X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
- משרד הבינוי והשיכון
▪  ▪  ▪

משרד הבינוי והשיכון (להלן - המשרד) מעניק סיוע בדיור למי שנמצאו זכאים לכך על-פי נהליו. הסיוע ניתן בדרך ובשיעור שנקבעו בחקיקה או בנוהלי המשרד. סיוע בדיור ניתן באמצעות השתתפות של המשרד בתשלום שכר הדירה של זכאים השוכרים דירות בשוק החופשי או באמצעות הקצאת דירות, תמורת דמי שכירות בסכום נמוך ממחיר השוק, שחברות לדיור ציבורי (כגון עמידר, עמיגור ופרזות) מטפלות בהשכרתן עבור המדינה. סיוע בדיור ניתן גם באמצעות הלוואות בתנאים משופרים לדיור לפי חוק הלוואות לדיור, התשנ"ב-1992.
בנציבות מתקבלות בכל שנה תלונות על ליקויים במתן הסיוע בדיור. להלן תיאורן של כמה מהתלונות שנמצאו מוצדקות, שעניינן ליקויים הנוגעים להשתתפות המשרד בתשלום שכר דירה. בעקבות הבירור של אחת התלונות הנציב אף הצביע לפני המשרד על הצורך לפצות את אחת המתלוננות על הליקויים הרבים שאירעו במסגרת מתן הסיוע.
טעויות בתשלומי סיוע בשכר דירה וליקויים בגביית תשלומי יתר
המתלוננת, עולה חדשה ונכה, התגוררה עם בעלה בדירה ששכרו בשוק החופשי. בני הזוג קיבלו מהמשרד השתתפות חודשית בשכר הדירה.
במאי 2006 עזב בעלה של המתלוננת את ישראל, ועקב כך הפסיק המשרד את מתן הסיוע בנימוק שהמתלוננת אינה זכאית עוד לסיוע המיועד לבני זוג. המתלוננת הגישה למשרד בקשה להתיר לה באופן חריג להמשיך ולקבל השתתפות בשכר הדירה בשיעור שהיא ובעלה קיבלו עד כה, ולחלופין לקבל מהמשרד השתתפות בשיעור שייקבע בהתאם לנתוניה ולמצבה החדשים. בדצמבר אותה שנה החליטה ועדת החריגים של המשרד לחדש את זכאותה של המתלוננת לסיוע בשכר הדירה שלה מנובמבר 2006 בשיעור הנהוג לגבי עולים המתגוררים בגפם. ואולם הוועדה לא קבעה דבר לעניין זכאותה של המתלוננת לקבל סיוע למפרע עבור החודשים יוני-אוקטובר 2006, שבהם לא קיבלה כל סיוע. בעקבות החלטה זו הגישה המתלוננת למשרד בקשה לקבלת סיוע למפרע עבור חודשים אלה.
בעודה ממתינה להחלטת הוועדה בעניין הסיוע למפרע, חל שינוי במצבה הבריאותי של המתלוננת, והמוסד לביטוח לאומי קבע לה דרגת נכות המזכה אותה לפי נוהלי המשרד בהגדלת הסיוע. בעקבות כך הגישה המתלוננת למשרד בפברואר 2007 בקשה להגדלת הסיוע מטעם זה.
