X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השופט יגאל מרזל התיר לסטודנט לעיין בתיק בן 57 השנים מפאת מצבו הפיזי של התיק המליץ מרזל למדינה לגבש נהלי צילום והעתקה של מסמכים משפטיים פסק הדין הוא מאבני הדרך של המשפט הישראלי
▪  ▪  ▪

רשם בית המשפט העליון, יגאל מרזל, קיבל את בקשתו של הסטודנט ערן שני-יראקצ'י לעיין בפסק דין העקרוני שניתן בשנת 1949.
שני, סטודנט שנה ג' למשפטים, ביקש לעיין בפסק הדין המקורי ובתיק כולו, על-מנת שישמשו בסיס לעבודה סמינריונית שיגיש.
פסק דין בז'רנו - מהחשובים בתולדות המשפט בישראל
בז'רנו היה שתדלן רב פעלים ועזר להשגת רשיונות ב"מסלול מהיר" לפני קום המדינה. עם קום המדינה הוחלט במשרד התחבורה לערוך רפורמה ולאסור על אנשים מסוגו להיכנס למשרדי הרישוי בתל אביב, ובעקבות כך בז'רנו עתר לבג"צ על פגיעה בעיסוקו זה שנים.
השאלה המשפטית הנקודתית התנהלה סביב עקרון החוקיות, והאם היתה הסמכה לרשות השלטונית למנוע את כניסתם של בז'רנו ודומיו למשרד התחבורה. את המדינה ייצג הפרקליט חיים כהן, שהפך ברבות הימים לשופט בבית המשפט העליון. כהן טען במהלך הדיון, כי על העותר להראות מקור חוקי המתיר לו להיכנס לאתר, אך בית המשפט קבע אחרת, ופסק כי על המדינה להראות הסמכה בחוק המתירה לה לאסור את כניסת בז'רנו. בית המשפט התיר לבז'רנו להיכנס למשרדי הרישוי בהיעדר חוק האוסר עליו להיכנס.
מרזל:"המעיין בתיק - כאילו גילה אוצר בלום"
עד לפני מספר שנים בקשות עיון מסוג זה כמעט ולא היו אפשריות, משום שהחוק בישראל צמצם משמעותית את זכות העיון של צדדים שלישיים.
לפני כעשור, ועדה מיוחדת שהוקמה לבדיקת הגישה לתיקי בית המשפט והעיון בהם, הקלה משמעותית את הנהלים בדבר עיון במסמכי ארכיון משפטיים.
בהחלטתו תיאר מרזל את מצבו הפיזי של פסק הדין במילים "דפיו צהבהבים וכריכתו קרועה". והדגיש את חשיבותו העצומה בדברי ימי המשפט הישראלי.
מרזל קיבל את בקשת העיון, משום שהמקרה מיוחד בעיקר מפאת חשיבותו בתולדות ימי המשפט הישראלי. בתיק מצויים כתבי בי"ד, פרוטוקול הדיון בכתב יד חברי ההרכב ומסמכים שונים ומקוריים הנוגעים לעתירה, אותן תיאר מרזל כ"אוצר בלום".
בהחלטה צוין, כי היעתרות לבקשה לא תביא לפגיעה באינטרס ציבורי. אין חשש, כי תהא בכך פגיעה בפרטיות של איש ואכן בקשת העיון הוגשה למטרה ראויה, אולם היתר עיון בתיק זה לכל אדם שיבקש לעשות כן "יגזור כרת על התיק", שכן עיון רב פעמי בתיק עלול להביא להתפוררותו ועמו תיעלם זכותם של אחרים לעיין בתיק.
מרזל התיר לסטודנט לעיין בתיק בגנזך המדינה, והעלה פתרון מעשי על-מנת שאזרחים נוספים יוכלו לעיין בתיקים משפטיים, במיוחד לאור חקיקת חוק חופש המידע. לדידו, הפתרון הראוי ביותר הוא כי תיק זה - ואחרים שכמותו - יצולמו בשלמותם על-ידי הגורם המקצועי המתאים לכך, באופן שכל המבקש לעיין בהם יוכל לעשות כן, תוך שימור המקור בשלמותו.

תאריך:  01/03/2006   |   עודכן:  01/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
נתיבי איילון מעלה בימים אלה מיצג ענק של תמונות, גרפיקה ואיורים על ההיסטוריה של המושבה שרונה    העלות: 150 אלף ש"ח    המיצג ימשך כשנה
נוה יוסף
לטענת המרכז לעניני חינוך, בימים הקרובים עמדה חברת "כריכית" להפיץ אלפי ספרי קודש מזוייפים, שהודפסו תוך הפרת זכויות יוצרים
גלית יצחק
כשנשים מתבגרות, קשה להן יותר להתאפר, מאחר וצריך להתחשב במספר אלמנטים כגון: רפיון שרירים, קמטים סביב העיניים והשפתיים וכדומה    רוית אסף, מלכת היופי לשעבר, מעניקה מספר טיפים לאיפור לבנות גיל הזהב
הדר פרבר
מכונית תופת התפוצצה סמוך לשוק בשכונה שיעית    מטען חבלה התפוצץ סמוך לשיירה של המשטרה    פיצוץ שלישי אירע בפרבר של בגדד
מירב לוי
החברה הגאוגרפית משיקה תחרות אופניים אתגרית חוצה גבולות    את התחרות יתחילו 200 מועמדים    הרישום יימשך עד ה-25 באפריל    הפרס לזוכה במקום הראשון: ג'יפ האמר 3H בשווי של 430 אלף שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il