X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"אין פה ניסיון להגיע לחקר האמת", אמר השר עזרא עזרא אמר, כי במהלך האירוע, שקלה המשטרה שימוש בגז, אך החליטה לבסוף שלא לעשות זאת
▪  ▪  ▪

השר לביטחון הפנים, גדעון עזרא, נחקר היום על-ידי ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת אירועי עמונה. עזרא הוא הנחקר הראשון של הוועדה ועל-פי הצהרותיו, אין בכוונתו לאפשר לקצינים להופיע בפני הוועדה, פרט למפכ"ל עצמו.
בפתח הדברים, תקף עזרא את עצם קיומה של הוועדה, ואמר כי מדובר בוועדה פוליטית. "אין כאן כל כוונה להגיע לחקר האמת", אמר, "והמשטרה לא תהיה שק חבטות של איש. אני לא מתכוון לאפשר לקציני המשטרה להופיע כאן, במקום לזמן מתפרעים, מזמנים קצינים". לדברי השר לביטחון הפנים, הקצינים לא יופיעו בפני הוועדה בין השאר, משום "שאינם מאובטחים".
חבר הוועדה, אילן שלגי (ח"ץ), אמר לעזרא כי על המשרד לביטחון הפנים לאבטח את השוטרים ללא קשר לעבודת הוועדה. "אי אפשר לקבל את ההסבר שלך", אמר שלגי, "איך יתכן שקציני משטרה יהיו מאוימים על-ידי מישהו, והמשרד לביטחון הפנים אינו עושה דבר?".
יו"ר הוועדה, יובל שטייניץ, שאל את עזרא על יחסי הכוחות שהיו במקום. "ההינתקות מרצועת עזה לימדה את המשטרה, כי כוחות גדולים מפחיתים את החיכוך, האם המשטרה לא נערכה בכוחות קטנים מידי?", על כך השיב עזרא, כי "בהתחלה חשבנו שצריך הרבה פחות כוחות, אבל כשראינו את המספרים וההתלהמות במקום, הבנו שצריך תגבור". עזרא הוסיף: "צריך להבין, ההתלהמות הגיעה גם מהמנהיגים. ידענו שיש במקום מסמרים, קרשים, נינג'ות ואבנים, אנשים מתבצרים על הגגות. ידענו ועשינו".
לדברי השר, הכוחות נאלצו ללכת שעות ארוכות ברגל, ולדלג על שנת הלילה, בגלל המחסומים בדרך. "שוטרים וחיילים יצאו ברגל בתשע וחצי בערב, כדי להגיע למאחז לפנות בוקר", אמר.
חבר הכנסת מתן וילנאי (העבודה), שאל את גדעון עזרא, כמה נעצרו בעקבות האירוע וכמה מהם מההנהגה. עזרא השיב, כי "יש לי ניסיון רב במודיעין. אבל אחד הגופים שהכי קשה להשיג עליהם מודיעין הם חלק מאותם קבוצות קיצוניות. היינו רוצים לשים את ידינו על חוטבי העצים ואותם אלה שהסיתו וחסמו בעמונה".
ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) שאל את עזרא "האם ניתנה הנחייה להשתמש באלות, ואם כן על-ידי מי?". עזרא השיב: "על-פי ההנחיות של המשטרה, ישנן דרגות של אלימות באירוע הפרת סדר. על-פי דרג ג', כלומר כשיש שימוש על-ידי המתפרעים בידויי אבנים, מותר להשתמש באלות ומכת"זים. אם זו אלימות בדרג ד', מותר גם להשתמש בסוסים ורימוני הלם וגז. הייתה שם אלימות דרגה ד', אך התייחסנו לזה בעיקר כדרג ג'. כלומר היו לנו עוד אמצעים שיכלנו להשתמש בהם והחלטנו שלא".
