X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מה עושות רשתות הפאסט פוד המעסיקות שליחים על-מנת לעורר תחושת אחריות בכבישים; כיצד נוהגות חברות השליחויות במקרה של תאונה; ובעיקר - איך לצמצם את ההתנהגות הרשלנית של השליחים על הכביש
▪  ▪  ▪

ב-7.9% מכלל התאונות בשנת 2003 וב-6.3% מהתאונות הקטלניות, היו מעורבים אופנועים. אופנוע - מכונת הריגה פוטנציאלית, אם הוא מגיע לידיים של האדם הלא מתאים - הוא עדיין כלי התחבורה המשמש את כל חברות המזון המהיר העושות שליחויות.
הוא מהיר, הוא זריז, הוא יכול לפלס דרכו בפקקי תנועה, ולהבטיח שברוב המקרים הפיצה תגיע ללקוח בזמן, וכשהיא עדיין חמה. אבל הוא גם מסוכן, חושף את נהגו לפגיעות גוף מ-4 כיוונים, קל להחלקה, מועד לביצוע עבירות "קלות", והכי חשוב - מותר לנסיעה לנוער מגיל כל כך צעיר.
השליחים בחברות המזון המהיר ובחברות השליחויות בכלל, הם רובם ככולם צעירים בגילאי 16-24. העבודה פשוטה: להביא את האוכל או המשלוח ללקוח בזמן מוגבל. הדרך להשגת המטרה תלויה כולה בדרך מחשבתו, באחריותו, בשיקול דעתו של השליח.
מראיונות שערכתי עם כמה שליחים ומנהלים בחברות, עולה כי מטרת העל של השליח, אשר הוא בדרך כלל תלמיד, חייל משוחרר או סטודנט - היא השגת טיפ (תשר) הגבוה ביותר. ולהשגת המטרה הם מוכנים לעבור על שלל עבירות תנועה, בביטחון עצום ש... "לי זה לא יקרה".
ר. שליח לשעבר באחת מרשתות הפיצה הגדולות, עבר תאונת דרכים עם הקטנוע עליו ערך משלוח. בראיון אישי וכואב הוא מספר, כי נהג לחשוב שהוא עושה מה שכולם עושים, "ידעתי שכולם מעגלים פינות. בחורף - כמו בקיץ הייתי מחוייב להגיע בזמן לבית הלקוח, לכן כשהכביש רטוב וחלק, והאופנוע עליו אני נוסע הוא אופנוע שאני לא מכיר כאילו היה שלי, עשיתי טעות של טירון. הייתי רק בן 17 והזמן דחק בי, לכן נסעתי ברחוב הראשי של העיר במהירות מעט גבוהה מן המותר, כשהרכב לפניי עצר בפתאומיות, הספקתי אומנם להזיז את ההגה שמאלה, אך האופנוע הגיב למהירות הנסיעה שלי והחליק על הכביש, כשהוא זורק אותי ממנו.
הדבר הבא שאני זוכר הוא את שתי הרגליים שלי בגבס. וכל זה בדיוק לפני אליפות נבחרות בתי הספר בכדורגל, לה חיכיתי כל כך, ובה לא יכולתי להשתתף עוד".
החלטתי לבדוק - מה עושה ההנהלה בחברות המזון המהיר, על-מנת להבטיח כמה שאפשר כי השליחים ינהגו כחוק ובזהירות.
מהבדיקה עולה, כי החברות טוענות לעשייה. הן טוענות כי הפיקוח על השליחים הוא כמעט מקסימלי, וכי הוא נמצא בראש סדר העדיפוית בכל עת - אבל, העובדות בשטח אינן תואמות. מספר התאונות שבכל זאת קורה על הכבישים על-ידי שליחים הוא גבוה.
מנהל סניף בפיצרייה תל אביבית, אשר ביקש להישאר בעילום שם, מסר נתונים לא קלים. "בממוצע פעם בשבועיים אנחנו מתמודדים עם אירוע על הכביש. לרוב מדובר בתאונות 'קלות' הנובעות מאי שמירת מרחק או לחילופין היתקלות עם שומר וקבלת קנס - מקרים כאלו מטופלים באזהרה ברוב המקרים, ולבסוף גם בפיטורים, אבל לפחות פעם בחודש-חודשיים יש לי אירוע בו השליח שלי נפגע. אני מחזיק 20 שליחים, והתחלופה בקרבם גבוהה, בעיקר בגלל שהם לא נשמעים להוראות, נוסעים מעל המהירות המותרת ולא מתחשבים כלל וכלל בנהגים האחרים על הכביש".
תשפטו בעצמכם, הם טוענים שהם עושים כל כך הרבה, כמה באמת משפיע:

