X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כאבי ראש אצל ילדים יותר שכיחים ומורכבים ממה שחושבים
▪  ▪  ▪

ילדים בכל הגילים סובלים מכאבי ראש, אך הסיבות לכך אינן זהות. באתר של "Mayo Clinic" מתפרסמות מספר עצות כיצד אפשר לעזור לילד.
ילדים סובלים לעיתים קרובות מכאבי בטן ומפריחה. אך את כאבי הראש רובנו מייחסים למבוגרים בלבד.
רוב הילדים בגיל בית הספר סובלים מכאבי ראש, ורבים מהם סובלים מכאבי ראש על בסיס חוזר ונשנה. אפילו לפני תחילת בית הספר, כשליש מהילדים חווים כאב ראש בנקודה מסויימת.
אתם יודעים כי הכאב הוא אמיתי, אך מה אתם יכולים לעשות? גלו מה עורר את כאב הראש של הילד וזהו אמצעים בעזרתם תוכלו לעזור לו.
מה גורם לכאבי ראש אצל ילדים?
מספר גורמים, בנפרד או ביחד, עלולים לגרום לנטייה לכאבי ראש אצל ילדים, גורמים אלו כוללים:
- נטייה גנטית. כאבי ראש, במיוחד מיגרנות, נוטים לעבור בתורשה במשפחות. אם יש לכם היסטוריה משפחתית של כאבי ראש, הילד שלכם יימצא בסיכון גבוה יותר לסבול מהם גם הוא.
- טראומה בראש (פגיעה גופנית פתאומית וקשה). חבטות לא צפויות וחבלות עלולות לגרום לכאבי ראש. למרות שרוב הפציעות בראש הן מינוריות, דאגו לטיפול רפואי באופן מיידי במקרה והילד נופל בחוזקה על ראשו. כמו כן צרו קשר עם רופא אם הילד סובל מכאב ראש שמחריף בהדרגה לאחר מכה בראש.
- מחלות וזיהומים. כאב ראש הוא סימפטום שכיח למחלות ילדות נפוצות רבות. דלקות אוזניים, דלקות בסינוסים, התקררויות ושפעת לעיתים קרובות מלווים בכאבי ראש.
- גורמים סביבתיים. מצבים בסביבה, כולל שינויים במזג האוויר, ריחות, קולות רועשים ואור בהיר כולם עשויים לגרום לכאבי ראש.
- גורמים רגשיים. לחץ חברתי, בעיות בבית הספר וציפיות מההורים יכולים להוביל לרמות גבוהות של לחץ וחרדה. ילדים הסובלים מדכאון עשויים להתלונן על כאבי ראש, במיוחד אם הם מתקשים להודות בתחושות של עצבות ובדידות.
- מאכלים ומשקאות מסויימים. תוספת המזון 'מונוסודיום גלוטמט' (MSG) הנמצאת במזונות כמו נקניקים מעושנים ונקניקיות, ידועה כמעוררת כאבי ראש. כמו כן קפאין, הנמצא במשקאות מוגזים, שוקולד, קפה ותה, עלול לגרום לכאבי ראש.
- חוסר בשעות שינה. עייפות רבה עלולה לגרום לכאבי ראש אצל ילדים.
- חוסר בנוזלים. חוסר בנוזלים גורם גם הוא לכאבי ראש.
מאיזה כאבי ראש סובל הילד שלכם?
כאבי ראש הם משהו שקשה לתאר, במיוחד אצל ילדים. ישנם כאבי ראש הקשורים ללחץ, ואילו אחרים הם תוצאה של מחלה או פגיעה. למרות זאת, כל כאבי הראש מחולקים לשתי קטגוריות עיקריות: 'ראשוני' ו'משני'.
כאבי ראש ראשוניים
כאבי ראש ראשוניים מתפתחים מעצמם יותר מאשר כתוצאה ממחלה או פציעה. כאבי ראש בקטגוריה זו כוללים:
- כאב ראש הקשורים למתח. כאבי ראש אלו קשורים לעיתים קרובות ללחץ, ומאפיינים כאבי ראש רבים אצל ילדים. אם הילד סובל מסוג זה של כאב ראש הוא עשוי להתלונן על לחץ בראש, בצוואר ובשרירי הגולגולת.