אריאל הוסיף ושאל: "על-פי ההנחיות, כאשר המשטרה עושה שימוש בסוסים ומכת"זים, היא צריכה להזהיר את המפגינים כי מדובר בפגיעה חמורה". עזרא: "זו הייתה פעולת יום, וכולם ראו את הסוסים. אנשים זרקו שם אבנים, ומה יגיד השוטר? זהירות סוס?". עזרא הוסיף, כי במהלך האירוע, שקלה המשטרה שימוש בגז, אך החליטה לבסוף שלא לעשות זאת.
השר מופז: נחצה קו אדום
שר הביטחון שאול מופז, הנחקר השני בוועדה, הבהיר כי קציני צה"ל לא ייחקרו בפני הוועדה. "צריך להוציא את צה"ל מכל נושא שיש בו נגיעה פוליטית", אמר, "ובייחוד בתקופה הזו. תקופת הבחירות".
לדברי שר הביטחון, יש לאפשר לצה"ל לחקור את האירוע בעצמו, לפני שדורשים ממנו לעבור חקירה חיצונית. מופז: "צה"ל יודע לתחקר את עצמו היטב ולכן אני מציע קודם כל לאפשר לו להשלים את התחקיר העצמי שלו". מופז ציין, כי "הבתים בעמונה נבנו על קרקע פלשתינית פרטית. מדינת ישראל היא מדינת חוק והיה עליה לקיים את החלטת בג"צ". מופז ביקש להבהיר כי לא הייתה כל מטרה נוספת בפינוי פרט לאכיפת החוק וציות להוראת בית המשפט.
מופז דיבר גם על המתפרעים ביום הפינוי. "ביום הפינוי נחצה קו אדום שצריך להדאיג את כולנו", אמר, "אסור לנו לעבור לסדר היום כשאנו יודעים כי במקום התרחשה התפרעות המונית עם מאות שוטרים ואזרחים פצועים וידיים ורגליים שבורות". מופז ציין בדבריו על המפגינים, כי הנערים והנערות שנשלחו לעמונה, עשו זאת על-מנת להסיר את חרפת גוש קטיף.
מופז פנה להוריהם של הנערים ואמר: "כל מי ששלח את הילדים שלו לשם חייב לתת דין לעצמו. מה רציתם, שכוחות הביטחון לא יבצעו את מה שהוטל עליהם? אני ממליץ שהסוגיה הזו תתוחקר לעומק. יש לבדוק מי שלח אותם ולאיזה צורך. אני חושב שמדינת ישראל לא יכולה לקבל מציאות של איש הישר בעיניו יעשה. מדובר בתופעות שיש להוקיע אותם. צר לי שהתכוונתם להעמיד את משטרת ישראל וצה"ל על ספסל הנאשמים. הם לא אלו שעברו על החוק".

תאריך:  01/03/2006   |   עודכן:  01/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גדעון עזרא
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עינב רוזיליו
orange עולה בקמפיין חדש ל-my playlist, תחת הסלוגן: "רשימת השירים האישית שלך בספריית המוזיקה של orange"    הקמפיין יעלה בטלוויזיה, בעיתונות ובאינטרנט למשך 3 שבועות, באמצעות משרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי, בהשקעה של 4.5 מיליון שקל
גלית יצחק
אולמרט והשר שטרית חתמו אתמול על אמנה ובה הם מתחייבים ליישם באופן מיידי את התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, עם כינונה של הכנסת ה-17 והממשלה החדשה
עינב רוזיליו, ענבל אביב
המכירות המאוחדות ברבעון הרביעי צמחו בכ-20%, הרווח התפעולי צמח בכ-13.4% והרווח הנקי צמח בכ-44.1%
הדר פרבר
כל קטע ייארך כמה דקות והקטעים ישודרו בימי רביעי, חמישי ושישי, בשעת בוקר מוקדמת
אורון חדי
הושג הסכם בין האתר "נבו" לאתר "data law" על שמירת זכויות יוצרים    נבו האשימה את האתר המתחרה בהעתקת פסקי דין    נבו תפוצה ב- 135,000 שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il