בורגראנץ': זמן הגעת המשלוח גמיש

רשת בורגראנץ', בשונה מרשתות אחרות, נותנת אוטונומיה מלאה לאחראי הסניף בכל זמן נתון להגדיר את זמן הגעת השליח עם ההזמנה בפני הלקוח, בין 30 עד 60 דקות. זאת על-מנת לא להאיץ בשליח הנוסע בדרכים ובהתאם לכמות המשלוחים בזמן נתון.
עוד נמסר, כי עם קבלתו לעבודה, הסניף מחתים את השליח על טופס זהירות בכביש, בו מתחייב השליח לשמור על מספר כללי התנהגות, לרבות התחייבות לנסיעה תוך שמירה על כללי תעבורה בטיחותיים וכיצד לנקוט או לנהוג בכביש.
מידי יום נערכת בדיקה בטיחותית של כלי התחבורה על-ידי מנהל הסניף, כשעל טופס הבדיקה חותם גם המנהל וגם השליח. "כל ליקוי בטיחותי מחייב השבתה מיידית של כלי הרכב, עד לתיקון הליקוי. בטופס זה מתחייב השליח גם לנהוג בזהירות ועל-פי חוקי התעבורה... מידי חודש עובר כל כלי רכב, גם אם הוא תקין לכאורה, ביקורת חיצונית של מוסך מורשה העובד עם הרשת", נמסר.
הרשת גם מחלקת לשליחים ספר תפעולי, בו קיים פרק שלם המסביר את חשיבות נושא בטיחות הדרכים ונקיטת אמצעי זהירות.
הרשת מסמנת את אופנועי השליחים במספר ייחודי ובולט לעין, על-מנת לעודד אזרחים להתלונן על שליח שביצע עבירות תנועה. "כל תלונה כזאת נבדקת ומטופלת לעומק. באם נמצא שהשליח נהג שלא כחוק, במרבית המקרים מופסקת העסקתו".
עוד נמסר, כי מידי רבעון מקיימת הרשת סדנאות בטיחות לשליחים על-ידי הרצאות מגורמים חיצוניים שונים. בחורף מציידת הרשת את השליחים בציוד חורף כגון ערדליים וחליפות אטומות המגנות על הגוף מפני הגשם והן במקרים של החלקות בכביש.