- מיגרנות. כ-10% מילדי בית הספר סובלים ממיגרנות. לפני שילדים מגיעים לבשלות המינית, מיגרנות משפיעות כמעט על אותו מספר של בנים ובנות, אך בגיל העשרה, בנות נוטות לסבול ממיגרנות לעיתים קרובות יותר מבנים. כשהמיגרנה מתמשכת, היא עשויה לגרום לא רק לכאב אלא גם לבחילה, הקאה ורגישות קיצונית לאורות וצלילים. שלא כמו כאבי הראש הנובעים ממתח, מיגרנות לעיתים קרובות מופיעות במהלך זמנים לא לחוצים ודווקא מהנים.
- כאב הראש המקובץ. זהו הסוג השכיח האחרון של כאבי ראש בילדים. הוא בדרך כלל מאופיין בכאב חד ודוקר באחד מצידי הראש.
כאבי ראש משניים
כאבי הראש המשניים נובעים מכמה מצבים בסיסיים כמו:
חום, טראומה בראש, התקררות, דלקת בסינוסים, סטרפטוקוקוס בגרון, דלקות אוזניים, דלקת קרום המוח, הפרעת מפרק לסתי-רקתי(מפרק המחבר בין הלסת התחתונה והגולגולת -TMJ), בעיות הקשורות להפרעה, תופעות לוואי של תרופות.
אם כאבי הראש של הילד כרוניים:
מאחר ולכאבי הראש אצל ילדים יש סיבות רבות אפשריות, כל ילד זקוק להערכה אישית. הילד חייב לראות רופא אם הוא סובל מכאבי ראש על בסיס שבועי, או סובל מאירועים של כאב ראש חזקים במידה כזו שהוא נאלץ להפסיד ימי לימודים או פעילויות אחרות. ילדים שהם צעירים מדי בכדי לומר מה לא בסדר, עשויים לבכות ולאחוז בראשם כדי להצביע על כאב חזק.
ישנם שני סוגים של כאבי ראש כרוניים:
- מיגרנות משתנות. אלו מתפתחות כאשר מיגרנה מקרית הופכת להתרחשות על בסיס יומי.
- כאב ראש חוזר. כאב זה עלול לנבוע משימוש יתר בתרופות מסויימות ללא מרשם, ובכאלו הניתנות עם מרשם לטיפול בכאבי ראש כרוניים כתוצאה מלחץ.
כיצד רופאים מאבחנים כאבי ראש כרוניים?
הרופאים מאבחנים את רוב כאבי הראש הכרוניים לאחר שהם בודקים את ההיסטוריה הרפואית ומבצעים בדיקה נוירולוגית.
לפעמים בירור זה מגלה, כי חריגות במוח או בגולגולת הם האחראים לכאבי הראש של הילד. במקרה זה, בדיקות הדמיה, המבוצעות בדרך כלל במחלקות הרדיולוגיות של בתי החולים, יכולות לאתר את הבעייה. שיטות ההדמיה הנפוצות ביותר הן:
- טומוגרפיה ממוחשבת (CT). בדיקת CT היא הליך אבחוני בו משתמשים בסדרה של קרני רנטגן המונחות על-ידי מחשב ומספקות תמונה מקיפה של המוח.
סורק תהודה מגנטי (MRI). בבדיקת MRI לא משתמשים בקרני רנטגן. במקום זאת, הבדיקה משלבת גלי רדיו וגלים מגנטיים וטכנולוגיה של מחשב המפיקה תמונות מפורטות של המוח.
איך מונעים את כאבי הראש?
ניתן למנוע את כל כאבי הראש המקריים בעזרת דרכים פשוטות:
- התעקשו על מנוחה מספקת. ילדים צעירים ומתבגרים זקוקים לשינה מרובה: 8-10 שעות מינימום. מצד שני, יותר מדי שעות שינה עלולות לגרום לכאבי ראש, כך שלא מומלץ לתת לילד לישון במהלך שעות היום.
- דאגו לתזונה בריאה. ודאו כי הילד אוכל ארוחת בוקר, צהריים וערב ובוחר חטיפים בריאים במשך היום. כמ כן, ודאו כי הילד שותה מספיק מים. במיוחד במזג אוויר חם ולאחר פעילות מאומצת.
