X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
זיהום האוויר נובע בעיקר מתחנות הכוח של חברת החשמל, מבתי הזיקוק וממפעלי תעשיה, המשתמשים כולם במקורות אנרגיה מזהמים
▪  ▪  ▪

המשק הישראלי מפסיד בכל שנה סכום עתק של לפחות 4.3 מיליארד ש"ח על הטיפול בתחלואה הנובעת מהפגיעה של זיהום האוויר בבריאות הציבור.
זיהום האוויר נובע בעיקר מתחנות הכוח של חברת החשמל, מבתי הזיקוק וממפעלי תעשיה, המשתמשים כולם במקורות אנרגיה מזהמים. הנתונים החדשים עובדו על-ידי "חיים וסביבה" - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, ומתפרסמים לראשונה בישראל.
באזור חיפה בלבד, הסובל מזיהום אוויר כבד כבר שנים רבות, הנזק הכלכלי של עלויות התחלואה הנגרמת עקב זיהום האוויר הוא כ- 505 מיליון ש"ח בשנה. עלויות אלה עלולות לגדול ב- 166 מיליון ש"ח לשנה, כשיוקמו שתי תחנות כוח חדשות במפרץ חיפה בשנים הקרובות, שיפעלו על סולר, כל עוד הגז הטבעי אינו מגיע לחיפה.
עו"ד אלונה שפר (קארו), מנכ"ל "חיים וסביבה", אומרת בתגובה לנתונים, כי מדינת ישראל מתעלמת מההוצאה הכלכלית העצומה של תחלואה מזיהום אויר. עלויות אלה אינן משולבות בתחשיבים העומדים בבסיס תהליכי קבלת ההחלטות לגבי עתידו של משק האנרגיה בישראל, כמו חיבור צינור הגז הטבעי לחיפה וצפון הארץ, פיתוח מקורות אנרגיה נקיים כמו אנרגיה סולארית וחסכון בניצול אנרגיה. לדבריה, שינויים אלה במשק האנרגיה יחסכו למשק מיליארדים בהוצאת רפואיות, אך הממשלה מעכבת את ההשקעות הנדרשות.
לדברי עו"ד שפר, החלטות ממשלה והמלצות דרגים מקצועיים בנושא מעבר לאנרגיה נקיה אינן מיושמות ואינן מקבלות תקציבים מתאימים. לפי הנתונים החדשים, ניצול הפוטנציאל לחסכון במשק האנרגיה בשיעור של 20% יחסוך 867 מיליון ש"ח בשנה בהפחתת עלויות הזיהום והתחלואה, אך הממשלה השקיעה בכך בשנת 2004 רק 300 אלף ש"ח. העברת 10% מיצור החשמל לאנרגיה סולארית תחסוך 434 מיליון ש"ח בשנה בעלות מיותרת של תחלואה מזיהום אוויר, אך הממשלה אינה מקדמת את הנושא באופן מעשי. גם פרויקט צינור הגז הטבעי לצפון הארץ, שיחסוך 296 מיליון ש"ח בשנה בעלויות זיהום אוויר ותחלואה, תקוע למעשה.
את המחקר כתבה נגה לבציון-נדן, הכלכלנית הסביבתית של ארגון "חיים וסביבה". לפרסום זה קדם ספרה "תקצוב נושאים סביבתיים בתקציב המדינה", בהוצאת מכון ירושלים לחקר ישראל, כמו גם שורה של ניירות עמדה העוסקים בקשר שבין כלכלה לסביבה. הדוח הופק בסיוע קרן הינריך בל.
הקשר בין זיהום לבריאות
מחקרים מדעיים רבים מצביעים על הקשר בין זיהום מיצור אנרגיה ומתעשיה לפגיעה בבריאות הציבור המובילה למוות ולמחלות שעלותן גבוהה. המזהמים העיקריים הפוגעים בבריאות בצורה המשמעותית ביותר הם חלקיקים, אוזון, תחמוצת חנקן, תחמוצת גופרית ופחמן. חשיפה למזהמים אלה מהווה סיכון בריאותי משמעותי, גורמת לפגיעה בתפקוד מערכות לב ריאה, לברונכיטיס כרונית וקשיי נשימה ואף למוות.
הקשר בין רמות זיהום אויר גבוהות ומתמשכות לנזק בריאותי משמעותי בולט במיוחד באזור הצפון. בנפת חיפה קיים עודף תחלואה בסרטן של כמעט פי שניים מהנפה הבאה אחריה בדירוג: 500 איש מעל הממוצע הארצי (לפי נתוני רשם הסרטן במשרד הבריאות); עודף בתחלואה במחלות הקשורות לזיהום אוויר; סרטן לימפומה - 26%-45% מעל הממוצע הארצי; סרטן ריאות - תחלואה של 18%-25% מעל הממוצע הארצי; וכן עודף תמותה ממחלות לב וכלי דם, עודף תחלואה במחלות נשימתיות ועודף באשפוזים של ילדים לעומת הממוצע הארצי.

תאריך:  09/04/2006   |   עודכן:  10/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
החליף את רונן סלטון שמונה ליו"ר הקבוצה
אורון חדי
שני נערים שדדו עובדת זרה ברחובות תל אביב לפני כשנתיים ונשלחו לרצות עונשי מאסר בפועל    היום דחה ביהמ"ש העליון את ערעורם וקבע: עונש מאסר בפועל מהווה נורמת ענישה מקובלת במקרה דנן
גלית יצחק
מספר נוסעים מניגריה הבריחו לישראל פקעות יאם ובתוכן קן נמלים שלם    נוסעים ייבאו צמחים מחו"ל ללא פיקוח
יפעת גדות
על אף תוצאות מלחמת יום הכיפורים נבחרה גולדה מאיר שנית לראשות הממשלה בבחירות שנערכו זמן קצר לאחר המלחמה, אולם נאלצה להתפטר בעקבות המחאה הציבורית שהתגברה עם פרסום דוח הביניים של ועדת אגרנט
מירב לוי
36% מעדיפים לבלות את זמנם במוזיאון ו- 26% מהם מעונינים לצפות במופעים ובקונצרטים    אוהבים לשלב מנוחה ולבקר באתרי ספא במסגרת החופשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il