X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
משרד הביטחון - אגף משפחות והנצחה
▪  ▪  ▪

המתלונן קבל על שנדרש לשלם דמי כניסה לאתר גבעת התחמושת (להלן - האתר). בירור התלונה העלה כי האתר הוא "אתר הנצחה ממלכתי" כמשמעותו בחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998 (להלן - החוק). בחוק נקבע כי המדינה אחראית להקמתם ולתחזוקתם של אתרי הנצחה ממלכתיים, באמצעות משרד הביטחון, וכי תקציב ההוצאות למימון עבודות התחזוקה והשיפוץ של אתרים אלה ייקבע בסעיף נפרד בחוק התקציב. יצוין כי לפי החוק מותר לגבות אגרת כניסה לגנים לאומיים ולשמורות טבע, אך אין בו הוראה דומה בדבר גביית אגרת כניסה לאתרי הנצחה ממלכתיים.
נוכח הוראות החוק ביקשה הנציבות ממשרד הביטחון שיבהיר לה מהו הבסיס החוקי לגביית דמי הכניסה, והוא השיב כי האחריות לתחזוקת האתר נמסרה לעמותת גבעת התחמושת, שהקימה את האתר, לפי הסכם בין המשרד לעמותה, וכי המשרד מעביר לעמותה תקציב לשם כך. לטענתו, מאחר שהעמותה היא גוף פרטי, הוא אינו מוסמך לאסור עליה לגבות דמי כניסה לאתר, ומכל מקום, מאחר שאין בחוק הוראה המונעת גביית אגרת כניסה לאתר - הגבייה מותרת.
העמותה הסבירה כי התקציב שהיא מקבלת ממשרד הביטחון למימון תחזוקת האתר מספיק לתחזוקתו במשך ארבעה חודשים בשנה בלבד, וגביית דמי הכניסה הסמליים מאפשרת לה לתת שירות טוב יותר למבקרים במקום.
לאחר שנציב תלונות הציבור בחן את עמדת משרד הביטחון, הוא קבע כי מהבחינה החינוכית והערכית יש חשיבות ממדרגה ראשונה להפעלתם של אתרי מורשת לאומית, ובכללם אתרי הנצחה, וחשוב לעודד את הציבור לבקר בהם. לפיכך ראוי שהגישה לאתרים אלה תהיה חופשית, וההחלטה אם לבקר בהם לא תושפע משיקולים של עלות הכניסה אליהם. הנציב קבע כי אף שמשרד הביטחון התקשר עם עמותה פרטית כדי שתדאג לתחזוקת האתר, הוראת החוק המטילה על המדינה את האחריות למימון תחזוקת אתרי הנצחה עומדת בעינה. לפיכך אין מקום שציבור המבקרים באתר ישתתף במימון תחזוקתו באמצעות תשלום דמי כניסה למקום. יתרה מזו, אילו סבר המחוקק שיש לגבות אגרת כניסה לאתרי הנצחה ממלכתיים, הוא היה קובע זאת במפורש, כשם שקבע בחוק הסדר בדבר תשלום עבור כניסה לשמורות טבע ולאתרים לאומיים.
נוכח האמור לעיל קבע הנציב כי על משרד הביטחון לדאוג לכך שגביית דמי כניסה לאתר גבעת התחמושת תיפסק לאלתר. היועץ המשפטי של המשרד העביר לעמותה את החלטת הנציב.
הנציבות עוקבת אחר יישום החלטת הנציב.

תלונה 370099, דוח שנתי 35
תאריך:  17/06/2009   |   עודכן:  17/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il