X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אני רוצה שתברא אותנו מחדש, מבקשת יפעת גדות בספר שיריה הראשון, "שלֵמה עם שבר" שהופיע זה עתה, וכמו בכל ספר ראשון, בעיקר ספר שירים, באים אלה ונובעים מתוכה בפרץ של כאב המבקש פתרון של הקלה בכל צורה, אם זו תובעת, אם זו מבקשת, ואם זו מתחננת, וצר לי מאוד על התרבותם של ספרים אלה שמכתיב אותם כאב
▪  ▪  ▪

אֲנִי יוֹדַעַת לְדַבֵּר רַק אֶת שְׂפַת הַגּוּף
בְּתוֹךְ הַלֵּב אֲנִי שׁוֹתֶקֶת
יוֹדַעַת בְּדִיּוּק אֵיךְ לִגְרֹם לךָ לָעוּף
וּלְהַרְגִּישׁ נוֹגֵעַ, כְּשֶׁאֲנִי בְּעֶצֶם מִתְרַחֶקֶת
הַגּוּף שֶׁלִּי אוֹמֵר מִלִּים שֶׁל יָד וּבֶטֶן וְעֵינַיִם
מִלִּים דַּרְכָּן אֲנִי אוֹמֶרֶת
שֶׁגַּם אִם אֲנִי כָּאן אִתְּךָ
עָמֹק בְּלֵּב אֲנִי מִזְּמַן לֹא מְדַבֶּרֶת
("שפת הגוף", עמ' 9)
כך כותבת יפעת גדות בשיר הפותח את הספר. אתה תוהה כקורא, שמא היא מדברת אל גופה שלה ולא אל גבר שמצוי מולה או לצדה, ושמא שיר פותח זה אינו אלא המוטו לתחושות שבשירים, לתחושות שבה עצמה. "אי-אפשר לתקן אותי", עוד היא כותבת כאשר חשה שהשבר הוא למעשה הגוף שלה, הישות שלה, ואולי זו הנפש הכואבת והפצועה השוכנת בתוכה, אותה אי-אפשר לתקן, כי יש דברים שלא ניתנים לתיקון. אבל יש גם דברים שיכולים להופיע מעצמם, ודווקא דברים גדולים כמו האושר, שמטבעו הוא חמקמק כל כך, בלתי מוגדר ואמורפי במהותו, נתון לפירושים רגשיים שונים וברמות שונות מעצם היותו כזה.
אִי אֶפְשָׁר לְהַכְרִיחַ אֶת הָאֹשֶׁר לָבוֹא
גַּם פִּסַּת אֲדָמָה חַמָּה מִשֶּׁמֶשׁ שֶׁתַּנִּיחִי
עָלֶיהָ אֶת רֹאשֶׁךָ
לְצַד פְּרָחִים צִבְעוֹנִיִּים
הִיא לֹא דֶּרֶךְ בָּהּ יִבְחַר לְהוֹפִיעַ
כְּשֶׁאַתְּ נוֹשֶׁמֶת בְּשָׁחֹר לָבָן
("שחור לבן", עמ' 68)
"אִי אֶפְשָׁר לְתַקֵּן אוֹתִי / אֲנִי לֹא שְׁבוּרָה / אֲנִי שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר" (עמ' 10), היא כותבת, ואני שואל האם אין זו השלמה מסוכנת עם הגדרת עצמה כמי שאין לה תיקון? העמדת עצמה בדרגה נמוכה? גוזרת על עצמה גורל של מוגבלת שאינה ניתנת לאיחוי? היא מונעת את החוץ מעצמה כי היא יכולה לטמא אותו? היא חוששת להחשיך את האור?