בתלונתה לנציבות מיולי 2007 הלינה המתלוננת על אי-טיפולו של המשרד בשתי הבקשות שהגישה. נוסף על כך ביקשה המתלוננת כי הנציבות תבדוק אם היא קיבלה את מלוא הסיוע שהייתה זכאית לו ממועד חידוש זכאותה לסיוע בדצמבר 2006.
בירור התלונה העלה כי אירעו כשלים רבים בטיפולו של המשרד בבקשותיה של המתלוננת, כמפורט להלן:
נמצא כי המשרד החל לטפל בבקשותיה של המתלוננת רק לאחר שהיא הגישה תלונה בנציבות; הבקשה לקבלת סיוע למפרע עבור החודשים יוני-אוקטובר 2006 טופלה בפועל רק בנובמבר 2007, למעלה משנה לאחר שהוגשה, ואילו הבקשה לעידכון סכום הסיוע עקב השינוי בדרגת הנכות של המתלוננת נדונה רק באוגוסט 2007, כחצי שנה לאחר שהוגשה.
עוד נמצא כי אירעו טעויות רבות ביישום ההחלטות שהתקבלו, וכי עקב כך ניתן למתלוננת במשך כמה חודשים סיוע בשיעור גדול מזה שהייתה זכאית לו. לאחר שגילה זאת המשרד הוא קיזז את חובה של המתלוננת מהסיוע החודשי שהייתה זכאית לו, ולפיכך במשך כחודשיים וחצי לא קיבלה המתלוננת כל סיוע. המשרד אף לא הודיע למתלוננת מראש על החוב שנוצר ועל הקפאת המשך מתן הסיוע לצורך כיסוי החוב, והדבר נודע לה רק כאשר היא גילתה שהסיוע לא הופקד בחשבון הבנק שלה.
עוד התברר שאף על-פי שנציב תלונות הציבור הצביע, בעקבות בירורה של תלונה קודמת על המשרד, כי המשרד אינו רשאי לקזז באופן אוטומטי סכומי יתר ששילם בעקבות טעות שלו, וכי לפני ביצוע הקיזוז עליו לבחון את נסיבות המקרה בהתאם לקווים מנחים שנקבעו לעניין זה בפסיקת בתי המשפט, לא שקל המשרד כלל את האפשרות שלא לחייב את המתלוננת בהשבת הכספים.
הנציב העיר למשרד על כל הליקויים שהתגלו במסגרת הטיפול במתלוננת, ובפרט על שהוא גבה ממנה תשלומי יתר ששולמו לה בשל טעות שלו בלא לבחון את נסיבות המקרה הספציפי.
עוד קבע הנציב כי ככלל על המשרד להודיע מבעוד מועד למקבלי הסיוע על הכוונה לקזז מכספי הסיוע שהם זכאים להם תשלומי יתר שקיבלו, וכי בכל מקרה על המשרד לשקול אפשרות של ביצוע הקיזוז באמצעות פריסת החוב לכמה תשלומים כדי להקל על מקבלי הסיוע.
הנציב קבע כי בנסיבות המקרה על המשרד לתת למתלוננת פיצוי בסך 3,000 ש"ח בגין הטרחה ועגמת הנפש שנגרמו לה עקב הליקויים בטיפול בעניינה.
המשרד הודיע לנציבות שפעל על-פי הצבעת הנציב ואף תיקן את נהליו בכל הנוגע לקיזוז חובות מכספי סיוע המגיעים לזכאים.

