X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחקרים שנעשו בארצות הגירה כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה מוכיחים שהתהליך של הניידות החברתית באמצעות השכלה בקרב מהגרים הוא תהליך איטי ההולך וגובר מהדור השלישי ואילך
▪  ▪  ▪
ערך יהודי [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]

המאמר של חן ארצי סרור בעיתון ידיעות אחרונות של שבת עוסק בדור הראשון ללימודים אקדמיים בקרב המזרחיים. מדברי מזרחיות שהצליחו וצותתו במאמר, ברור שהדחיפה של האם הייתה גורם חשוב. אין ספק שהעידוד והדחיפה של ההורים הם גורם מכריע אבל גם למורים יש השפעה.
א. דור ראשון של אשכנזים באקדמיה
אשכנזים רבים בדור שגדל בתקופת המנדט וראשיתה של המדינה היו דור ראשון באקדמיה. אינני יודעת אם יש מחקרים על הדור הראשון של אשכנזים באקדמיה. אבל, אני נימנית על הדור הזה. הורי היו חלוצים שהגיעו בעלייה השלישית ושניהם היו בעלי השכלה יסודית בלבד. ואני יכולה להעיד מהרכב השכנים בשכונה שגדלתי בה שהורי לא היו היחידים בעלי השכלה יסודית בגלי העלייה ממזרח אירופה.
אני הייתי דור ראשון לאקדמיה - עשיתי דוקטורט בהיסטוריה אמריקנית, במשפחה בני הוא בעל דוקטורט מהפקולטה להנדסה של אוניברסיטת תל אביב. אני ינקתי עם חלב אמי את הרצון ללמוד ולהצליח. היא דחפה אותי והייתה מוכנה לעשות הכל, כולל טיפול בילדי כדי שאני אצליח היכן שהיא לא הצליחה. אמי נולדה בעיירה קטנה וסבתי סירבה לשלוח אותה לגימנסיה בעיר הגדולה. אבל, המחנך שלי בכיתות ד'- ז', גדליה, שהיה בעל תואר שני ואיש אשכולות, היה בהחלט מודל לחיקוי והוא תרם לטיפוח הרצון לרכוש השכלה בהדגישו שאנו עם הספר ולמידה היא ערך יהודי חשוב.
ב.הדור הראשון לאקדמיה בקרב מזרחיים (חצי הכוס המלאה)
הפוליטיקאים ממוצא מזרחי משתמשים בשד העדתי כדי לקדם את הקריירה הפוליטית האישית שלהם. דודי אמסלם הוא דוגמה בולטת של תופעה זו. הם מדגישים את חצי הכוס הריקה ומתעלמים לחלוטין מחצי הכוס המלאה. אינני יודעת אם יש מחקרים על אחוז האקדמאים ממוצא מזרחי אבל אני בטוחה שאם הנושא ייבדק יתברר שמדובר בתהליך הדרגתי. הדור הראשון היה ברובו חסר השכלה כמו הורי, כפי שקבע ראש עיריית שדרות לשעבר, מויאל ז"ל. אבל החל מהדור השני החל התהליך. הפוליטיקאים המזרחיים רק פוגעים בתהליך על-ידי טיפוח השד העדתי. מפלגת ש"ס קיימת בזכות השד העדתי והיא שוללת מתלמידי מערכת החינוך שלה את הסיכוי לרכוש השכלה.
ג. מחקרים בארצות הגירה
מחקרים שנעשו בארצות הגירה כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה מוכיחים שהתהליך של הניידות החברתית באמצעות השכלה בקרב מהגרים הוא תהליך איטי ההולך וגובר מהדור השלישי ואילך.
ד. מערכת החינוך בפריפריה
ממשלות ישראל נתונות לביקורת על העדר מדיניות ברורה של קידום מערכת החינוך בפריפריה ועל הפער בין מערכת החינוך במרכז ובפריפריה. אין ספק שמדיניות ממשלתית בכיוון זה היא חשובה, אבל, יש ישובים דרוזיים הנמצאים בפריפריה ובכל זאת מצליחים להגיע לאחוזים גבוהים בבחינות הבגרות. זוהי הוכחה שמורים - אולי גם הורים, היודעים לעודד את תלמידיהם זוכים להצלחה גם עם תקציבים נמוכים. המנהל/ת והמורים/ת הם מנוף לקידום ההשכלה.
לסיכום, האימהות ממוצא מזרחי הן הגל שעליו ירכבו הצאצאים בדרך להשכלה. אבל, רצוי שהמורים יחנכו על הערך היהודי העליון של למידה. אנו "עם הספר" ואסור לנו לאבד את התואר הזה.

תאריך:  28/02/2022   |   עודכן:  28/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
המלחמה באוקראינה מעמיקה את הברית האסטרטגית בין מוסקבה לסוריה אשר הפכה ל"עומק האסטרטגי" בעיניו של הנשיא פוטין. סוריה מושפעת ישירות מהמלחמה בתחום הכלכלי, אך היא מקווה שבעקבותיה הנשיא פוטין ירסן את ישראל ויעצור את תקיפות חיל-האוויר הישראל בסוריה
אילן שיינפלד
אם פוטין יצליח באוקראינה, סין תעשה את זה בטיוואן ואירן תעשה את זה בלבנון    כך, לפני שנבין מה קרה פה, נמצא את עצמנו במלחמת עולם שלישית
יאיר נבות
מיכאיל פרידמן, אחד מאיילי ההון הגדולים ברוסיה ובעל קבוצת האחזקות הגדולה "אלפא גרופ", שלה שייך גם "אלפא בנק" - הבנק הפרטי הגדול ביותר ברוסיה - אומר היום כי מה שמתרחש באוקראינה זו "טרגדיה" וכי יש להימנע משפיכות דמים
ירון פרידמן
ההשלכות של הפלישה הרוסית לאוקראינה כבר מורגשות במזרח התיכון. מדוע דווקא סוריה, יותר מכל מדינה אחרת במזרח התיכון, תושפע מהתנודות במלחמה? מהן ההשפעות המידיות על סוריה? האם המשבר עלול ליצור איום על ישראל מהגבול הסורי?
אלון קוחלני
רשות הפיקוח על תעשיית הפיננסים בארה"ב (FINRA) הטילה עונשים כבדים על קצין ציות שהתרשל בישום תוכנית אכיפה נגד הלבנת הון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il