X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לדברי השופט ריבלין, התוצאה אליה הגיע בית המשפט בפסק הדין איננה קלה אך התוצאה, אותה הגדירה השופטת דורית ביניש, כ"פרצה שעשויה לדרדר את הפעילות בשטח למצבים חד-משמעיים של אי-חוקיות", קשה ממנה
▪  ▪  ▪

שופט בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, דחה הערב (ב', 27.2.06) את בקשת המדינה לקיים דיון נוסף בסוגיית נוהל "אזהרה מוקדמת" הידוע כ"נוהל שכן", אותו הגדיר כבלתי חוקי.
כזכור, ב - 6.11.05 קבע בית המשפט העליון, בהרכב שלושה שופטים בראשותו של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, בפסק דין תקדימי כי הפעלת "נוהל שכן" על-ידי צה"ל וגורמי ביטחון אחרים, נוגד את החוק הבינלאומי ואסר להפעילו.
בפסק הדין ציין הנשיא ברק כי באיזון בין השיקולים הצבאיים והשיקולים ההומניטריים "ידם של השיקולים האוסרים על הצבא לעשות שימוש בתושב מקומי על העליונה" ודחה את טיעוני המדינה כאילו אותו אזרח מסכים לעשות זאת מרצונו - כדי למנוע פגיעה באחיו הפלשתינים.
לדברי ברק "לאור חוסר השוויון בין הכוח התופס לבין התושב המקומי, אין לצפות כי התושב המקומי יתנגד לבקשה להעביר אזהרה למי שמבקשים לעצרו. אין לבסס נוהל על הסכמה, כאשר ברבים מהמקרים זו לא תהא אמיתית. יש להימנע מכניסה למצב בו תתבקש הסכמה זו".
בעקבות פסק הדין הגישה המדינה בעידודו של שר הביטחון, שאול מופז, ועל דעתם של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ופרקליט המדינה, ערן שנדר, נטען כי לאור העובדה שמדובר בהלכה חשובה, קשה וחדשה, על בית המשפט להורות על קיום דיון נוסף בהרכב מורחב של שופטי בג"צ.
במסגרת העתירה טענה המדינה כי רק בכ- 20% מכלל מבצעי המעצרים נעשה שימוש בנוהל, וזאת כאשר לא הייתה חלופה אפקטיבית כגון שימוש כריזה או צעקות.
"נמצא, כי עיקר חשיבותו של הנוהל הינה בכך שבמקרים רבים הוא מאפשר ביצוע פעולת המעצר, תוך הימנעות מהפעלת אמצעים כוחניים לצורך מעצרו של החשוד, היוצרים סכנה לאזרחים חפים מפשע ופוגעים ברכוש, ותוך הקטנת האפשרות להתפתחות חילופי ירי, מהם עשויים להיפגע חפים מפשע", נכתב בבקשת המדינה לקיום דיון נוסף.
עוד טענה המדינה, כי לפי המשפט הבינלאומי, אין כל איסור לבקש מאדם לסייע במאמץ מלחמתי, כל עוד אין הוא נכפה לכך, ובוודאי שאין מניעה לבקש ממנו, בהסכמתו, להעביר אזהרה למטרת הצלת חיים, מכיוון שאזהרה זו אינה חלק מה"מאמץ המלחמתי" אלא מטרה הומניטרית מיסודה.
"קראתי את פסק-הדין של בית המשפט העליון. עיינתי בטענות הצדדים ומסקנתי היא כי דין העתירה להידחות" כותב השופט ריבלין בהחלטתו היום.
"אכן, בית המשפט פסק כאן לראשונה בסוגיה בעלת השלכות חשובות על התנהלותו של הצבא בעת מעצר מבוקשים; סוגיה קשה - שאת קשיותה תאר בגלוי לב המישנה לנשיא [השופט מישאל חשין. נ.י], סוגיה שכללי המשפט הבינלאומי אינם נותנים לה תשובה חד-משמעית. אלא שהתוצאה במקרה זה אינה מצדיקה דיון נוסף".
לדברי ריבלין, התוצאה אליה הגיע בית המשפט בפסק הדין איננה קלה אך התוצאה, אותה הגדירה השופטת דורית ביניש, כ"פרצה שעשויה לדרדר את הפעילות בשטח למצבים חד-משמעיים של אי-חוקיות", קשה ממנה.
"תמונת המציאות אכן עשויה להקשות על קביעת כללים גורפים שיפים לכל ההתרחשויות האפשריות. אולם, בעניין אחד הקווים ברורים וחדים - השמירה על כבוד האדם באשר הוא. חובתו של הצבא, התופש שטח בתפישה לוחמתית, להגן על חייו של התושב המקומי. הוא חייב להגן גם על כבודו. עצם העמדתו של תושב כזה, שנקלע לאזור של קרב, בפני הברירה אם להעתר לבקשת הצבא להעביר אזהרה למבוקש ואם לאו - יש בה כדי להעמידו בפני ברירה בלתי-אפשרית. הברירה עצמה אינה מוסרית. היא עצמה פוגעת בכבוד האדם. הנוהל עצמו אינו מידתי על פניו" מסכם ריבלין.
בית המשפט קובע כי לא נמצאה כל עילה לקבל את בקשת המדינה לקיום דיון נוסף ב"נוהל שכן".

דנג"ץ 10739/05
תאריך:  27/02/2006   |   עודכן:  27/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
רכש מדניה-סיבוס של לבייב ומאמריקה-ישראל דירת 3 חדרים ברחוב שינקין פינת מלצ'ט    לא ביקש הנחות    הבית - על חורבות "דבר"
עידן יוסף
מהו יום המשפחה וכיצד פתאום הפך היום מיום ששייך רק לאימא ליום כלל משפחתי?
עומר שיקלר
השר לאיכות הסביבה החליט שלא להאריך את הצו הזמני המאפשר לתחנה לפעול על מזוט    במשרד מציינים כי חברת החשמל נקטה עד כה בסחבת ולא ביצע את הפעולות הדרושות להכין את התחנה לפעולה על גז טבעי
ברוך לוי
רכשה שתי חברות ב- 12.5 מיליון אירו    החברה תחזיק בכ- 24% משוק המים המינרלים בכדים באנגליה    בין לקוחות החברה, שהצטרפו כתוצאה מהרכישה: בית המלוכה הבריטי, מעון ראש הממשלה הבריטי ברחוב דאונינג 10, חברת רולס רויס ומועדון הכדורגל של צ'לסי
ברוך לוי
בעקבות כוונת רשות הדואר לסגור חלק מסוכנויות הדואר בישראל, הורה ארגון סוכני הדואר על סגירת כל הסוכנויות עד להודעה חדשה    לא יינתנו שירותים בסוכנויות הדואר, כולל חלוקת דואר, הודעות לבוחר, תשלומי קצבאות ביטוח לאומי וכל השירותים הנלווים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il