X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם מוזיאון ארץ-ישראל, תל אביב
▪  ▪  ▪
נתן אלתרמן ומשה דיין [צילום: מוזיאון ארץ-ישראל]

מוזיאון ארץ-ישראל, תל אביב יוצא בתערוכה ראשונה מסוגה, המוקדשת למשורר, מחזאי, מתרגם, פובליציסט נתן אלתרמן לכבוד 100 שנה להולדתו.
אוצרת: שרה טוראל; יועץ ספרותי: פרופ' נסים קלדרון.
הסיפור של חיי אלתרמן מבוסס על מסמכים, תעודות, קטעי עיתונות, נתונים ביוגרפיים מוסמכים, אך האישיות המפעפעת ברקע - נתן אלתרמן האיש - היא דמות מורכבת ביותר.
בתערוכה ייפרש תיעוד רב-שכבתי של אישיותו ויצירתו המונומנטלית של נתן אלתרמן כמייסד ובונה תרבות בעידן שבו נוצר הנראטיב של ה"ישראליות", בין אמצע שנות השלושים של המאה הקודמת ועד מלחמת ששת הימים ושל אלתרמן כגיבור תרבות עכשיווי ורלוונטי (לאחרונה נבחר במקום ראשון במשאל "המשוררים הישראלים שאתם הכי אוהבים" באינטרנט) ומצוטט עד בלי די בהוויה העכשיווית, בימי שגרה ובמהלך אירועים דרמטיים.
באמצעות עיצוב מיוחד של החלל תנסה התערוכה ליצור את התחושה "הרחובית", לפעמים מוגדרת ולפעמים מרומזת, הנובעת משיריו. החלל יחולק למרחבים שונים הכוללים את יצירתו על גווניה השונים ואת חייו האישיים. דמותו המורכבת תוצג בהתבוננות רטרוספקטיבית ובהתבוננות עכשיווית תוך חשיפת גדולתו ורבגוניותו:
המרחב הציבורי - טורי האקטואליה המחורזים שפרסם בעיתונות. בעיתון "דבר", מדור "הטור השביעי" ולפני כן בעיתון הארץ, מדור "רגעים". שירים אלה פירשו את האקטואליה המקומית לאורך שלושים שנה ואף עיצבו אותה.
פזמונאות - הזרם השופע של שירי אלתרמן המולחנים המהווים כעין פס-קול של תולדות המקום יקבל ייצוג הולם בתערוכה ובחדר מיוחד יושמעו שיריו ויושמע גם קולו של אלתרמן.
מחזאות - בתערוכה יוצגו תצלומים, סקיצות, פוסטרים, תוכניות ומאמרי ביקורת הנוגעים במחזות שהועלו על הבמה בימי חייו: "כנרת, כנרת", "פונדק הרוחות", "אסתר המלכה" והמחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", אותו תרגם מהמקור הגרמני וגם הוסיף לו שירים מקוריים. כמו-כן, יוצגו קטעי וידאו של הפקות עכשיוויות.
המרחב הלירי - ידגיש את הדיכוטומיה המובהקת בין אלתרמן "הרחובי" ואלתרמן האישי, הסימבוליסט והחידתי. בתערוכה תוצגנה מהדורות ראשונות של ספריו הליריים, כמו-גם ספרי עיון ומסות שנכתבו אודותיו. בנוסף, יוקרנו קטעי וידאו של שיריו הקנוניים בהקראתם של אנשי תרבות אשר העמיקו ביצירתו ובהם: חיים באר, ניסים קלדרון וירון לונדון. מרחב זה יכלול גם את הדיאלוג השירי הנוקב בין נתן אלתרמן ובתו, המשוררת תרצה אתר, דיאלוג אותו המשיכה לנהל גם לאחר מותו.
המרחב האישי - בתערוכה תהיה התייחסות לפן הביוגרפי של המשורר והוא יכלול תצוגת תצלומים מימי ילדותו בוורשה ועד סוף חייו בתל אביב, מסמכים, מכתבים בכתב ידו, ציורים, קריקטורות, פריטים אישיים כדוגמת מכונת הכתיבה שלו, מכתבים לתרצה בתו האהובה, מקטרות, דיסקיות מהצבא, מהדורות ראשונות של ספריו עם הקדשות ועוד.
כמו-כן, יתועד חוג האנשים שסבבו אותו: הוריו, אשתו השחקנית רחל מרכוס, בתו היחידה תרצה, הבוהמה התל אביבית, אהובתו - הציירת צילה בינדר, חבורת הסופרים בני דורו שהעריצה אותו, חיקתה אותו והתווכחה איתו; מנהיגי היישוב, ולבסוף, הפולמוס עם הדור החדש של משוררים שביקרו אותו.
מוזיאון ארץ-ישראל, תל אביב, רח' חיים לבנון 2, רמת אביב. טל': 03-6415244, שעות פתיחה: שישי ושבת 14:00-10:00, ימים ראשון עד רביעי 16:00-10:00, יום חמישי 20:00-10:00, מחירי כניסה למוזיאון: 26-40 שקלים.

תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  17/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il