דומינו'ס פיצה: הדרכות עונתיות

דומינו'ס פיצה מסרה, כי הנהלת הרשת שמה דגש על גיוס שליחים אחראים ו"בוגרים" מכל הבחינות, כולל אחריות בכביש. "שליחי רשת דומינו'ס פיצה הינם נציגי החברה מול הלקוח, כאשר הם מביאים את ההזמנה אל בית הלקוח והם 'שגרירי' החברה ונציגיה על הכביש".
אסף גרינברג, מנכ"ל דומינו'ס פיצה ישראל, אמר כי הרשת שמה דגש עם קבלת השליחים לעבודה על התנהגות השליח. "ברור כי נושא האכיפה של התנהגות עובדים מחוץ לסניף הינו מורכב בכביש ובכלל. המפתח נמצא בגיוס עובדים איכותיים ללא פשרות, וניהול עקבי וללא פשרות של צוות ההנהלה בסניפים", מסר.
תנאי הקבלה כשליח ברשת דומינו'ס פיצה ישראל כוללים מילוי בקשה להתקבל לעבודה, כולל פירוט קורות חיים; ראיון עבודה המתבצע על-ידי מנהל הסניף הרלוונטי; בהמשך נבדק רשיון נהיגה בתוקף והתאמה לנפח הכלי הרלוונטי (בדרך כלל מועסקים שליחים בעלי ניסיון של שנה לפחות בנהיגה ומעל גיל 21 ככל שניתן);
בשלב הבא מתבצעת חניכה על-ידי אחראי שליחים בסניף להכרת התפריט, אזור החלוקה, כלי הרכב ונוהלי עבודה במשך כ-10 שעות. במסגרת נוהלי העבודה מושם דגש על נהיגה על-פי חוק.
הרשת הדגישה, כי אם נודע לה על חריגה של אחד השליחים מנוהלי העבודה והנהיגה - מופסקת העסקתו. עוד נמסר, כי מתבצעות הדרכות עונתיות בעניין בטיחות בנהיגה, נהיגת חורף וקיץ וכו'.

הצעות ייעול:

- החברה מפעילה הדרכה חודשית? לא מספיק. יש לדרוש מכל שליח בכניסתו למשמרת לחתום על טופס התחייבות להתנהגות נאותה על הכביש, ואם יחרוג מהתחייבותו, יפוטר לאלתר;
- יש לערוך מעקבי פתע אחרי השליחים, "לתפוס" אותם בקלקלתם. ניתן לקחת את השליחים לביקור בבית לוינשטיין המטפל בכל כך הרבה נפגעי תאונות דרכים, שיחוו בעיניהם את מראות הזוועה שניתן למצוא שם;
יש להביא הרצאות של נציגים מבחוץ - ממשרד התחבורה, הרשות למניעת תאונות דרכים, רופאים, אנשי שיקום, עורכי הדרכות החלקה, ועוד;
- והכי חשוב - לנטרל את גורם הזמן! לא להפעיל לחץ על השליחים, לא לפגוע בשכרם אם התעכבו עם משלוח. הרי אנו רואים ושומעים - שמלבד הרצון לחזור במהרה למבנה המחומם (או המקורר) של המסעדה, הגורם העיקרי שגורם להם לדהור בכבישים ולבצע עבירות - הוא הצורך להגיע בזמן;
יש עוד מה לעשות. ישנן עוד דרכים לצמצם את השימוש הלקוי במכונות אלו, שכאמור, הופכות להיות מכונות הרג בידיים הלא מיומנות, לא אחראיות או פשוט - בידיים כל כך צעירות.

ובכל זאת... מה עושים?

החברות טוענות כי הן עושות הרבה בנושא המניעה, מי יותר ומי פחות, ובכל זאת... אזרחי ישראל יכולים להעיד, כי מספר הקטנועים, ובמיוחד השליחים, המבצעים עבירות תנועה הינו עצום.
ד., שליח לשעבר באחת מרשתות הפיצה הגדולות שהוזכרו בידיעה, מספר: "עליי להגיע ללקוח בתוך זמן קצוב. אם אאחר, הלקוח יפוצה ואני אצטרך לעבור בירור על סיבת האיחור... אי לכך, אני אעשה הכל כדי להגיע ללקוח בזמן. אם עליי להגיע לכתובת שאיני מכיר, או לחילופין כתובת שכדי להגיע אליה יש לעשות סיבוב מאוד גדול, לא אהסס להיכנס ב'אין כניסה' (לנסוע נגד הכיוון ברחוב חד-סטרי, ע.א), לנסוע קטע קצר על המדרכה, לחצות קו הפרדה רצוף... אלו עבירות שהסיכוי שלי להתפס בהן הוא מזערי ואינני חושש כי זה יקרה".
אין צל של ספק, כי כל הדרכים בהן נוקטות החברות אינן מספיקות. נושא הבטיחות בדרכים צריך להיות בראש מעיניה של כל חברה השולחת צעירים עם קטנועים את הכביש.

