X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
לימור גרובר מספגות קובעת כי עסקת הענק של קנטופקס עם החברה הסינית סינופרט היא אינדיקטור נוסף המצביע על הנתק בין יצרניות האשלג ועל עלייה ברמת התחרותיות בשוק מחיר היעד לכיל: 50.5 ש"ח - המשקף דיסקאונט של 8% כיום
▪  ▪  ▪
עקיבא מוזס, מנכ"ל כיל [צילום: קובי קנטור]

למסמך המלא
לפני זמן קצר הודיע (יום ב', 8.2.10) קנפוטקס, תאגיד האשלג של היצרניות מצפון אמריקה, כי חתם על חוזה לאספקת אשלג לסינופרט הסינית בהיקף של 350 אלף טון אשלג. בהודעתו לא ציין התאגיד את מחיר העסקה אלא ציין רק כי מדובר ב"מחירים תחרותיים".
למעשה מדובר כאן על מכירת ספוט, מושג שאף מופיע בהודעת התאגיד, בשלב מוקדם מההערכות. הכמות אמורה להישלח לסין עד סוף מרץ. בהקשר זה נציין כי FMB מדווח על הערכות בשוק כי החוזה נחתם במחיר דומה למחיר בו חתמה כיל, 355 דולר, כ-5 דולר מעל BPC, ע"פ השמועות.
בהודעה מציין התאגיד כי הוא מחויב למכירות עד סוף מרס ובתחילת מרס יודיע מה תוכניותיו לגבי מחירי הרבעון השני.
נזכיר, כי בשיחת הוועידה לפני כעשרה ימים ציין מנכ"ל פוטאש כי חוזה בין התאגיד בו הוא שותף לבין הסינים עלול שלא להיחתם במחצית הראשונה וכי כיל ו- BPC יתחרטו על המחיר בו חתמו. כעת אנו רואים כי חברות התאגיד- פוטאש, מוזאיק ואגריום, מעדיפות למלא את ספר ההזמנות ולהתפשר על המחיר כשהלקוח הסיני, במקרה זה סינופרט, מוכן לעבור לפעול בשיטת חוזים לטווח קצר.
לדעתנו, אין זה מקרה שמדובר כאן על לקוח המוחזק בשיעור של 22% ע"י חברת פוטאש, המספקת 53.6% מסך הכמויות שמייצא קנפוטקס.
ניתן לצפות לחוזי המשך ברבעונים הבאים שכן סינופרט צפויה למכור כ-4 מ' טון אשלג בשנה כאשר שיעור גבוה יותר ממכירות אלה צפוי להגיע מיבוא. בנוסף, המעבר המוקדם מהצפוי למכירות לטווח קצר יסייעו לניתוק הקשר בין החוזה עם הסינים לתנודות בביקוש העולמי, תופעה לא בריאה לכל הדעות.
יחד עם זאת, אין ספק שזהו אינדיקטור נוסף המצביע על הנתק בין יצרניות האשלג ועל עלייה ברמת התחרותיות בשוק. התחרותיות הגבוהה תימשך כל עוד קיימים מלאים גבוהים בקרב היצרניות (8-6 מ' טון כיום, כ-16% מסך היקף הביקוש הצפוי ב-2010) וכל עוד ניצולת כושר הייצור היא בשיעורים נמוכים יחסית - צפי לכ-75% ב-2010 לעומת קרוב ל-90% בשנת 2007.
ייתכן ואנו עדים כאן לתהליך שבסופו יהפוך שוק האשלג לשוק קומודיטיס בעל מאפיינים "נורמלים" כאשר המחירים מושפעים משיווי המשקל בין ההיצע לביקוש, לפעמים אף בטווח קצר יחסית.

תאריך:  08/02/2010   |   עודכן:  08/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אפרתי
בסקירה המאקרו כלכלית לחודש ינואר קובע יוסי אפרתי, מנהל מחלקת השקעות ב"הכשרה ביטוח", כי השקל ימשיך להתחזק מול הדולר ויגיע אף לרמה של 3.60 שקלים לדולר    ציין כי "הנתונים אומנם טובים אך השווקים ימשיכו לרדת בטווח הקצר לאחר שהגיעו לרמות השיא"
בנק ישראל
לימור גרובר
לימור גרובר מפסגות מסרה כי היקף ההפסד מפתיע שכן הוא מצביע על שחיקה של כמעט 7% ברווחיות הגולמית של החברה בהשוואה לרבעון הקודם    בראייה קדימה צופה כי תוצאות המחצית הראשונה של 2010 יהיו טובות מהמחצית המקבילה אשתקד
רונן מנחם
רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה במזרחי טפחות, אומר כי דוח מנהלי הרכש האמריקני, אשר טיפס ב-17% בששת החודשים האחרונים, מצביע דווקא על חומרת המצב במשק האמריקני ולא על תקינותו    קובע כי הדרך עודנה רחוקה עד שהחברות בענפי השירותים תתחלנה לשכור עובדים חדשים
איילת ניר
איילת ניר, הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות IBI צופה עוד כי תחזית האינפלציה השנתית עודכנה ל-2% על-רקע השפעות ישירות ועקיפות של ההוזלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il