X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
בצלם: פלשתינים משלמים בחייהם על הסירוב לחשוף ההוראות הפתיחה באש טוענים: מספטמבר 2000 ועד עתה נהרגו לפחות 1,816 פלשתינים שלא השתתפו בלחימה
▪  ▪  ▪

ארגון "בצלם" פנה לרמטכ"ל ולפרקליט הצבאי הראשי בבקשה לפרסם לאלתר את הוראות הפתיחה באש הניתנות לחיילים בשטחים. הפנייה באה בעקבות פרסומו של דוח צה"לי, המאשש טענות שהועלו שוב ושוב על-ידי ארגוני זכויות האדם לפיהן הוראות הפתיחה באש אינן ברורות דיין לחיילים וניתנות לפרשנויות שונות.
בצלם אומר, כי סודיות ההוראות מאפשרת לפיקוד הבכיר של צה"ל להתחמק מאחריות להרג חפים מפשע ולהסיט את הביקורת אל החיילים בשטח. מאז פרוץ האינתיפאדה מתייחס צה"ל להוראות הפתיחה באש החלות בשטחים כאל "מידע סודי", והן מועברות לחיילים בעל-פה בלבד, ללא נוסח מפורט בכתב, כפי שהיה נהוג בעבר.
בבצלם מתייחסים לדוח פנימי של צה"ל, שהתפרסם ב- Ynet אשר קובע כי: "ישנן יחידות בהן צומצמו הוראות הפתיחה באש ותומצתו למספר משפטים עד כדי כך ש"החיילים אינם מגלים שליטה בדקויות ההוראה"". עוד נחשף בדוח כי ישנם גדודים שמפקדיהם אף הוסיפו הוראות משלהם: "במקומות בהם הוסיפה היחידה 'תורה שבעל פה' להוראות, נמצאו החיילים מבולבלים מעומס המידע". לדברי אנשי בצלם, ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם טענות שהעלו בצלם וארגונים נוספים לזכויות האדם זה מספר שנים.
במכתב ששיגרו לרמטכ"ל ולפצ"ר הם כותבים: "טענותיך בעבר, כאילו פרסום ההוראות יסכן את חיילי צה"ל, וכאילו ההוראות הניתנות לחיילים בשטח הנן ברורות ומובנות לכל התגלו כלא נכונות. אי פרסום ההוראות, מודה היום בעצמו צה"ל, גרם להתפתחותה של "תורה שבעל פה", של מתן הוראות על-ידי מפקדים מקומיים מצד אחד, ושל חסר בהוראות מצד שני. בשני המקרים מסכנים החיילים הן את עצמם והן את חיי האזרחים שאינם משתתפים בלחימה".
בארגון אומרים, כי מדיניות שמירת החשאיות של הוראות הפתיחה באש, מעודדת אצבע קלה על ההדק. "ההוראות מועברות לחיילים בתדריכים בעל פה, דבר המהווה כר נרחב לעיוותים, אי הבנות ומסרים סמויים. המדיניות גרמה להרג אזרחים בהיקף חסר תקדים". על-פי נתוני בצלם, מאז ספטמבר 2000 ועד סוף חודש מרס, הרגו חיילי צה"ל לפחות 1,816 אזרחים פלשתינים שלא השתתפו בלחימה, בהם 593 קטינים.
הם מציינים עוד, כי תחקיר חדש של בצלם ממחיש היטב מדוע יש לפרסם מיד את ההוראות. בדיקת נסיבות הריגתם של תשעה אזרחים פלשתינים לא חמושים בסמוך לגדר המקיפה את רצועת עזה, מעלה חשד כי ישראל הגדירה שטחים הסמוכים לגדר סביב עזה כ"אזורי מוות", כלומר, אזורים לגביהם קיימת הוראה המחייבת את החיילים לפתוח באש באופן אוטומטי על כל אדם הנכנס אליהם, ללא קשר לנסיבות הכניסה.
הם מוסיפים, כי פירסום ההוראות יפזר את העמימות ויאפשר ביקורת שיפוטית וציבורית בנושא חשוב זה.

תאריך:  05/04/2006   |   עודכן:  05/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
רשות ניירות ערך יוזמת: חברות יפרטו את כל מרכיבי התגמולים של נושאי משרה ובעלי עניין    יורחב הדיווח על החזקות של נושאי משרה בניירות הערך של החברה שבה הם מועסקים
הדר פרבר
הכלב נעלם כשזמם על פיו והוא אינו יכול לשרוד בצורה זו    יתכן כי נפגע, נדרשת עירנות הציבור    הכלב יקר למשמר הגבול, מקצועית וכספית
עומר שיקלר
החברה כפתה את ההסדר למניעת יבוא מקפריסין    הפעילה על החברה הקפריסאית לחצים כלכליים ואיומים, שבהם היו מעורבים המנהלים הבכירים ביותר של החברה    הממונה: "קבעתי תמרור אזהרה מפני הסדרים חוסמי יבוא"
שלומי דיאז
תושב אשקלון הקים חברה פיקטיבית בכפר הנגיד    על-פי החשד, הונה ספקים במאות אלפי שקלים    בכפר אז"ר התגלתה מעבדה לזיוף כספים
הדר פרבר
במסגרת חקירתו הנגדית אמר חוסיין לשופטים ולתביעה כי "עליכם לפנות לגוף שאינו משוחד, לא לסמוך על גוף שהורג אלפי אנשים ומענה אותם - משרד הפנים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il