זיג זג שליחויות: לשליח יש רק צ'אנס אחד

זיג זג אינה חברת פאסט פוד, אלא חברה המספקת שירותי שליחויות מסוגים רבים. מחברה מסוג זה מצופה לשים דגש עיקרי על בטיחות נציגיה על הכביש, ואכן החברה עומדת בציפיות.
אלי ליכטנשטיין, מנכ"ל החברה, מסר כי לעומת חברות אחרות - זיג זג משתדלת להעמיס הרבה פחות על השליחים שלה, אך יחד עם זאת: "זה לא אומר שהם לא מנסים להספיק כמה שיותר בכמה שפחות זמן", דברי ליכטנשטיין.
"כבר בראיון העבודה, אנו מדגישים לשליחים שלנו שפזיזות שעלולה לגרום לתאונה לא בהכרח תחסוך להם כסף... אנו מאוד 'אכזריים' בשמירה על הקטנועים, כלומר אם יש תאונה שמקורה ברשלנות, אנו מחייבים את השליח בהשתתפות עצמית".
עוד סיפר המנכ"ל, כי אחת לחודש נערכות ישיבות בכל הסניפים, אשר לפחות 20%-30% מזמן הישיבה מוקדש לתאונות דרכים וזהירות בדרכים.
"נקודה נוספת שיש לציין היא, כי על כל האופנועים שלנו מתנוסס בגדול מספר הטלפון של ההנהלה, מה שמהווה גורם מרתיע עבור השליחים - אם אנו שומעים על שליח שעשה עבירה הוא מייד מופחת ממצבת העובדים".
בעניין זה ציין ליכטנשטיין, כי כל עובד יודע כי יש לו צ'אנס אחד בלבד לתאונה. מה זאת אומרת? "רוב התאונות שקורות הינן קלות מאוד, אך אם תאונה קשה יותר נובעת מרשלנותו ובאשמתו של השליח - הוא פשוט לא חוזר לעבודה... תאונה קטנה יחסית, אנו מחזירים לעבודה אך מבהירים כי התאונה הבאה שהוא עושה - לא משנה באיזה סדר גודל - הוא בחוץ... אנו מדגישים להם את זה כל הזמן".

