X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שלא ירים עכשיו קול צעקה נגד המעצרים המנהליים, ימצא את עצמו בקרוב מאוד במדינה שאין שום סיבה טובה לחיות בה
▪  ▪  ▪

הדרך אל מה שצפוי לכולנו בקיץ הקרוב, בין אם תוכניתו ההזויה של ראש הממשלה תצא לפועל ובין אם יצליחו המתנגדים לה להכשילה בדרך זו או אחרת, עוד תהיה רצופה, כנראה, הרבה מהמורות משפטיות. בית המשפט העליון, לדוגמא, מתחבט עתה בשאלה הגדולה אם אין בעצם הגירוש של אנשים מבתיהם, תוך שימוש בצה"ל שתכלית הקמתו הייתה הגנה על המדינה היהודית, כדי לפגוע בציפור נפשה של שיטת המשפט הנוהגת במדינת ישראל. אבל השאלות היותר קטנות, בלשון המעטה, יהיו לא פחות מטרידות.
למשל, כאשר יונחו לפתחם של נשיאי בתי המשפט המחוזיים הבקשות לאישורם של מעצרים מנהליים של אנשים שאותם המערכת הצבאית, או זרועות השב"כ, מבקשים לבודד מסביבתם מבלי להעמידם למשפט. דומה שאין אמצעי משפיל יותר, הפוגע בכבודו של היחיד, בחירותו ובזכויותיו החוקתיות, ממעצר מנהלי. אין בידו כל אפשרות של ממש להוכיח את חפותו, שכן הראיות לחשדות נגדו אינן מוצגות בפומבי, כמקובל. ממילא אין בכוחו להפריכן. חזקת המסוכנות שלו נלחשת לאוזנו של השופט בחדרי חדרים במעמד אנשים נעדרי שם וחסרי זהות.
הכל מזכיר את 'המשפט' של פרנץ קפקא. השופט, נטול הבעה, מחמיר פנים - אבל את מה שהוא באמת חושב על טיב הראיות אי אפשר באמת לדעת כמו בסיומו של כל משפט פלילי. זאת, כיוון שעוד לא נולד השופט, או הנשיא של בית משפט מחוזי, שיסרב לבקשה לאשר את מעצרו המנהלי של אדם שמערכת הביטחון טוענת שהוא מסוכן לשלום הציבור. זה לא קרה בעבר - גם לא בבית המשפט העליון כשהוגשו ערעורים בנושא הזה - ואין סיכוי שזה יקרה בימים האלה של בין השמשות. הכל חסוי, הכל חשאי והכל מאוד מאוס - ואין פוצה פה ומצפצף. מכשירים גם את הנתעבים שבשרצים. מי שצריך להרים קול זעקה - שותק. העיתונאים - שותקים. אסור להפריע את מנוחת 'הלוחם מחוות הכבשים'. צריך לשמור אותו כמו אתרוג יקר ערך בקופסא מרופדת בצמר גפן.
זה יהיה גם, מן הסתם, גורלו של נריה אופן, אב לארבעה, שנעצר, ללא משפט, עד 'לאחר ההינתקות'. נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע שהתבקש, על-פי החוק, לאשר את ההחלטה של שר הביטחון, איננו יכול אפילו לבחון את הכאילו-ראיות שיובאו בפניו. ייתכן שהוא יעשה 'הצגה' קטנה לבאים בשערי אולם המשפטים שלו, אולם התוצאה ידועה מראש. באי כוח השב"כ יטפטפו משהו לתוך אוזנו הרחק מעין השמש, מבלי לאפשר לסניגור לשזוף את הכאילו-ראיות, ובזה ייתם הדיון המשפטי. הדמוקרטיה של מדינת ישראל, המתערטלת אט-אט מכל ערכיה, תמצא את עצמה שוב מושפלת ומבוזה. ההחלטה המתחסדת, מסוג ההחלטות שמערכת המשפט כל-כך מתמחה בהן, תשאיר, ללא ספק, את נריה אופן ב'מעצר מנהלי'.
זה קרה באחרונה להרבה עצורים שמחו על 'תוכנית הפינוי' מחבל קטיף ומצפון השומרון, וזה יקרה בחודשים הקרובים לעוד הרבה מאוד אנשים. חלקם - יסרבו לפנות את בתיהם, ליטול את מתיהם ולהפוך לפליטים בארצם. חלקם יבקשו להביע מחאה ויתקלו באלות ובסוסים שועטים. גם אלה וגם אלה יובאו בפני בתי המשפט המיוחדים שיוקמו ליד בתי המעצר - וחלקם ימתינו במעצר למשפטם עד 'לאחר החגים'. אז, קרוב לוודאי, מסוכנותם תפחת, והם יוכלו להשתחרר ולהצטרף למשפחותיהם באשר הן תהיינה.
מי שלא ירים עכשיו קול צעקה, ימצא את עצמו בקרוב מאוד במדינה שאין שום סיבה טובה לחיות בה, או לראות בה בית - או להקריב את החיים למענה. ריח לא נעים ידבק בה - ויגרום לרבים לנוס מפניה.

תאריך:  20/05/2005   |   עודכן:  20/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פנחס לבקוביץ
מתי כבר נתחיל לדבר על הכיבוש האמיתי, הכיבוש הערבי של ארץ ישראל שלנו?
עו"ד גולדבלט משה
עו"ד משה מכנס
על המידה המגונה של איפה ואיפה, שהתגלתה ברדיפת-הצדק כביכול של ראשי "מעריב"
אהרון שחר
בכל מדינה יש בעיות, אבל דומה שהבעיות אצלנו כבר חורגות מעבר למקובל בעולם המערבי
אפרי הלפרין
אם נהיה כולנו בצד שמאל של המישור - נלך ונדעך; אם נלך כולנו ימינה, נתבדר ונשתולל עד שנהרוס את עצמנו; איזון רבותי, איזון.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il