שלוש קבוצות הגישו את הצעותיהן למכרז בניית ה"נתיב המהיר" בכניסה לתל אביב וירושלים. מנהלת נתיבים מהירים שבחברת נתיבי איילון, היא האחראית על המכרז, עבור משרד האוצר ומשרד התחבורה.
הקבוצות אשר הגישו את מועמדותן על המכרז: 1) קבוצת "תהל" ו"קווים" - בבעלות: תה"ל, קווים, קרדן נדל"ן ואשטרום. קבלני משנה: הורן את ליבוביץ, באומן בר ריבנאי, איתוראן, Telvent (ספרד).
2) קבוצת "נתיבי דרך ארץ" - בבעלות: אפריקה ישראל, דניה סיבוס, שיכון ובינוי, אגד אחזקות (חברת בת של אגד).
3) קבוצת "שפיר נתיב מהיר" - בבעלות: שפיר, נהור (חברה-בת של דן - חברה לתחבורה ציבורית). קבלני משנה: Siemens.
פרויקט הנתיב המהיר בכניסות לתל אביב וירושלים בכביש מספר 1, הינו ניסיון ראשון מסוגו בארץ, אשר שם לו למטרה לנהל ולייעל את אופן זרימת התנועה והעברת הנוסעים ברכב פרטי לאוטובוסים, על-ידי סל של אמצעים תחבורתיים וכלכליים.
הפרויקט כולל מספר רכיבים:
-
תוספת נתיב: בקטע שבין נתב"ג לנתיבי איילון ייסלל נתיב נוסף - "נתיב מהיר" המיועד לתחבורה ציבורית ו"רכב מלא" בחינם, ולרכב שישלם אגרה תמורת השימוש בנתיב זה.
-
מתקן "חנה וסע: בלב המיזם מתקן "חנה וסע" אשר ימוקם בצמוד למחלף "שפירים".
- שירות שאטלים ייעודי יופעל מה"חנה וסע" ובחזרה, בתכיפות (כל 5 דקות) וברמת שירות (תחנות עצירה בכל מסלול) גבוהים. מסלול אחד יופעל באזור "הקריה" בתל אביב והשני באזור הבורסה ברמת גן.
- החניה ב"חנה וסע" והנסיעה בשאטלים הייעודיים הינם ללא תשלום.
השירות שיינתן בחינם, ימומן באמצעות התשלומים של בעלי רכב פרטי שיבחרו לשלם תמורת שימוש ב"נתיב המהיר". גובה התשלום בנתיב המהיר ישתנה, כך שתישמר זרימה חופשית של התנועה בנתיב בכל עת.
כלי רכב ציבוריים וכלי רכב המסיעים 4 נוסעים ויותר - ייסעו בנתיב המהיר ללא תשלום. הפרויקט יוקם ויופעל באמצעות יזם פרטי בשיטת ה- BOT למשך 30 שנה.
בחברת נתיבי איילון אומרים, כי במכרז יש אופציה להגיש הצעה להקמת והפעלת נתיב מהיר גם בכניסה לירושלים, על-מנת לחסוך בעלויות, כתוצאה משיתוף שני הפרויקטים באותו מרכז הפעלה ובאותה חברת הפעלה.
לאחר בדיקת ההצעות שהוגשו על-ידי מנהלת נתיבים מהירים שבחברת נתיבי איילון, מומחי משרד התחבורה ויועציהם, תבחר ועדת המכרזים בראשות החשב הכללי באוצר, את הקבוצה הזוכה. לרשות הקבוצה שתיבחר עומדים שמונה חודשים להשגת המימון לפרויקט.