X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם מוזיאון ארצות המקרא
▪  ▪  ▪
צלחת דגים [צילום: יח"צ]

מוזיאון ארצות המקרא ירושלים פותח תצוגה חדשה לכבוד החגים - "בסימן דגים", על סמליות הדג ביהדות ובתרבויות עתיקות כגון יוון, מצרים ומסופוטמיה. הפתיחה – יום א', 22 באוגוסט.
בראש השנה כולנו נוהגים לאכול דגים ולומר "שנהיה לראש ולא לזנב". אבל אנחנו לא המצאנו את הגלגל, ז"א את הדג, הוא היה שם משחר ההיסטוריה, מוטיב עיטורי וסמל חשוב בתרבויות רבות. דגים הם סימן לעושר, שגשוג ופריון, עין הרע אינה שולטת בהם, ויש אפילו המאמינים שהם יאכלו את החטאים שנשליך לנהר. אז רגע לפני שאתם נוגסים בראש הדג, מוזיאון ארצות המקרא מזמין אתכם לבקר בתצוגה חדשה "בסימן דגים", המציגה את הדג וסמליותו ביהדות, בנצרות ובתרבויות שכנות עתיקות כגון יוון, מצרים ומסופוטמיה.
בתצוגה המיוחדת ניתן לראות קערה מצרית מרהיבה מעוטרת בדגי אמנון ופרחי לוטוס. בתהליך הרבייה של דג האמנון, אוסף אחד ההורים אל פיו את הביצים המופרות וכשמגיעה שעת הבקיעה פורצים בהמוניהם הדגיגים הקטנים מפיו של האמנון הגדול. מחזה זה, בו שפע של חיים פורץ לפתע ממקור בלתי צפוי, הפך את האמנון סמל ללידה מחדש ותחיה בעולם המתים. על-פי המיתולוגיה המצרית, דג אחר, האוקסירינכוס, הוא אחד מבין שלושה דגים שבלעו את איבר מינו של אל עולם המתים אוסיריס לאחר שנרצח והושלך למימי הנילוס על-ידי אחיו סת.
דגים היוו מרכיב חשוב בתזונה של החברה המסופוטמית. לא ייפלא אפוא שהם נמנים על המוטיבים המעטרים כלי חרס וחותמות גליל, או שעוצבו מעצם, צדף או אבן - דוגמאות לחפצים אלו מוצגים בתערוכה. הדגים היוו חלק חשוב גם בתפריט האלים המסופוטמים. דייגים בשירות המקדשים הגדולים נדרשו לספק כמויות עצומות של דגים טריים, צלויים או מיובשים. גם ביוון שלטו הדגים בתפריט היומי ואף היוו חלק מהכיבוד במשתאות ובסעודות חתונה. הדגים מופיעים בסצנות ימיות ומבטאים את עושרם ורבגוניותם של האוקיינוסים, הימים והנהרות.
בנצרות הדג הוא אחד הסמלים הקדומים והנפוצים ביותר. אחת המשמעויות הבולטות והחשובות שניתנו לו היא זיהויו עם ישוע עצמו, כך המילה דג ביוונית ΙΧΘΥΣ זוהתה כנוטריקון של "ישוע, בן האל, המושיע".
ואצלנו, ביהדות, אחד ממנהגי ראש השנה העברי הוא אכילת דגים לסימן "שיפרו וירבו כדגים" (משנה ברורה תקפ"ג, ה). במסורת היהודית הפך הדג סמל לפריון כבר בימי קדם. בבריאת העולם בורכו הדגים בברכת "פרו ורבו ומלאו את המים בימים" (בראשית א', י"ב). לדגים נודעו תכונות מרפאות והם שימשו גם כסגולה נגד עין הרע וכסימן למזל, שכן המים מכסים עליהם ומגוננים עליהם מפני עין הרע.
אז תאכלו דגים, לסימן טוב, ושתהיה לכולנו שנה טובה!
מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, רחוב אברהם גרנות 25, קריית המוזיאונים ירושלים (בסמוך למשכן הכנסת ולמוזיאון ישראל).
שעות פתיחה: ימים א', ב', ג', ה' 9:30-17:30; ד' 9:30-21:30; ימי ו' וערבי חג 9:30-14:00; שבת (במהלך יולי-אוגוסט): 10:00–15:00. 02-5611066, www.blmj.org, contact@blmj.org.

תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il