"סָגַרְתִּי אֶת הַדֶּלֶת
כְּדֵי שֶׁהַחֹשֶׁךְ לֹא יִבְרַח
וְיַכְתִּים אֶת הָאוֹר
שֶׁבְּחוּץ"
("נעלמת", עמ' 66)
כך היא מחשיכה את עצמה וכותבת עוד. ואם היא כותבת את הדברים הרי כך היא חשה. מסתגרת באפלה שהיא כופה על הבית, יותר מכך באפלה הפנימית שהיא מביאה על עצמה. ואם כך אולי היא זו המונעת את האור מלגעת בה? מלזרוח עליה? שמא היא זו שמצויה בתוך המבוך של כאבה, מניחה להתכנסותה בתוך עצמה לאטום את מבואותיה ואינה מאפשרת לאור לחדור?
אך השבר נראה לא רק בה, בתוך עצמה. השבר נראה גם ביחסים ממנה אליו, בתחושות שבה שאולי אינן תחושות אמת אך כאלו הן. מה שהיה כבר אינו כפי שהיה בעיניה. היחסים אינם שרירים כמות שהיו. האהבה שוב אינה כאותה אהבה שהייתה. המשיכה אינה כאותה משיכה שהייתה והשינויים האלה, אמתיים או לא, מדומים או לא, כל אלה מרוקנים את חייה ומוסיפים את צלליהם על השבר שבתוכה, פוצעים ומדממים אותו. ואז, כשהיא נואשת ומואסת במציאות שלה, כשהיא רוצה להחיות לפחות את הצדדים האלה שקשורים במי שאִתה היא מבקשת:
אֲנִי רוֹצָה שֶׁתִּבְרָא אוֹתָנוּ מֵחָדָשׁ
תַּרְחִיב אֶת הַלֵּב
שֶׁיִּהְיֶה בּוֹ מָקוֹם
לְהָכִיל אֶת עָצְמוֹת הַכְּאֵב
שֶׁיָּצְקוּ בִּי אֲחֵרִים
אֲנִי רוֹצֶה שֶׁתִּבְרָא אוֹתָנוּ מֵחָדָשׁ
בְּלִי פֶּה
שֶׁיָּכוֹל לִפְצֹעַ כְּמוֹ סַכִּין
עֲשֵׂה שֶׁנְּדַבֵּר דֶּרֶךְ הָעֵינַיִם
נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמַע
("בריאה מחודשת", עמ' 24)
יש בספר השירים הזה שורות שמכילות עוצמה של פטיש הלמן אשר נוחת ומכה בחוזקה על החזה. ויש ביטוי, לעתים עז ובוטה, ולעתים רק מרומז ואפילו לירי למדי לאותו כאב שמצמיח את השירים, שבא ועולה כאשר היא תוהה אם רגעי השמחה הטובים שהיו לה היו אמתיים, מציאותיים ולא מדומים - רגעים שהם אותם שירים שצומחים תוך כדי חלום שבו הגוף חופשי, והכאב נעלם, והאיברים יכולים לנוע כרצונם, ומעל לכול ותוצאת הכל היא הנפש שבה. אותה נפש מעונה ומכונסת שאולי תוכל למצוא את עצמה מחדש בעודה תמהה על המוצֵא אותה. על היותה שונה. על היותה מודרת. והיא שואלת את שאלתה הצורבת:
מָתַי הֻנְחַתִּי בַּצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁל הַשְּׁבִיל
מֻפְרֶדֶת
אֲנִי
אַרְבַּע
עוֹנוֹת שַׁלֶּכֶת
וּשְׂפַת
סִימָנִים עִוֶּרֶת
אַחַת
("מסתכלת מהצד", עמ' 33)
כל הספר נתון לקריאה, כמובן, אך אני רוצה להביא שורות לדוגמה מתוך שירים אחרים, כדי לחוש את אותם ניצוצות הפזורים בין דפי הספר. שורות יפיפיות שיש בן עומק לירי עצוב ומעורר מחשבה, שלצערי מלבה את התוגה: "עָמַדְתִּי לְהַקְשִׁיב לְמָה שֶׁסִּפְּרוּ הַקְּמָטִים בַּקִּירוֹת", "הָעֶצֶב מַגִּיעַ תָּמִיד כְּשֶׁאֲנִי לֹא מוּכָנָה", "מִי הוּא שֶׁדּוֹאֵג לִטווֹת חוּטֵי נְשָׁמָה בְּאָרִיג חַיַּי הַפָּרוּם", "הָעֵצִים שֶׁלִּוּוּ אֶת פְּסִיעוֹתֵינוּ בַּדֶּרֶךְ", כַּמָּה זְמַן נִשְׁאַר זִכָּרוֹן נְשִׁימוֹתֵינוּ בַּבַּיִת שֶׁמֵּת אִתָּנוּ", "שְׁבִירִים הֵם רִגְעֵי הַחֶסֶד".
