X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

היה קצת עצוב לשמוע אתמול ריאיון עם קצין בכיר בפיקוד הצפון. בכל כוחו הוא ניסה לשכנע את כתב "ידיעות אחרונות" כי תגובת צה"ל לירי החיזבאללה לא הייתה מאופקת: "הפעלנו ממקלעים ועד מטוסי קרב, תקפנו בטנקים ובמסוקים" התפאר הקצין. אבל שניהם, גם המראיין וגם המרואיין, ידעו שמדובר בהתפארות של חלשים. כי במזרח התיכון מי שחזק באמת אינו זקוק לשכנע ולהסביר. ברוב המקרים, החזק גם אינו נאלץ לעמוד תחת מתקפות אויב חוזרות ונשנות.
לא במקרה חש הקצין הבכיר צורך להתנצל על חוסר תגובה הולמת. עמוק בפנים, הוא מבין היטב שצה"ל כבר מזמן אינו מבצע את ייעודו בצורה סבירה. צה"ל אינו מתנהג ואינו נראה כמו צבא המתיימר להגן על אזרחי ישראל. קשה לראות מצב בו מדינות ריבוניות בעולם היו מבליגות לאורך זמן מול מתקפות כדוגמת אלו של החיזבאללה והפלשתינים.
התאפקות ממושכת כידוע, מובילה לעצירות, ובמקרה שלנו מדובר בעצירות מנטלית. הגנרלים שלנו סובלים קשות מבעיה זו, ואת הפחד שלהם הם מקרינים עד הדרגות הנמוכות ביותר. חלקם אגב, גילו הרבה יותר אומץ ונועזות דווקא כשהיו בדרגות של פיקוד ביניים. אבל דומה, כי ככל שהתרבו הדרגות על כתפיהם, גדלה גם מידת ההתקרנפות והשיתוק שאחז בהם למול מתקפות האויב. הבעיה מחמירה אף יותר כשהגנרלים הללו פושטים מדים ומצטרפים למערכת הפוליטית.
ההתאפקות הבלתי סבירה של צה"ל כלפי מתקפות האויב יוצרת בעיות חמורות. ברמה המיידית, ההתאפקות משדרת פחדנות, ובמזרח התיכון מי שנתפש כפחדן יגלה שחייו הפכו לסיוט. מי שאינו מבין עיקרון זה, מוזמן לברר את משמעות המושג "סיוט" אצל תושבי שלומי ושדרות.
אבל בטווח הארוך, הבעיה החמורה יותר היא מה שההתאפקות הזו עושה לתודעתם של חיילי צה"ל. כי מהותו האמיתית של חייל היא להילחם, ואם צריך, אז גם לפצוע או להרוג. אבל כשמאמנים ומכשירים את החייל להילחם, ובאותו זמן מורים לו באופן קבוע שלא להגיב לאש האויב, משבשים לו את תודעתו. החייל הופך למבולבל כי מהות תפקידו כבר אינה ברורה לו יותר.
חייל הנאלץ להבליג באופן קבוע מול האויב, הוא חייל שהכשירות המנטלית שלו הולכת ומתמעטת. כאשר יגיע יום פקודה, ספק רב אם חייל כזה יצליח להילחם ביעילות. באותה מידה, גם רובה שתלוי על הקיר לקישוט במשך 30 שנה כבר לא יצליח לירות. כי במציאות, כדי שדברים באמת יפעלו, הם צריכים להיות בשימוש על-פי מהותם.
אחת התמונות הבלתי נשכחות לאחר הנסיגה מלבנון, הייתה של המונים משולהבים בצד הלבנוני של גדר המערכת בצפון, שסקלו באבנים את חיילי צה"ל האומללים, ללא שום תגובה מצד החיילים. במדינה שפויה, מפקד שהיה מורה לחייליו לספוג אבנים בשתיקה, היה מוקע כפחדן ודרגותיו היו נתלשות ממנו בחרפה. בישראל, לעומת זאת, מפקד כזה פועל לפי המסר הפחדני שהוא מקבל מהפיקוד הגבוה ומשרי הממשלה. הוא יודע שאי-נקיטת עמדה היא כיום הפעולה הבטוחה ביותר לקידומו בצבא, ולאחר מכן בפוליטיקה.
תומכי מדיניות האיפוק, נוהגים לספר לנו שמאז הנסיגה מלבנון כבר אין שם יותר הרוגים. זהו כמובן, סילוף מציאות אופייני מבית מדרשו של השמאל. כי את מטעני הצד של החיזבאללה החליפו מטעני הגוף של הפלשתינים, ואת החיילים שנפגעו בלבנון החליפו 1,500 אזרחים וחיילים שנרצחו במלחמת אוסלו. אפילו הפלשתינים מודים מפורשות בקשר ההדוק שבין הפיגועים בלבנון לבין פיגועי ההתאבדות שלהם, ובעידוד ששאבו מהתנהגותה הרופסת של ישראל מול החיזבאללה.
את הזרע של מדיניות ההתאפקות טמן הגנרל-פוליטיקאי אהוד ברק בבריחתו המבוהלת מלבנון. זהו אותו איש "נאור ואנליטי", שהכריז כי לבנון כולה תוחרב אם החיזבאללה יעז לתקוף לאחר הנסיגה. חטיפת 3 חיילי צה"ל הבהירה לנסראללה שמדובר באיומים ריקים מתוכן. והיה עוד גנרל-פוליטיקאי שבתקופת הפיגועים הקשים, בעוד אנשי זק"א מגרדים את מתינו מהכביש, נהג לספר לנו ש"איפוק זה כוח".
לא לגמרי ברור כיצד הצליחה חבורה כה פחדנית להגיע לדרגי קבלת החלטות בצבא ובפוליטיקה, ולנהל את חיינו. יש להניח שאנו כאזרחים צריכים לחפש את התשובה גם אצלנו. כי אנחנו נתנו לזה לקרות, ואנחנו עדיין איננו תובעים מאנשים אלו להתחיל למלא את תפקידם, או להתפטר ולחפש תפקידים אחרים, שאינם גדולים מכפי מידתם.

תאריך:  15/05/2005   |   עודכן:  15/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה מכנס
גם מבקר המדינה, השופט גולדברג, כשל בחריגה מסמכותו ומתפקידו
יוסי מטלון
באמת כל הכבוד, אבל מכאן להגזמות בהערכות לגבי יכולתה של מכבי להיות כמו ריאל מדריד של פעם, אולי חיקוי לספליט או להשוות אותם לקבוצה ב-NBA, באמת יש גבול לדמיון
אהרון שחר
ביום הזיכרון היו גם כמה מכוערי נפש שניסו לנצל את ההזדמנות כדי להשחיל את דעותיהם הפוליטיות במסווה של הטפת מוסר    הגיע הזמן לפשוט את האדרת ולחשוף את הגברת
מיכאל אדירעם
כל הסימנים מורים על כך שפינוי מתיישבי גוש קטיף הולך להיות טראומה לאומית שאירועים כמו "אלטלנה" ורצח רבין יתגמדו לעומתה. גם למתיישבים ומנהיגיהם וגם לאריאל שרון יש את כל הסיבות לעימות דרמטי. ישפך דם.
שבתאי עזריאל
גם ביום העצמאות ה- 57, נערכה מערכת המשפט לטכס הדלקת המשואות שיפגינו את עצמאותה, שהרי כידוע לכל, מערכת משפט חסרת עצמאות אינה שווה מאומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il