- נקטו בצעדים מיד עם הופעת הסימנים לכאב ראש. אם אתם חושבים כי הילד מפתח כאב ראש עודדו אותו לתפוס תנומה, אם אפשר, בחדר חשוך ושקט.
- שמרו על יומן ובו תיעוד כאבי הראש. ציינו זמנים ומקומות שבהם הופיעו הכאבים, והשתמשו במידע זה כדי לעזור לילד להמנע מגורמים המעוררים את כאבי הראש. המתינו שהילד יאמר לבד שהוא סובל מכאבי ראש.
- המנעו מדברים מלחיצים. היו דרוכים לאותם גורמים שעלולים לגרום ללחץ בחייו של הילד, כמו קושי בהכנת שיעורי הבית או יחסים מתוחים עם חברים. אם כאבי הראש של הילד קשורים לחרדה או דכאון שקלו פנייה לייעוץ.
- המניעה הבסיסית מורכבת משיגרה יומית צפויה, מנוחה מספקת, וארוחות וחטיפים בריאים. במשך הזמן, אותם גורמים שציינתם ב'יומן כאבי הראש' יעזרו לכם להבין את התסמינים של הילד ולנקוט באמצעי מניעה ספציפיים.
הטיפול בכאבי הראש אצל ילדים
הטיפול תלוי בסוג כאב הראש. הוא עשוי לכלול:
- טיפול התנהגותי. כאבי ראש הנובעים ממתח וחרדה לעיתים קרובות מהווים את השיא למספר גורמים פיזיים ונפשיים. אם הילד מראה סימנים של לחץ, שינויים בהתנהגות, באכילה, הפרעות שינה, וחוסר עניין בפעילויות אהובות הוא עשוי לצאת נשכר מייעוץ מקצועי.
- תרופות ללא מרשם. משככי כאבים כמו אצטמופין (פאראסטמול, תרופה המשמשת להורדת חום ולשיכוך כאבים) ואיבופרופן (תרופה אנלג'סטית להקלת חום וכאבים) מקלות על תסמינים מיידים של כאבי ראש מתונים. התרופות מורידות גם חום. אל תתנו אספירין לילדים מתחת לגיל 16 אלא אם הרופא הורה אחרת. אספיריןנמצא קשור לתסמונת ריי, מצב נדיר אך קטלני אצל ילדים.
- תרופות עם מרשם. תרופות לטיפול במיגרנות ותרופות נגד דכאון הניתנות כמניעה למיגרנות חוזרות ונשנות.
- זכרו: אסטרטגיית הטיפול התרופתי שונה מילד לילד. הפנו אל הרופא או הרוקח כל שאלה שיש לכם.
- קראו את התווית בקפדנות. השתמשו רק במינון המומלץ לילדים, לא למבוגרים. ישנם מוצרים המגיעים במינון המתאים לתינוקות וילדים אך נראים אותו דבר.
- אל תתנו לילד את התרופה בתדירות גבוהה מזו הרשומה על התווית.
- שאלו על תופעות לוואי אפשריות של כל תרופה.

תאריך:  02/02/2006   |   עודכן:  02/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
האישה הצליחה להימלט והגיעה תשושה לתחנת המשטרה    שני חשודים מתוך ארבעה אותרו ונעצרו    הועברה לטיפול בבית החולים
נוה יוסף
העתירה הוגשה על-ידי יולי נודלמן, עיתונאי-סופר, נגד איל ההון ליאוניד נבזלין    מבקש מבג"צ להורות על ביטול אזרחותו והסגרתו לרוסיה בשל שותפות לכאורה במעשי רצח    נבזלין: מדובר בהאשמות שווא וניסיון לתפירת תיקים; נודלמן כבר נתבע וחוייב בגין הוצאת לשון הרע לאחר שניהל מסע השמצות שיטתי נגד שרנסקי
הדר פרבר
בפלורידה נחשפו מבריחי סמים שנעזרו בכלבים; הטמינו בבטנם את הסמים
מחלקה ראשונה
אחת הרקטות נחתה באזור התעשיה באשקלון    מערכת "שחר אדום" לא פעלה    לא דווח על נפגעים
שלומי דיאז
נורה בפתח מועדון סנוקר בכפר    הרקע לרצח לא ברור    יתכן ומדובר בטעות בזיהוי    בן 31 נדקר בצפת, מצבו קשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il