X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

למחרת יציאת צה"ל מלבנון לפני 5 שנים הייתי יחד עם חברי ממזכירות התנועה הקיבוצית אורח במשגב-עם. היתה שמחה מהולה בפחד. שמחה על קץ הסיוט הלבנוני, על פחדן של אמהות לגורל הבנים והבעלים שמתבוססים בתוך התופת הלבנונית. ופחד מפני החיזבללה שאנשיו מתהלכים סמוך לגבול חמושים ומאיימים.
ראינו את חיילי החיזבללה בעין בלתי מזויינת מניפים דגלים וצוהלים על בריחת צה"ל מלבנון - כהגדתם.
מאז חלפו 5 שנים. היציאה מלבנון לא פתרה את המצוקה הקיומית של חלק מהקיבוצים והמושבים הסמוכים לגבול הלבנוני, אך היא הסירה את המתח הנוראי של חיים בצל הקטיושות והחדירות הבלתי פוסקות של מחבלים.
מעיסוק מרכזי בנושא ביטחון, היום החברים מתרכזים בשאלות של קיום כלכלי וחברתי שאף הן לא פשוטות.
יש להדגיש שמרבית המתיישבים והיישובים לאורך גבול לבנון תמכו בהחלטת הממשלה לצאת מלבנון. יתרה מזאת, בין ראשי תנועות המחאה ליציאה מלבנון היו תושבים שביתם סמוך לגדר המערכת.
במבט רטרוספקטיבי לא נתפס איך במשך 18 שנים היתה תמימות דעים בין הממשלה, הכנסת וראשי מערכת הבטחון, להשאיר את צה"ל על אדמת לבנון.
הסתגרותו של מנחם בגין ברחוב צמח שנה אחרי פרוץ מלחמת לבנון שגרמה לו לצער ולכאב נפשי עמוק, לא הביאה את מחליפיו למסקנה המתבקשת לצאת מלבנון לאלתר.
גם הפעם כמו בערב מלחמת יום כיפור, זה היה כשלונה של הקונצפציה המדינית והבטחונית. אותה מערכת שחצנית, שנעזרת בדרך כלל בתקשורת מגבה, מתעלמת ממחאה ציבורית ומשכנעת את עצמה בצדקתה.
בנושא הלבנוני הנימוקים היו חשש משבירת קו ההגנה הבטחוני על יישובי הצפון, החשש מהשתלטות סוריה על הגבול של ישראל עם לבנון וכמובן הקונצפציות השגויות של מערכת הבטחון לאורך שנים המשקפות פחד מתמיד לקיומה של ישראל.
אהוד ברק התחייב עוד בטרם בחירתו לראשות הממשלה שתוך שנה ממועד בחירתו יוציא את צה"ל מלבנון. ואכן כך היה. בנגוד לדעתם של ראשי הצבא ויועצים בטחוניים, ברק התעקש והיה נחוש להוציא את אחרון חיילי צה"ל מלבנון.
ההשואה בין ההתנתקות מלבנון וההתנתקות מעזה הכרחית בהתייחסות לשאלות הבטחוניות. כל רואה השחורות לפני נטישת לבנון טעו בהערכתם. מעולם לא היה שקט בגבול הצפון כפי שהוא מתקיים מאז שחיילי צה"ל שומרים מהצד המזרחי של הגבול. יש להניח שכך יהיה גם בעזה משעה שחיילי צה"ל יחדלו מלהסתובב חמושים בחצרות העיר. זה יאפשר לכוחות הבטחון הפלשתינים להוכיח שהם השליטים בשטח.
היום ברור יותר מתמיד שאם יש למדינת ישראל סכנה קיומית, היא נובעת מהמחלוקות הפנימיות, מהסקטוריאליות, השחיתות הפוליטית, האלימות וחוסר הסובלנות.
אין כל חשש קיומי כתוצאה מהאיום הבטחוני.

המחבר הוא תושב קיבוץ רבבים ומנהל המרכז למחקר וחינוך של קרן ברל כצנלסון
תאריך:  24/05/2005   |   עודכן:  24/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
כל שופט שמקבל את התפיסה שחסימת כביש כדי להציל את העם, המדינה והארץ היא מעשה חמור ומסוכן, בעוד אשר אותה חסימה כדי להציל מקום עבודה היא עניין של מה בכך איבד את מעמדו הבלתי תלוי
נחום שחף
- ג'ורג' אורו'ואל האלמותי מלמד אותנו בספרו 1984 פרק בלוגיקת השקר "הכן הוא לא, אהבה היא שנאה, מלחמה היא שלום". על נאום שרון בכנס איפא"ק.
שוש מיימון
עו"ד אברהם פכטר
העיתונות חוגגת, פרשיות רודפות אחת אחר השניה. אבל מבחינה ציבורית מוסדית, המצב עצוב ומעורר דאגה    שני הרבנים הראשיים בחקירה, אלופי צה"ל חורגים מנורמות, עשרות קטינים עצורים בשל חסימת כבישים    מעריב מנהל "קמפיין" נגד שחיתות    אישור לבגרות במעצר - מסר שלילי לעברייני חוק
טל רבינוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il