אי-העברת סיוע בשכר דירה למשכיר דירה

המשרד נותן בכל חודש סיוע בשכר דירה לזכאים לכך באמצעות שלוש חברות אשר זכו במכרז שפרסם למתן שירותים אלה (להלן - החברות). לפי נוהלי המשרד, הסיוע מועבר לחשבונו של הזכאי - הדייר או לחשבונו של המשכיר, על-פי בחירתו של הזכאי. עוד נקבע בנהלים כי אם הזכאי עובר דירה, עליו להודיע על כך בכתב מבעוד מועד לחברה שבאמצעותה הוא מקבל את הסיוע.
מאוקטובר 2006 השכירה המתלוננת דירה לדיירת המקבלת סיוע מהמשרד באמצעות אחת החברות. לטענת המתלוננת, בספטמבר 2006 הודיעה הדיירת לחברה כי היא שוכרת דירה שבבעלות המתלוננת, וכי מאוקטובר 2006 ואילך על החברה להעביר את הסיוע למתלוננת. למרות זאת המשיכה החברה להעביר במשך חצי שנה את הסיוע למשכיר של הדירה הקודמת ששכרה הדיירת, וזה סירב למסור למתלוננת את הכספים שקיבל מהחברה שלא כדין.
המתלוננת פנתה למשרד ולחברה בעניין אי-העברת הסיוע לחשבונה, אך המשרד טען בתשובתו שהעברת הסיוע מתעכבת משום שהמתלוננת והדיירת לא עדכנו את החברה מבעוד מועד על החלפת הדירה, ואילו החברה הציעה למתלוננת לחזור ולפנות למשכיר הקודם ולדרוש ממנו את הסכומים שקיבל שלא כדין.
הנציבות אינה מוסמכת, על-פי חוק, לברר תלונות על החברות. לכן התלונה בוררה על המשרד, שהוא הגוף הממשלתי המפקח על טיב השירות שמספקת החברה.
בעקבות פניית הנציבות, ורק לאחר שהמשרד קיבל מהדיירת הצהרה חתומה בדבר המועד שבו הציגה לחברה את החוזה החדש וביקשה לעדכן את פרטי בעל הדירה, החליט המשרד לבדוק את התלונה ביסודיות. הבדיקה אימתה את טענת המתלוננת ולפיה כבר בספטמבר 2006 הודיעה הדיירת לחברה כי עברה דירה ומסרה לה את פרטיה של בעלת הדירה החדשה. ואולם בשל טעות בהזנת המידע למערכת הממוחשבת של החברה לא נקלט העידכון האמור, וכספי הסיוע המשיכו לזרום לחשבונו של המשכיר הקודם.
בשל הטעות האמורה חייב המשרד את החברה לשלם למתלוננת 5,634 ש"ח, סכום הסיוע שלא הועבר אליה בעוד מועד, וכן הטיל על החברה קנס בסך 2,500 ש"ח.
נציבות תלונות הציבור העירה למשרד על שלא בדק את תלונתה של המתלוננת כנדרש בעת שפנתה אליו במישרין, ועל שנדרשה התערבות הנציבות כדי שהתלונה תטופל כראוי.

אי-מתן מלוא סיוע בתשלום שכר דירה לניצול שואה

המתלונן הוכר כניצול שואה לפי חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007 (להלן - החוק). בחוק נקבע, בין היתר, כי ניצולי שואה המקבלים סיוע בתשלום שכר דירה מהמשרד זכאים לקבל תוספת סיוע בשיעור של 10%.
המתלונן טען כי פנה למשרד בבקשה לקבל את תוספת הסיוע, אך המשרד הודיע לו שיקבל אותה רק בהגיעו לגיל 66 שנים ושמונה חודשים.
המשרד הסביר כי לפי נהליו רק זכאי שהגיע לגיל מסוים, כמפורט בנהלים, רשאי לקבל תוספת סיוע, ועל כן הודיע למתלונן כי הוא טרם זכאי לה. ואולם התברר לנציבות כי הנהלים האמורים אינם מסדירים כלל את זכויותיהם של ניצולי שואה (אלא את זכויותיהם של "ותיקי מלחמת העולם השנייה", "מנטרלי האסון בצ'רנוביל" ועוד).
הנציבות הסבה את תשומת לבו של המשרד לטעותו ולכך שבחוק לא נקבע כי ניצולי שואה זכאים לתוספת סיוע רק בהגיעם לגיל מסוים.
המשרד הודה בטעותו והודיע שישלם למתלונן את תוספת הסיוע שהוא זכאי לה מהמועד שבו הוכר כניצול שואה ואילך. עוד מסר המשרד כי ידאג למתן התוספת לכל הזכאים שמצבם כמצבו של המתלונן.

תלונות 382516, 374493, 374750, דוח שנתי 35
תאריך:  17/06/2009   |   עודכן:  17/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נציב תלונות הציבור
משרד הביטחון - הקרן לקליטת החייל המשוחרר
נציב תלונות הציבור
- משרד הביטחון ־ אגף שיקום נכים
נציב תלונות הציבור
משרד הביטחון - אגף משפחות והנצחה
נציב תלונות הציבור
רשות המיסים בישראל - מס הכנסה ומיסוי מקרקעין
נציב תלונות הציבור
רשות המיסים בישראל - מס הכנסה ומיסוי מקרקעין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il