X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
המסמך הוגש לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לקראת ישיבתה לציון יום העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. במסמך מוצג ניתוח של סוגיית דמי אבטלה לעצמאים ונבחנת האפשרות להנהיגם בישראל.
▪  ▪  ▪

  למסמך המלא
במצב החוקי הקיים רק מובטלים שהיו שכירים בתקופה שקדמה לאבטלתם זכאים לקבל דמי אבטלה באמצעות המוסד לביטוח לאומי. בשנים האחרונות העלו גורמים שונים את הדרישה להנהיג ביטוח אבטלה גם למי שהיו עצמאים בתקופה שקדמה לאבטלתם.
על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2005 פעלו בישראל יותר מ-400,000 עסקים, כ-209,000 מהם עצמאים וחברות שאינם מעסיקים שכירים כלל (כ-51%) ו-172,000 מהם עסקים המעסיקים עד עשרה עובדים. בשנת 2005 היו רשומים במוסד לביטוח לאומי כ-310,000 עצמאים – כ-11% מכלל כוח העבודה האזרחי בישראל, שמשתתפים בו כ-2.84 מיליוני בני-אדם.
בעבר היתה ההכנסה הממוצעת של עצמאים גבוהה מזו של שכירים, אך בשנים האחרונות השתנה מצב זה, ולפי נתוני המוסד לביטוח לאומי בשנת 2004 היה השכר הממוצע של שכירים גבוה מזה של עצמאים.
מאפייני האבטלה בקרב העצמאים:
• שיעור האבטלה בקרב העצמאים הוא כ-30% משיעורה בקרב השכירים.
• שיעור האבטלה בקרב עצמאים צעירים ובעלי השכלה נמוכה גבוה בהשוואה לממוצע בכלל העצמאים.
• שיעור האבטלה בקרב העצמאים במגזר הלא-יהודי נמוך מהממוצע בכלל העצמאים.
ההכרה בתרומת העסקים הקטנים לצמצום האבטלה והעוני בתקופות מיתון כלכלי מעלה את השאלה אם אין מקום לסייע לעצמאים הנתונים במשבר כלכלי, כמו לשכירים, באמצעות ביטוח אבטלה. יש שמתנגדים להנהגת ביטוח אבטלה לעצמאים, הן מסיבות כלכליות עקרוניות והן בשל בעיות טכניות ביישום תוכנית כזאת.
מבחינה עקרונית נשמעת הטענה כי ביטוח אבטלה נועד להגן על עובדים שכירים מפני פיטורים שאינם בשליטתם, ולא על עצמאים, שמפסיקים את העבודה ביוזמתם. טענה עקרונית נוספת היא שעדיף לסייע לעצמאי שנקלע לקשיים לפני סגירת העסק מאשר לאחר מעשה, כשהוא מובטל. סיוע מוקדם יאפשר לעצמאי שנקלע לקשיים כלכליים להמשיך להפעיל את העסק, ולכך עשויה להיות השפעה כלכלית חיובית על כלל המשק. כמו כן, בשל המאפיינים, השונים בין עצמאים לשכירים, מתעוררת השאלה אם אפשר להפעיל מנגנון ביטוח אבטלה לעצמאים בלי שהדבר ינוצל לרעה מצדם.
כדי לבחון אם יש אפשרות מעשית להנהיג ביטוח אבטלה לעצמאים בישראל מונתה בשנת 2004 ועדה מטעם מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי שבחנה את הסוגיה על היבטיה השונים וגיבשה המלצות בדבר המתווה הרצוי. יודגש כי המלצות הוועדה טרם אושרו במינהלת המוסד לביטוח לאומי, ולפיכך אין לראות בהן עמדה רשמית של המוסד.
יצוין כי עמדת משרד האוצר היא כי אין אפשרות מעשית להנהיג ביטוח אבטלה לעצמאים בישראל.

תאריך:  11/09/2007   |   עודכן:  11/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד נתן
המסמך נכתב לבקשת הוועדה לטיפול בנגע הסמים והאלכוהול, והוא בוחן את סוגיית בדיקות הסמים והאלכוהול לנהגים בכלי רכב ציבוריים. בשנים האחרונות התגברה המודעות לחלקם של נהגים שהיו נתונים להשפעת סמים, תרופות או אלכוהול בתאונות דרכים, אף שאין נתונים מדויקים על הבעיה. במסמך נסקרת המדיניות הנהוגה בישראל, בארצות-הברית, בשווייץ ובהולנד
אתי וייסבלאי
מסמך זה נכתב לבקשת הוועדה לזכויות הילד בכנסת והוא עוסק בבדיקת ילדים נפגעי תקיפה מינית בידי רופאים מומחים ברפואה משפטית (להלן: רופא משפטי). במסמך תתואר בדיקת רופא לצורך איסוף ראיות (בדיקה פורנזית) כחלק מן ההליך המשטרתי של חקירת עבירות מין בקטינים ויוצגו נתונים על מספר הילדים הנדרשים לעבור אותה. כמו כן יועלו בעיות שהבדיקה כפי שהיא נעשית כיום מעוררת והפתרונות שמציעים הגורמים המוסמכים
שלי לוי
המסמך נכתב לקראת דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא שימוש בציוד רפואי חד פעמי ממוחזר בבתי החולים בישראל
דינה צדוק, ליאור בן-דוד
מסמך זה הוכן לבקשת ועדת הכנסת לקראת דיון בנוהל לפי סעיף 20(ג) לחוק-יסוד: נשיא המדינה (העברת הנשיא מכהונתו). המסמך סוקר במבט משווה הסדרים חוקתיים הנוגעים להדחת נשיא המדינה בכמה מדינות. נסקרות מדינות שקיים בהן משטר פרלמנטרי ונשיאן אינו עומד בראש הרשות המבצעת
שלי לוי
המסמך נכתב לקראת דיון דחוף בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא מצוקת האשפוז במחלקות טיפול נמרץ כללי בבתי החולים בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il