X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
המסמך מביא סקירה השוואתית של התמיכות בענף החקלאות ומוצגות המגמות הרווחות בתחום זה. במסמך נסקרות המדינות הבאות: האיחוד האירופאי, גרמניה, הולנד, דנמרק, אוסטריה, בריטניה, שוויץ, ארה"ב, קנדה ויפן
▪  ▪  ▪

  למסמך המלא
במסמך זה נסקרות התמיכות והסובסידיות לחקלאות הניתנות בישראל, באיחוד האירופי, גרמניה, הולנד, דנמרק, אוסטריה, בריטניה, קנדה, שווייץ, ארה"ב ויפן. הסקירה מאפשרת בחינה של התמיכות שהמדינות נותנות ושל השינויים המעצבים כיום מחדש את ההשקעה והתמיכה הממשלתיות והציבוריות במשק החקלאי.
המדינות הנסקרות במסמך חברות בארגון הסחר העולמי. בכלל מדיניותו הארגון תומך בהורדת שיעור הסובסידיות המסורתיות (הישירות) לחקלאות במדינות המפותחות במטרה לעודד את המשק החקלאי במדינות המתפתחות ולשפר את כושר היצוא שלהן. אף על פי כן סך ההשקעה הממשלתית בחקלאות באמצעות תמיכות מתמיכות שונות הולכת וגדלה במדינות שנסקרו (חוץ מישראל). השינוי המרכזי שהתחולל בהן הוא באופיין של התמיכות. הממשלות של המדינות המפותחות (חוץ מממשלת ישראל) משקיעות יותר משאבים בתמיכות שנועדו לפתח את המשק החקלאי ואת הפריפריה במקום בסובסידיות ישירות לתוצרת חקלאית ולהובלה. הן מתכננות ומיישמות מדיניות רב-שנתית בנוגע למשק החקלאי ולפריפריה.
המדינות שנסקרו במסמך משקיעות 2% מתקציבן בממוצע בתמיכות ישירות לחקלאות. בישראל, לעומת זאת, ההשקעה בחקלאות היא כ-0.3% מהתקציב. משנת 1995 עד שנת 2007 ירד סך התמיכות בענף החקלאות בישראל כמעט ב-50%, ממיליארד ו-200 מיליון ש"ח ל-660 מיליון ש"ח. למדינת ישראל אין מדיניות ארוכת טווח לקידום התפתחותו והתייעלותו של המשק החקלאי. בישראל כמעט אין ההשקעה במחקר, בפיתוח ובמעבר לחקלאות ירוקה. הדבר עלול לפגוע בהתפתחות החקלאות והפריפריה וביכולת של החקלאות הישראלית להתחרות עם החקלאות במדינות אחרות.
התמיכות של האיחוד תופסות מקום מרכזי בתקציבי החקלאות והתמיכות של מדינות האיחוד. כמו כן, ההשקעה במחקר ופיתוח במדינות אלו גדלה. בשנת 2005 היתה עלייה של 11% בסך התמיכות של האיחוד האירופי לחקלאות במדינות האיחוד, והן הסתכמו ב-48.5 מיליארד אירו – כ-45.5% מתקציב ההוצאות של האיחוד. אומנם תקציב התמיכות לחקלאות של השוק האירופי והאיחוד האירופי גדל פי-16 מ-1970 עד 2006, אולם חלקו של הסבסוד לחקלאות בתקציב הכולל של האיחוד ירד באותן שנים מ-88% ל-45.7% עקב התרחבות מגוון הפעולות של השוק האירופי והקמת האיחוד האירופי.
תחום נוסף שבו התרחבה המעורבות הממשלתית במדינות המפותחות הוא ביטוח הסיכונים בחקלאות. ממשלות המדינות המפותחות מגדילות את התמיכה בתשלום הפרמיות לביטוח או באמצעות העמדת אשראי חקלאי ייחודי. התמיכה בביטוח הסיכונים ובאשראי החקלאי, וכן במחקר, בפיתוח המשק החקלאי, בפיתוח הפריפריה ובחקלאות ירוקה, אינה מנוגדת למדיניות ארגון הסחר העולמי ומשרתת אינטרסים סביבתיים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים. מדינת ישראל אינה משקיעה בחקלאות כשאר המדינות שנסקרו במסמך.
הפיצוי לכאורה לחקלאים ניתן באמצעות עבודה זרה זולה, אולם פוגע ביכולת ההתפתחות של כוח העבודה הישראלי בחקלאות ובהתפתחות הפריפריה. התמיכות והסובסידיות לחקלאות בישראל הן הנמוכות בעולם המפותח, והדבר גורם למשק החקלאי בישראל קשיים בהתמודדות בשוק העולמי.

תאריך:  13/08/2007   |   עודכן:  13/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי טל
המסמך נכתב לקראת דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה שכותרתו "מכת הגנבות של ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית". הדיון נערך בתאריך 15 במאי 2007 לרגל יום החקלאות בכנסת.
ליאור בן-דוד
המסמך נכתב לקראת דיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט בשתי הצעות חוק שעניינן הגבלת זכות השתיקה של נבחרי ציבור
יהודה טרואן
מסמך זה הוכן לקראת דיון של ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בנושא "מערכת החינוך בירושלים – צמצום החינוך הממלכתי". במסמך מוצגים נתונים על החינוך העברי בירושלים בעשור האחרון, המבטאים ירידה עקיבה במספר התלמידים בחינוך הממלכתי ובחינוך הממלכתי-דתי ועלייה עקיבה במספר התלמידים בחינוך החרדי. תופעה זו קיימת בכל הארץ אך בולטת במיוחד בירושלים
ליאור בן-דוד
המסמך הוכן לבקשת ח"כ זהבה גלאון, בעקבות הצעת חוק שהוגשה על-ידה, הקובעת את זכותו של חשוד להיחקר על-ידי המשטרה בנוכחות עורך דינו
יניב רונן
מסמך זה נכתב לבקשת הוועדה לפניות הציבור לקראת ישיבתה ב-27 במאי 2007 בנושא השהייה במקלטים ובממ"דים ומצבם הפיזי של המרחבים המוגנים בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il