ואחרי הכול, אחרי ההברקות, בעודה כאובה ומכווצת היא כמו שרה לעצמה שיר ערש ומנסה להירגע. היא גם סולחת לעצמה על ההדהוד הגדול שבשיר שלה לשירו הידוע של אלתרמן, כי חשוב לה כל כך למצוא מעט מנוחה. וכך היא לוחשת:
לַיְלָה לַיְלָה עַכְשָׁו
שִׁכְבִי לָךְ יַלְדָּהּ
לַיְלָה לַיְלָה
כָּךְ שָׁרוּ לָךְ חֶרֶשׁ
לַיְלָה לַיְלָה אִשָּׁה
הַמָּחָר הוּא חִידָה
כְּבָר שַׁרְתְּ לְיַלְדֵּךְ שִׁירֵי עֶרֶשׂ
לַיְלָה לַיְלָה כָּעֵת
כַּבִּי אֶת הָאוֹר
תְּנִי לְחֹשֶׁךְ לָרֶדֶת עָלַיִךְ
מָחָר שׁוּב תָּשִׁירִי
וְיָשִׁירוּ גַּם לָךְ
לַיְלָה לַיְלָה
עִצְמִי אֶת עֵינַיִךְ
("שיר ערש", עמ' 78)
ואני מוסיף: היי שקטה, איברים רוגעים נשימות חמות וחלומות טובים ישְטפו לילותייך.
  • (יפעת גדות: "שלֵמה עם שבר", הוצאת "בת-אור" 2017, 107 עמודים)

תאריך:  01/08/2017   |   עודכן:  01/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דבריהם של הנביאים ישעיהו לפני החורבן וזכריה בזמן שיבת ציון שמים את הדגש על הריקבון במערכת המשפט ובשורות ההנהגה. יש להם משמעות מוסרית ומעשית רבה גם בימינו
אלי אלון
בלב שדות חקלאיים בפאתיה הצפוניים של המושבה כנרת, שוכנת אחוזת קבר משפחתית "סודית" שמוכרת למתי מעט. נא להכיר: אחוזת קברי משפחת טריידל בה קבורים ארבעה: האם פאולינה טריידל ושלושת בניה, אלפרד, יוסף ואוסקר
עידן יוסף
אחרי 7 שנים של המתנה לאתר מידע חדש לתחבורה הציבורית שיחליף את האתר המיושן – קיבלנו יצור רובוטי טיפש, קצוץ כנפיים וחסר מעוף שלא הותאם לצורכי הנוסע הישראלי בתחבורה הציבורית
אירית יעקב
שתי אלות האהבה במזרח הקדום, איננה השומרית וחתחור המצרית, חולקות מאפיינים משותפים רבים המיוחדים אך ורק להן. נראה שאלת האהבה הקדומה יותר ממסופוטמיה היוותה את המקור לאלת האהבה המצרית
ציפורה בראבי
נפילות של ילדים במסע החיים, של נערים וגם של מבוגרים הן מפני שמישהו בדרך ויתר עליהם. או אולי הם עצמם ויתרו..שמישהו אמר: אין מה לעשות! אבל שוש רהב, מנכ"ל תיכון אזורי בעברה, לא מוותרת וגם - כמה מילים על חינוך מפיה - חומר למחשבה לקראת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il