כביש 6 - הפרויקט המוצלח של המדינה כביש 6 נבחר לפרויקט השנה מטעם PMI, העמותה לניהול פרויקטים בישראל.
כביש 6 זכה בתואר פרויקט השנה מטעם ארגון PMI, העמותה לניהול פרויקטים בישראל, השייכת לארגון PMI הבינלאומי. ועדת פרס פרויקט השנה, שבחנה את הפרויקטים המועמדים, מצאה כי פרויקט כביש 6 נוהל בצורה הטובה ביותר, תוך עמידה בכל היעדים התפעוליים, בלוחות הזמנים ובתקציב.
הפרויקט נמסר למדינה בהתאם לתנאי החוזה וללא כל חריגה. את הפרס העניק שר התשתיות יוסף פריצקי, לאודי סביון, מנכ"ל דרך ארץ (מקימת ומפעילת הכביש) וליוחנן אור - מנכ"ל חברת הבניה של דרך ארץ.
כביש 6 הינו פרויקט ה-BOT הראשון בישראל (פרויקט שנבנה במימון פרטי חוץ-תקציבי) אשר הושלם תוך ארבע וחצי שנים, חצי שנה לפני המועד שנקבע בחוזה. הסגירה הפיננסית היתה בנובמבר 99 והפרויקט כולו הושלם כבר באפריל 2004.
בראש קבוצת דרך ארץ הזכיין, מנהלת הפרויקט, עומד המנכ"ל אודי סביון, אשר בעזרת צוות מצומצם של כ-30 איש ניהל את הפרויקט שהיקפו כ-1.3 מיליארד $. יו"ר דרך ארץ הוא פיני כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל.
הפרויקט כלל סלילת 86 ק"מ של כביש מהיר, 14 מחלפים, 94 גשרים, 2 מנהרות, 80 מעבירי מים, 100 ק"מ דרכי שירות חקלאיות, מרכז תפעול ובקרה מרכזי מתקדם לניהול תנועה ומערכת אלקטרונית לגביית אגרה אוטומטית. כל אלה נבנו בסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם, ובאיכות ביצוע שטרם נראתה בישראל.
חברת הבניה של הפרויקט, בניהולו של יוחנן אור, כללה 120 איש וניהלה את הבניה באמצעות הפעלת קבלני משנה רבים ובתנאים קשים; הפרויקט בוצע בתקופה של שלוש וחצי שנות אנתפאדה על כל הקשיים הנובעים מכך - מחסור בעובדים בענף הבניה, חברות קבלניות שנכנסו לקשיים וכד'. זאת, בנוסף לקשיים אחרים כגון: התנגדויות מצד ארגונים ירוקים, קשיים סביבתיים, בג"צים מסוגים שונים, ממצאים ארכיאולוגים שנתגלו תוךכדי סלילה לרבות בתי קברות שלמים לאורך הכביש, עיכובים בהפקעות קרקע וכד'.
לדברי אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ הזכיין, לכל הבעיות נמצאו פתרונות, תוך שיתוף פעולה מלא עם הלקוח - חברת כביש חוצה ישראל, הממונה על הפרויקט מטעם המדינה. חברות קבלניות שנכנסו לקשיים הוחלפו על ידי קבלנים אחרים, כמעט ללא כל עיכובים בלוח הזמנים.
לדברי סביון, את הצלחת הפרויקט יש לזקוף לזכות המקצועיות של צוות הפרויקט, התקשורת הטובה בין כל מרכיבי הפרויקט, וכן לזכות תהליך נכון של ניתוח סיכונים מקיף ותכנון קפדני שנעשו טרם תחילת העבודות: כבר בשלב הראשון מופו ונוהלו כל הסיכונים לשם המשכיות הפרויקט והשלמתו לפי היעדים בצורה הטובה ביותר.
קונסורציום של בנקים בראשות בנק הפועלים ליווה את הפרויקט ליווי פיננסי וטכני בצורה הדוקה ויעילה, אשר תרמה להצלחת הפרויקט.