יישובים באזור המכונה "עוטף עזה", ובהם גם שדרות, נתונים זה שנים תחת איום גובר והולך של טילי "קסאם" המשוגרים מתחומי רצועת-עזה. העיר שדרות ספגה יותר ממחצית פגיעות הטילים שנפלו בשטח בנוי באזור זה, ובין הנפגעים היו גם ילדים ובני נוער תושבי שדרות. מצב קשה ומתמשך זה גורם בין השאר לתופעות של בהלה, חרדה ולחץ נפשי בקרב התלמידים במערכת החינוך שבעיר. תופעות אלה באות לידי ביטוי הן בקושי לקיים לימודים מסודרים במוסדות החינוך והן בקשיי תפקוד אישיים של התלמידים בזמן הלימודים ומחוץ להם.
במסמך מוצגים אלה:
- נתונים על מספר התלמידים במערכת החינוך בשדרות;
- התקינה לפסיכולוגים חינוכיים במערכת החינוך;
- התקנים לפסיכולוגים חינוכיים בשדרות: תמונת המצב כיום, הצורך המלא בתקנים והקושי באיוש התקנים;
- החלטות הממשלה בכל הקשור לסיוע הפסיכולוגי במערכת החינוך בשדרות.
מן המסמך עולה בין השאר כי כיום מאוישים שלושה תקנים בלבד לפסיכולוגים חינוכיים בשדרות מתוך 6.5 תקנים שמשרד החינוך מקצה לשירות הפסיכולוגי-החינוכי בעיר.
עוד עולה מהמסמך כי יש מחלוקת בשאלת מלוא הצורך בתקנים לפסיכולוגים חינוכיים בשדרות – הערכת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך (שפ"י) היא כי יש צורך באיוש 6.5 התקנים המוקצים כיום, ואילו להערכת השירות הפסיכולוגי-חינוכי (שפ"ח) בעיריית שדרות יש צורך בשמונה תקנים מלאים לכל הפחות.
בין הגורמים הנוגעים בדבר שוררת הסכמה בדבר הקושי בגיוס פסיכולוגים חינוכיים לאיוש התקנים המוקצים לשדרות, הנובע בעיקר מתנאי ההעסקה המוצעים.