פיצה האט: מעקב אחרי השליחים

דומה כי בפיצה האט לוקחים את נושא הבטיחות צעד אחד קדימה יותר מיתר החברות, או לפחות מצאו דרכים מקוריות יותר לאכוף את נושא הבטיחות בדרכים. כמו הרשתות האחרות, גם בפיצה האט מעבירים הדרכות וימי עיון בנושא הבטיחות בדרכים, אך נוקטים גם צעדים קיצוניים יותר, כמו מעקב אחרי השליחים בעת המשלוח מרכב לא מסומן ועוד.
רון גלנטי, מנהל רשת החנויות של פיצה האט, אמר בראיון עימו, כי הרשת מחייבת את השליחים שלה לנסוע בכבישים במהירות מירבית של 40 קמ"ש. "המדובר במהירות שנמוכה ב-10 קמ"ש מהמהירות החוקית בכבישים העירוניים, כיוון שאנו מעוניינים לשמור על שלומם של השליחים", אמר גלנטי.
גלנטי הוסיף: "פעם בשנה, לפני החורף, נערך כנס מנהלים בו ניתן הסבר מפורט על רכיבה בטוחה ונהלים בכבישים רטובים וכן נושא הנהיגה בכבישים רטובים, במטרה להדריך את מנהלי הסניפים. מנהלי הסניפים מעבירים הדרכה זו לכל השליחים שבאחריותם, ומנהלי האזור אחראים לוודא כי כך אכן נעשה.
כמו כן, אחת לחודש נערכות הדרכות ברמת הסניף, על-ידי מנהל הסניף, במהלכן מועברים נושאים רבים לעובדים, ובהם גם נושא הבטיחות בדרכים.
בנוסף, מספר לי מנהל אזור המרכז של פיצה האט, גדי בנוליאל, כי מנהלי הסניף ומנהלי האזור מסתכלים על השליח כשהוא יוצא למשלוח. "אנו בוחנים איך הוא יוצא למשלוח, איך הוא בודק את האופנוע לפני עלייתו עליו... כמו כן, מנהלי האזור נוהגים להתחלף במכוניות שלהם [כדי למנוע זיהוי, ע.א.] ואז עוקבים אחרי השליח באופן אקראי, רואים איך הוא נוהג, אם הוא מבצע עבירות וכו'". בנוסף, החברה המעניקה לרשת שירותי "לקוח סמוי" גם מעניקה לרשת שירותי מעקב אחר השליחים והתנהגותם בכביש.
עוד מסר בנוליאל, כי שליח שניצפה עובר עבירת תנועה קלה לא מקבל משמרות שבוע שלם לאחר מכן; שליח שנרשמה לחובתו הערה, או שליח שעבר עבירת תנועה חמורה, מפוטר לצמיתות.
ברמה האישית, מתאר גלנטי: "מ-8 שנות הניסיון שלי בתחום, אני יכול להגיד שהגורם הכי קטלני בקרב שליחים הוא מרכיב הלחץ. פיצה האט מפיגה הלחץ מהשליחים בכך שהיא מתחייבת בפני הלקוחות לזמן הריאלי בו הפיצה תגיע אליהם ולא, כמו שעושות המתחרות, מתחייבות ל-30 דקות, לא משנה מהי המציאות בסניף... אנחנו לא רוצים ששליחים יעברו את המהירות המותרת... אני יודע שאצל המתחרים שלנו לפעמים מוציאים שליח עם 3 הזמנות בבת אחת ואת כולן הוא צריך להספיק ב-30 דקות - זה הרי לא ייתכן".
עוד נמסר, כי השליחים, רובם, אך לא כולם, הם אחרי צבא, מחוייבים לבצע בכניסה למשמרת "צ'ק ליסט" לאופנוע, שם הוא מחוייב לבדוק את כל האלמנטים באופנוע הקשורים לבטיחות. הצ'ק ליסט נבדק על-ידי מנהלי סניף ומנהלי אזור. "אם יש ספק קל לגבי בטיחות של אופנוע אנו משביתים אותו עד לבירור מצבו", מסר גלנטי.

פיצה מטר: דגש על הפן האנושי

ברנרדו בלחוביץ', בעליה של רשת פיצה מטר, תיאר את תהליכי קבלת השליחים לעבודה בסניפי הרשת באומרו, כי המדד העיקרי שהרשת שמה עליו דגש הוא הפן האנושי של המועמדים לעבודה בתפקיד שליחים.
כתנאי ראשון מתקבלים לעבודה רק אנשים שסיימו שירות צבאי. המועמדים עוברים ראיון ובנוסף, ממלאים טופס קבלה, על-מנת לתת לחברה מידע נוסף מעבר לסינון הראשוני של הראיון, בנוגע לציפיות והתרשמות מהרמה האנושית של המועמד.
בעבודה הסדירה, ועל-מנת לפקח על מצבם של השליחים בכבישים, מנהלים האחראים בסניפים טופס מעקב אותו ממלאים לפני ואחרי כל משמרת, לגבי כל אופנוע ואופנוע המשמשים לשליחות - ובו נבדקת תקינות האופנוע והתחזוקה שלו.
"כששליח יודע שבודקים לו את האופנוע פעמיים במשמרת, אז ההתייחסות שלו בהתאם וכך גם ההתנהגות על הכביש", אמר בלחוביץ'.
"איננו מחפשים את המהירות אצל השליחים שלנו אלא את הרמה האנושית", הוסיף בלחוביץ' ואמר עוד כי בשונה מרשתות אחרות, רשת פיצה מטר אינה מתחייבת ללקוח לזמן הנמוך מחצי שעה עד ארבעים דקות, ואף אינה מתחייבת לפיצוי אם השליח הגיע מאוחר יותר מזמן זה - כך השליחים אינם נדחפים לנסוע במהירות בכבישים.

