שנת 2005 היתה שנה חיובית בענף התיירות בישראל. בשנה זאת הגיעו כ-1.92 מיליון תיירים, ועל-פי התחזיות יגיע מספרם ל-2.4 מיליון בשנת 2006. כך עולה מסיכום שנת התיירות החולפת בהתאחדות המלונות בישראל.
עם זאת מזהירים גורמים בענף, כי הגידול במספר התיירים במקביל ליציבות במספר החדרים בישראל צפוי ליצור מחסור בחדרי מלון כבר בשנת 2008. בשנה שעברה היו 47 אלף חדרים בבתי מלון בישראל, מתוכם 2,700 היו חדרים סגורים (בעיקר במזרח ירושלים וטבריה). בשנה החולפת חל גידול של 12% במספר הלינות ב-2005, והם הסתכמו ב-19.1 מיליון לינות.
אולם, מנתוני התאחדות המלונות עולה, כי משנת 2001 נרשמה יציבות במספר החדרים בישראל. "בהנחה של גידול בקצב הקיים, נזדקק החל משנת 2008 לחדרים נוספים. פנינו בנושא למשרד התיירות, וכבר הגשנו נייר עמדה. המדינה צריכה להעמיד מסלולי השקעה ברורים על-מנת למנוע את המחסור העתידי", הדגיש נשיא התאחדות המלונות, אבי אלה.
התיירות כפתרון לבעיות הכלכליות הגידול במספר התיירים מגדיל את התעסוקה בענף התיירות והמלונאות. בשנת 2005 נוספו כ-18 אלף עובדים לתעשיית התיירות בישראל, ומספרם מגיע היום ל-80 אלף לעומת כ-62 אלף בשנת 2004. לענף המלונות בלבד נוספו כ-2,300 עובדים, גידול של 9%, ומספרם עומד על כ-28 אלף עובדים.
בשנתיים הקרובות יוכשרו בענף המלונאות בלבד כ-9,000 עובדים. "אנחנו רוצים ליצור קשר ברור בין גיוס חיילים משוחררים מצד אחד, וקליטת עובדים מובטלים באזורי מצוקה לתוך ענף המלונאות מצד שני", מציינים גורמים בענף.
על-פי נתוני ההתאחדות, נאמדת תרומת תיירות החוץ לתמ"ג בכ-3.5 מיליארד דולר, לעומת 2.7 מיליארד דולר בשנת 2004. על-פי התחזיות, צפויה להגיע תרומת התיירות ב-2006 לכ-4.4 מיליארד דולר, גידול של 25% לעומת 2005.
אולם, למרות הנתונים המעודדים, מזהיר נשיא ההתאחדות, אבי אלה כי הפעילות החיובית של הענף תלויה באופק הגיאו-פוליטי בישראל. "הממשלה שתקום צריכה לקבוע מדיניות שתיצור אופק גיאו-פוליטי שיאפשר לתיירות להתפתח. בלי זה יהיה קשה, אם בכלל, להגיע לתוצאות שאנחנו רוצים", מדגיש אלה.
"כל המפלגות צריכות לראות את התיירות כמרכיב חשוב בכלכלת ישראל. אי אפשר להפריד בין האינטרסים של הכלכלה למדינה, ולכן חשוב שבקביעת המדיניות ילקחו בחשבון ההשלכות של הפעולות על הכלכלה בכלל ותעשיית התיירות בפרט", הוסיף אלה.
הפיכת התיירות לתעשיה מועדפת בהתאחדות המלונות מצפים ליצור שינוי בתפיסת תעשיית התיירות בישראל, במטרה ליצור מודל תיירות ישראלי. במסגרת המודל, תהיה הכרה של תעשיית התיירות כתעשיה לאומית מעודפת, תוך קביעת תקציב קבוע על-פי החלטת ממשלה לכל תקופת התוכנית.
אחד הנושאים המרכזיים של המודל התיירותי, עוסק בשינוי מדיניות התעופה בישראל. "בתפיסת מדיניות התעופה, ישראל מפגרת בשנות דור לעומת הנעשה באירופה ובארה"ב", מבהיר אבי אלה.
בתאחדות המלונות דורשים לממש את חוק ההסדרים בהקדם האפשרי, ועם כינון הממשלה החדשה, לפעול לחקיקת חוק מקיף שיאפשר תחרות וליבראליזציה בכל מה שקשור למדיניות התעופה בישראל.
"אנו מעוניינים להביא לחקיקת חוק רחב על-מנת שלא נהיה תלויים בוועדה כזאת או אחרת, וניתן יהיה לתת פתרון ברמה כזאת שלא תערב את כל הגורמים בממשלה", מסביר אלה.
כחלק ממינוף תעשיית התיירות בישראל, מדגישים התאחדות המלונות כי על הממשלה להשקיע יותר בתשתיות השיווקיות. "התוצאה הישירה של ההשקעה בשיווק היא הגדלת מספר התיירים", מסבירים בענף. "אם אנחנו רוצים להביא לגידול של ביו 500-700 תיירים בשנה ולהגיע ל-4 מיליון תיירים ב-2010, צריך תקציב השיווק לעמוד על 150 מיליון ש"ח בשנה", מציין נשיא ההתאחדות.
תשתית תיירות מפגרת במקביל קוראים גורמים בענף התיירות לממשלה להשקיע יותר בפיתוח תשתיות התיירות בישראל. "אנחנו נמצאים בפיגור מדהים לעומת מדינות אחרות, בעוד שבתחום המלונאות אנו מגיעים לרמה מתקדמת", אמר סגן נשיא ההתאחדות, רפי פרבר.
"תשתית התיירות בישראל מפגרת. למשל, רחוב בן-יהודה בירושלים, הטיילת בטבריה, הטיילת באילת, אלו אזורים שבהם התיירים מסתובבים, אך הם אינם מתאימים לרמת התשתית של התיירות העולמית", מבהיר פרבר.
"מגיעות לידי תלונות של סוכנים מחו"ל, והגיע הזמן שהממשלה תתן הדגש בנושא", הוסיף.