עם נשיא צרפת אמר, כי כל מי שמאמין בשלום חב לשרון, וכי הוא מתפלל לבריאותו
נוה יוסף
הגישה בקשה לדיון נוסף ביישום תיקון 3 לתקנות קופות הגמל    "החלטת שופטי בג"צ העניקה לאוצר כוח מופלג ומופרז, שמערער את יסודות הדמוקרטיה ואינו הולם מדינה דמוקרטית, המבקשת לשמור על איזונים בין כוחה של הרשות המבצעת לכוחה של הרשות המחוקקת", טוען אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר
נוה יוסף
"במינויו של השר אהוד אולמרט כראש הממשלה (בפועל), אף על-פי שהוא חבר בסיעת קדימה שהתפצלה מהליכוד, יהיה משום עיוות חמור של רצון הבוחר", טוען עו"ד יוסי פוקס
אסף גדות
את השירות החדש משיקה חברת נראוס    שירות PeerMind יאפשר למשווקי התוכן הדיגיטלי לדעת את מידת הפופולאריות של שירים, סרטים, ספרים דיגיטליים, משחקי מחשב, רינגטונים ועוד
עומר שיקלר
כך טוענת חברת הכנסת פנינה רוזנבלום    לדבריה חברי מרכז חשפו בפניה כי הם מתכוונים לפעול להריסת הליכוד ואז לנטוש לקדימה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il