קנגרו: הדרכת תפעולית

חברת קנגרו, בדומה לזיג זג, הינה חברת שליחויות. החברה מעסיקה כ-100 שליחים על גבי קטנועים. מהחברה נמסר, כי כל עובדיה הינם לאחר שירות צבאי.
"כל שליח הנקלט לעבודה עובר ראיון עבודה ראשוני, ובו נבדק בין היתר האם יש לשליח רשיון נהיגה בתוקף, וכן נבדק עברו כנהג והאם היה מעורב בתאונות דרכים", כך נמסר מהחברה.
לאחר קליטת השליחים לעבודה, עוברים השליחים הדרכה תפעולית הכוללת: הדרכה תפעולית לגבי אופן הטיפול והשימוש בקטנועים והנחיות ברורות לגבי אופן הנסיעה על גבי הקטנועים. חלק מהן: "אין להעמיס מטען חורג על גבי הקטנוע; הנסיעה עם קסדה מותאמת ורכוסה; הנסיעה בכבישים בלבד, אסורה נסיעה על גבי מדרכות; הנסיעה על-פי המהירות המותרת".
החברה מקיימת מעקב מתמיד על תפקוד השליחים בכביש. "כל תלונה המתקבלת בדבר התנהגות בעייתית של שליחים בכביש או בדבר תאונה שבה מעורב שליח, מתוחקרת לעומק ומטופלת מול השליח הרלבנטי. עבודתו של שליח המעורב בתקלות רבות בכביש מופסקת", נמסר.

תאריך:  26/08/2004   |   עודכן:  26/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
דוד אפל נזקק לשם שרון כדי להתהדר בו בעסקיו בחו"ל; הוא אינו הראשון שמגייס בנים-של ובנות-של כדי להעניק לעסקים חזות של רצינות ומכובדות; ראו מה קורה במשפחת הנשיא ברק; גם אם אכן יחליט מזוז לא הגיש כתב אישום - הסכנה הפוליטית לאריאל שרון טרם חלפה
יואב יצחק
יואב יצחק
מסמכים שהועברו ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, שופכים אור חדש על פרשת אדמות גינתון; מתברר, כי בישיבת הממשלה שדנה בעניין היה נוכח היועץ הקודם, אליקים רובינשטיין, שידע מתוך תמלילי האזנות הסתר על החשדות בעניין מעורבות שרון, אך לא פסל אותו מלהשתתף בדיונים
יואב יצחק
זהותה של הפרקליטה המדליפה בפרשת סיריל קרן, נודעה לאליקים רובינשטיין כבר בשעה 22:30; אולם המידע הועבר לכתבים רק שלוש וחצי שעות מאוחר יותר; הסיבה לעיכוב: הפרקליטה עדנה ארבל דרשה לדחות את הפרסום עד לאחר הבחירות, כדי שלא ישפיע על תוצאותיהן לטובת שרון
יואב יצחק
בשנת 1999 עשה ראש הממשלה נתניהו ניסיון אחרון להציל את ממשלתו הקורסת, והציע לדוד לוי את תיק האוצר; לוי נענה בחיוב - אלא שנתניהו חזר בו עוד באותו ערב, מה שהוביל מאוחר יותר לקריסת ממשלתו; עכשיו אנו מגלים: היועץ רובינשטיין והפרקליטה ארבל הם שיעצו לו להתחרט-בגלל קשריו של לוי עם דוד אפל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il