X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האירופים אישרו את שמבקשת ישראל: הוזלת מחיר מכוניות לצרכנים, הפצת דגמים מתחרים מאולם זהה, פתיחת שוק החלפים
▪  ▪  ▪
 שמות קשורים
  רפורמה

כלי התקשורת האירופיים מדווחים הבוקר בהרחבה, אודות רפורמה חדשה בשוק הרכב, אשר אושרה אמש על-ידי נציבות הקהילייה האירופית.
הרפורמה הנרחבת בשוק המכוניות האירופי נידונה מזה זמן רב, אולם אישורה הושג רק בדקה ה-90'. הסיכום הושג רק לאחר כמה ויתורים של הרגע האחרון, ככניעה ללובי הכבד שהפעילה תעשיית כלי הרכב.
נישמע מוכר? אכן, גם בארץ מבקשים להעביר רפורמה בשוק הרכב. אלא שפה הביא הלובי הכבד להוצאת הרוח מכנפי השינוי. לובי אלגנטי וערוך היטיב, העביר את מרכז הכובד בכל הנוגע לשיווק רכב בישראל, מרחוב המסגר למשרדי הנהלות יצרני הרכב בחו"ל.
נציגים של איגודי הצרכנים באירופה, צופים כי הרפורמה תיטיב עם צרכנים, ותוביל להורדת מחירים ולשיפור את השירות במוסכים. לדברי מומחים אימצה הנציבות רפורמה מרחיקת לכת ואמיצה, שתסייע למרבית הגורמים. הרפורמה נועדה להגביר את התחרות בכל שלבי הבעלות על מכונית - החל מהפצתה הראשונית וכלה במערך הטיפולים המכאניים - לכל אורך חיי הרכב.
מומחים מעריכים, כי הרפורמה תצמצם את פער המחירים הקיים כיום, בין מכוניות הנמכרות במדינות שונות ברחבי האיחוד האירופי. לפי נתונים שהוצגו בפני הנציבות האירופית, נוהגים כיום פערים של עד 35% במחירי דגמים מתחרים. מדובר במכוניות זהות, המיוצרות בעיקר על-ידי קונצרנים בינלאומיים שלהם סניפים חזקים באירופה. הכוונה למשל לדגמי פורד אסקורט, פולקסווגן גולף, אופל אסטרה ודומותיהן, הנימכרות במדינות שונות בהפרשי מחיר של עשרות אחוזים.
דברים אלה בדיוק, הוצגו על-ידי מצדדי הרפורמה בשוק הרכב הישראלי, בפני חברי ועדת הכלכלה של הכנסת. בפני ח"כ פורז, ממצדדי הרפורמה, הובאו בשבוע החולף נתונים המצביעים על כך שבבלגיה ניתן להשיג מכונית הזולה בשליש ממחירה בגרמניה, ובוודאי שהדבר משפיע במכפלת המיסוי - על המחיר לצרכן בישראל.
מעתה יורשו מוכרי המכוניות לשווק באולם זהה, מספר מכוניות מתוצרת יצרני רכב מתחרים. כמו כן לא יחויבו עוד המשווקים להציע ללקוחותיהם שירות תיקונים. לבעלי המוסכים העצמאיים תוענק גישה שווה למידע טכני, בדומה למידע המוענק למוסכים המורשים של יצרניות המכוניות.
ההחלטה לאמץ את הרפורמה התקבלה פה אחד בנציבות האירופית. היא נתפשת כניצחון לאיגודי הצרכנים, לאחר שיצרניות הרכב וכן מספר ממשלות, בהן כמובן ממשלות צרפת וגרמניה – שלהן תעשיות רכב מפוארות, הפעילו לחץ כבד למתון הרפורמה.
עם זאת, ההחלטה לדחות את הסעיף הראגיונאלי, המאפשר כיום ליצרניות המכוניות להגביל את פעילות הסוכנים לאזורים גיאוגרפיים מסוימים. דחיית הסעיף עלולה לעכב את השגת מלוא השפעתה המבוקשת של הרפורמה.
טרם הוברר אם הרפורמה אכן תוביל מיידית לירידה משמעותית במחירי מכוניות. כבר עתה אין ספק, כי הרפורמה תצמצם את מספר הסוכנויות למכירת מכוניות באירופה, שכן כל סוכן יוכל למכור להבא מספר דגמים מתחרים. גם המתנגדים וגם תומכי הרפורמה, מסכימים כי בעתיד ישרדו רק הכוחות המובילים בשוק, אלה שעצמתם הכלכלית תאפשר להם המשך פעילות.
הרפורמה אמורה להוזיל גם את חלקי החילוף לרכב, שכן תתיר לחברות מתחרות ולא רק ליצרניות הרכב, לייצר ולשווק באופן גלוי ומוסדר את התוצרת המופצת מזה זמן רב ממילא. ההערכה היא שהמחירים לא ירדו בטווח הקצר, אך כי בטווח הבינוני והארוך יחול שינוי משמעותי. במיוחד צפויות הוזלות בחלקי "אפטר מרקט" זולים יחסית, כגן פנסי דרך, מסננים, חלקי פח, גומיות ומכולים מתכלים מבלמים ומצמדים, בהם פער השיווק מגיע לשיא בן כ-75%. (גם זה נימשע מוכר? - ראה מאמרו של משה נגל בארכיון מדור הרכב של מחלקה ראשונה).
טרם הוברר עדיין מתי תסתמן הזולה המבוקשת במחירי המכוניות עצמן. יצרני הרכב טוענים כי מחיריהם הריאליים רושמים ירידה מתמשכת של כ-2% לשנה, זה תקופה ארוכה למדי. כיוון שכך אחד מהסעיפים המרכזיים של הרפורמה - הרשאת סוכנים לפתוח אולמות תצוגה בכל מדינה באיחוד האירופי - נדחה עד אוקטובר 2005, שנתיים לאחר החלת שאר הכללים החדשים. דיינו לפי שעה.

תאריך:  18/07/2002   |   עודכן:  18/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי פאוזנר
העבירה כספים בין מחלקות והציגה הכנסות מפעילויות שונות, כאילו היו הכנסות מפרסום
גלית יצחק
הכינוס שם דגש על הזדמנויות עסקיות בישראל, האקלים העסקי מבחינת השקעות זרות וכן ביצועיהן של המניות הישראליות בנסדא"ק
שי פאוזנר
ממליץ להשקיע 80% בצמודי מדד ושקל; בבנק הפועלים צופים כי עד אוקטובר ינוע המדד סביב 0%
גלית יצחק
קנס של 400,000 הוטל על הצד הכובל, חברת מלכה עמית
גלית יצחק
החברה התמודדה במכרז הבינלאומי באמצעות חברת הבת ברומניה וזכתה במכרז להקמת המתקן; סיום העבודה מתוכנן לדצמבר 2002
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il