X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: פלאש 90]
רילוקיישן, מונח מכובס לירידה מהארץ
ישראל היא מדינה שבה יוקר המחיה והדיור פוגעים בשכבות החלשות אבל, אם זאת הבעיה, התשובה ליוקר המחיה איננה ירידה מהארץ אלא מאבק ציבורי כדי לאלץ את הממשלה לתת טיפול שורש לשתי הבעיות

הכתבות בתקשורת על תופעת הרילוקיישן, כאילו זאת תופעה לגיטימית, מעוררות תרעומת על אובדן ערכים. בעבר לא הופיעו כתבות מסוג זה על יורדים. הם נחשבו לנמושות. ואילו כיום, אין פסילה מוסרית לרילוקיישן. רילוקיישן זהו מונח מכובס לירידה מהארץ. רבין כינה אותם, בצדק, נמושות. בשעה שישראל קולטת 30,000 עולים חדשים מאוקראינה ורוסיה ילידי הארץ עושים רילוקיישן.
רילוקיישן זוהי תופעה של העדר ערכים
מדינת ישראל קמה לאחר אלפי שנות גלות כדי לשמש מקלט לעם היהודי בתפוצות. הקליטה של 17,000 יהודים מאוקראינה ו-13,000 יהודים מרוסיה כיום מוכיחה שוב ושוב כמה חיוני שלעם היהודי תהיה מדינה משלו שתקבל בזרועות פתוחות יהודים מכל העולם. לאזרחי ישראל יש מחויבות להבטיח מקלט בטוח לעם היהודי.
אכן, ישראל היא מדינה שבה יוקר המחיה והדיור פוגעים בשכבות החלשות. אבל, אם זאת הבעיה, התשובה ליוקר המחיה איננה ירידה מהארץ אלא מאבק ציבורי כדי לאלץ את הממשלה לתת טיפול שורש לשתי הבעיות. רילוקיישן זוהי תופעה של העדר ערכים ומחויבויות - רק אינטרס אישי. אבל, מחקר של עדי דרזמן מראה שזאת כלל לא הבעיה.
מחקר על תופעת הרילוקשין
עדי דרזמן, בן 31 מקיבוץ מגן, משתמש במחקרו במונח "בריחת מוחות" לא רילוקשיין בעבודת הסמינר שלו בעבור לימודי התואר השני. הוא החליט לעסוק בנושא כי הוא חושב שהוא חשוב. חשוב להבין שמדובר בסימפטום לתופעה רחבה יותר ומדאיגה בעיני ברמה הלאומית.
לטובת הסמינר הפיץ עדי סקר בקבוצות של ישראלים בחו"ל. ההיענות הייתה מדהימה - 462 משיבים מ-47 ערים ברחבי העולם. הערים הבולטות ביותר מהן הגיע מענה היו סן פרנסיסקו, ניו-יורק, בוסטון, לונדון, ברלין, סידני ומלבורן. בין העונים, 51% נשים ו-49% גברים בטווח גילים של 19-65, מרביתם בני 46-26.
עדי שאל את היורדים מהארץ מהן הסיבות להחלטתם:
מימוש עצמי - 23%, יוקר המחיה - 28%, התפתחות מקצועית- 28%, המצב הפוליטי בארץ - 35%, המצב החברתי בארץ - 37%, משכורת יותר גבוהה - 34%, מיסוי בארץ - 46%, הזדמנויות עסקיות - 45%, המצב הביטחוני בארץ - 42%, בעקבות בן הזוג - 54%, הטבות בארץ היעד - 57%, העדר משרות לאקדמאים - 78%, בעקבות משפחה/חברים - 79%.
על-פי נתונים אלה קבע עדי ששלוש הסיבות העיקריות של הישראלים לעזוב את הארץ הן מימוש עצמי, התפתחות מקצועית ויוקר המחיה בארץ.
עדי ערך טבלה של רמת ההשכלה של היורדים:
השכלה תיכונית - 14.74%, תואר ראשון - 41.33%, תואר שני - 28.9%, תואר שלישי - 16%, פרופ' - 0.87%.
מסקנתו של עדי שהתופעה איננה בקרב בעלי השכלה תיכונית אלא בקרב בעלי השכלה אקדמית בדרגות שונות. עדי דרזמן הגדיר את הבעיה: בריחת מוחות.
כמה עולה למשפחה לעשות רילוקיישן
מבדיקה שיטחית שערכתי המעבר לארץ אחרת דורש אלפי דולרים גם אם מובטחת ליורד תעסוקה: העברת כל הציוד המשפחתי, כרטיסי טיסה, שכירת דירה, הכנסת הילדים לבתי ספר - בדרך כלל לבי"ס יהודי שהוא פרטי ועלות שכר הלימוד גבוהה ותלוי בכמה ילדים מדובר, הוצאות שונות עד לכניסה לשיגרה, ולימוד השפה בעיקר לגבי אירופה ועוד... לעניות דעתי מדובר באלפי דולרים ורק בעלי אמצעים יכולים להרשות לעצמם רילוקיישן.
לסיכום, המסקנות שלי מעיון בנתונים הן שתופעת הרילוקיישן בשל יוקר המחיה היא שולית. אחוז היורדים בקרב בני המעמד הנמוך שהם הנפגעים העיקריים מיוקר המחיה והדיור, הוא נמוך מאוד. רוב העוזבים עוזבים משיקולים מקצועיים - מימוש עצמי - או בשל המצב הפוליטי, החברתי או הביטחוני. לא נותר אלא להשאיר לקוראים את ההחלטה אם הכינוי נמושות שהדביק להם רבין הוא מוצדק.

תאריך:  04/08/2022   |   עודכן:  04/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב קורי
יש פוליטיקאים שמוכנים להאמין למפרים סדרתיים של הסכמים    יש כאלה שמגדלים בבית נחשים ארסיים וגורי נמרים בשאיפה שהם יתעלמו מחברבורותיהם    אני לא חוטא בחטא כזה שמזמין רצח, אונס, שוד, טרור, שלא פחות מסוכן מהפשע עצמו
איתן קלינסקי
אני מצר על כך, שמנהיגינו כיום אינם לומדים משיעור הקומה של המנהיג משה    המנהיג משה אינו יודע מה זה לנטור שנאה ואיבה למי שפגע בו
איתן קלינסקי
מתוך שלל נושאים העולים בפרשה אני מבקש להתמקד רק בנושא אחד, שכבש אותי כבר בתחילת הפרשה    הנושא הזה הוא משמעותי מאוד בימינו, כי מושמעת בו הקריאה, שבעת כינון מערכת שלטונית לא לסגוד לאדם אחד
ציפי לידר
המהפך: מאורי זוהר אל הרב אורי זוהר - מה הסוד?    בת מלך מציגה: הפיקדון - הפנינה בקונכיה    מחורבן לגאולה    ולקינוח פניני צניעות
מרדכי ליפמן
לאירן עומק אסטרטגי מופלג. כל המביט במפה עומד על כך מיד, מבלי להשתמש במספרים ובמילים מיותרות    לעומתה ישראל הננסית, משוללת לחלוטין עומק אסטרטגי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il