X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
כך עולה מממצאי "מדד יחסי יהודים-ערבים" שערך פרופ' סמי סמוחה מאוניברסיטת חיפה
▪  ▪  ▪

"עמדותיהם של מנהיגי הציבור הערבי בישראל חורגות במידה ניכרת הן מהעמדות של הציבור הערבי שאותו הם מנסים לייצג ולגייס למאבק והן מהעמדות של הציבור היהודי שלהבנתו ולעזרתו הם זקוקים כדי להביא לשינוי מדיניות ולשיפור מעמד המיעוט הערבי", כך קובע פרופ' סמי סמוחה מחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה שבדק את "מדד יחסי יהודים-ערבים" בישראל.
ממצאי המדד מראים, כי שוררת אי התאמה בולטת בין עמדות המנהיגים הערביים שאינם קשורים לממסד היהודי ובין המצביעים הערבים למפלגות ערביות. "המנהיגים הלא-ממסדיים רדיקליים הרבה יותר מאשר קהל תומכיהם במספר רב של נושאים", טוען פרופ' סמוחה שמצא פערים גדולים בין עמדות המנהיגים הערבים לבין עמדות הציבור הרחב במגזר הערבי בשורה של נושאים.
בעוד ש-60.2% מהמצביעים למפלגות ערביות מסכימים שהאזרחים הערבים צריכים לקבל את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הרי שרק 18.2% מהמנהיגים הלא ממסדיים מסכימים לכך. 85.7% מהמנהיגים מגדירים את עצמם כאנטי-ציונים לעומת 32% מבוחריהם. רק 22.4% מהמנהיגים מוכנים שהפליטים הפלשתינים יקבלו פיצוי מתאים ויורשו לחזור למדינת פלשתין בלבד לעומת 65.4% מקרב בוחריהם. 34.7% מהמנהיגים לעומת 7.3% בלבד מתומכיהם מקבלים את השימוש בהפגנות לא חוקיות כאמצעי מאבק.
נתון נוסף שמציג סמוחה הוא שרק 44.9% מהמנהיגים הלא-ממסדיים לעומת רוב מכריע של 82.1% מקהל תומכיהם מסכימים שעם יישוב השאלה הפלשתינית ייגמרו כל התביעות של שני הצדדים והסכסוך ביניהם יסתיים. "יש להניח שהמנהיגים צופים הסדר שהפלשתינים יקבלו אותו באי-רצון ולכן לא יהיה בו סוף פסוק", מעריך פרופ' סמוחה.
ממצאים אלה נותנים תוקף לדעה הנפוצה בקרב היהודים והממסד שההנהגה המרכזית הערבית היא רדיקלית. "אם העמדות של ההנהגה הלא-ממסדית הן יותר רדיקליות מאשר העמדות של מצביעים למפלגות ערביות, על אחת כמה וכמה שהן יותר רדיקליות מאשר העמדות היותר מתונות של מצביעים ערבים למפלגות יהודיות ומהעמדות של הציבור הערבי בכללותו", טוען פרופ' סמוחה.
הוא מסביר את הממצאים: "המנהיגים הערבים הלא ממסדיים נמצאים באופוזיציה קבועה לשלטון ואינם שותפים לקבלת החלטות ולניהול המדינה. ריחוק מאחריות ומעשייה שלטונית מאפשר שמירה על טוהר אידיאולוגי ואינו מחייב הגמשת עמדות והתפשרות. המנהיג המורחק מהשלטון לא יכול לתת פתרונות ממשיים לקהל תומכיו ולכן נאלץ להסתפק בשיווק רעיונות כדי להשיג תמיכה ציבורית".
לדבריו, התחרות ההולכת וגוברת בין מנהיגים ערבים על תמיכת הציבור הערבי (למשל, בבחירות לכנסת ב-2003 התחרו 5 מפלגות ערביות על הקול הערבי בנוסף למפלגות היהודיות) מהווה מנוף להסלמת עמדות כל עוד כל מה שיש להם לתת לציבור הם מחאה, ביקורת על הממשלה, תמיכה בעם הפלשתיני ותביעות לשינויי מדיניות ומשטר, ולא מינויים, תקציבים, שינויי מדיניות ומשאבים אחרים". מכאן עולה שייצוג ושיתוף הערבים בשלטון עשויים לתרום לקירוב עמדות בינם לבין היהודים.

ממצאי הסקר מתבססים על מדגם ארצי מייצג של הציבור הערבי (700 ראיונות פנים-אל-פנים) ו-85 אישי ציבור ערביים (שמהם 49 פועלים מחוץ לממסד היהודי).
תאריך:  16/01/2006   |   עודכן:  16/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
היועץ המשפטי לממשלה שיגר מכתב לממלא-מקום ראש הממשלה לשרי הממשלה ולסגני השרים    פירט את הסייגים לפעילותם הפוליטית של עוזרי השרים וסגני השרים
שלומי דיאז
במחסום ארז נפגשו בכירים לדון בנושא    זהו המשך לתהליך שהחל בכנס אזורי בקהיר
עומר שיקלר
התנועה לאיכות השלטון דורשת את פרסום ההסכם בין ראש הממשלה שרון לחה"כ פרס
שלומי דיאז
מוכר חשבוניות פיקטיביות לכל דורש    שוחרר בערבות תחת תנאים מגבילים
הדר פרבר
הגיבה לדברי אשת הנשיא בוש שאמרה, כי בקרוב תעמוד אישה בראש הבית הלבן, רפובליקנית, אולי רייס    רייס: "יודעת מה אני רוצה לעשות, וזה לא זה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il