X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הממשל הישראלי מפקיר את הספקטרום התקשורתי בשפה הערבית להשפעות עוינות של כלי תקשורת ערביים
▪  ▪  ▪

העיתון "הארץ" מפרסם בגיליונו מה-31 במאי, ממצאי סקר מקיף שנערך ביוזמת מרכז "אעלאם" לתקשורת בחברה הערבית בישראל, שמסקנתו העיקרית היא - קיומו של משבר אמון חריף בין אזרחי ישראל הערבים לבין התקשורת בעברית.
הגם שממצא זה אין בו כדי להפתיע איש, הרי שהמשתמע ממנו מצטרף לשורת סימנים מעידים מדאיגים, המצביעים על פער מעמיק והולך בין בני המיעוט הערבי לבין הרוב היהודי בישראל, הן על רקע האינתיפאדה השנייה והן נוכח משקעי הקיפוח המתמשך של הרשויות כלפי מגזר זה.
חוסר אמון זה משתקף, כך לדברי הסקר, בעיקר בכל הנוגע לכיסוי התקשורתי של הסכסוך הישראלי-פלשתיני, כאשר מתברר כי האזרחים הערביים אינם "קונים" את גרסת הצד הישראלי ומאמצים את הגרסה הנגדית אליה הם נחשפים מכלי תקשורת ערביים ובפרט תחנת "אל-ג'זירה".
עורך הסקר, הד"ר אמל ג'מאל מאוניברסיטת תל-אביב, מדגיש כי "רבים מהנשאלים העידו שלערוצי הלוויין הערביים יש השפעה גדולה על תחושת השייכות שלהם לעולם הערבי, על ההזדהות עם בעיותיו וגם על ביטחונם העצמי כערבים". במילים אחרות, פתיחת הספקטרום התקשורתי "חוצה הגבולות" גרמה להעצמת הניכור בין ישראל היהודית לבין אזרחיה הערביים.
ראוי לתשומת לב הממצא הנוסף, לפיו יותר מ-50% מהנשאלים השיבו כי יאמינו לעיתון הישראלי בערבית "כל אל ערב", רק אם יאמץ את הגרסה העוינת לישראל; משמעות הדבר כי בנסיבות הנוכחיות, ייחשד כל כלי תקשורת ישראלי מלכתחילה בגישה מגמתית המשרתת את הממסד.
טענות בדבר אי-אמינות תוצאות הסקר כבר הופרחו לאוויר, אולם גם בהינתן טעות דגימה הרי שהמסקנות המקצועיות כה בולטות לעין, והמגמות המסתמנות מעוגנות למדי במציאות החיים הנגלית לעין כל.
מן הדין שממצאי הסקר יטלטלו את הגורמים הנוגעים בדבר בממשל הישראלי, שכן יש לא מעט תחומים שלגביהם יש עדיין דרך חזרה, ונדרשת התנערות של ממש בטרם ייצאו העניינים משליטה.
נראה כי העובדה שעורכי הסקר ביכרו להתעלם ממשקלם של כלי התקשורת הישראליים הממלכתיים בשפה הערבית, הינה הוכחה לזניחותם המוחלטת בספקטרום התקשורתי הרלבנטי למגזר הערבי. זוהי תעודת עניות לגורמים האחראיים אשר נתנו ידם לניוון המתמשך של כלים בעלי משמעות אסטרטגית לאינטרסים הלאומיים של ישראל.
סקר אחר לו היה נערך בקרב האוכלוסייה הפלשתינית בגדה וברצועה היה מציף ממצאים מדאיגים עשרות מונים, שכן התקשורת הישראלית היא בבחינת נפקדת עד כדי נעדרת לחלוטין במרחב זה. גם בנסיבות של העדפת הגרסה העוינת לישראל, חיוני עד כדי הכרחי כי עמדת ישראל תגיע לאוזני קהלי יעד בשטחי הרשות הפלשתינית, וכבר הוכברו מלים בעניין זה "ואין פוצה פה ומצפצף".
הרצון להביא ל"צריבה תודעתית" בקרב האוכלוסייה הפלשתינית במטרה לסייע לעיצובם של תהליכים חיוביים בחברה הפלשתינית ולהוקעת האלמנטים הקיצוניים הפוגעים ברווחת רוב רובו של הציבור המקומי, הוא בבחינת סיסמא נבובה כל עוד אין בנמצא ערוצי תקשורת האמורים להוליך את המסרים אל יעדם. נכון לעכשיו, בעצם הפקרת הזירה התקשורתית בשטחים, לצד המשך הזנחת ההידברות עם המגזר הערבי בישראל, נמצאת ישראל משחקת לידי הגורמים הקיצוניים המנצלים עד תום פרצה אסטרטגית זו.

הכותב הוא אל"מ במיל', לשעבר איש אמ"ן
תאריך:  31/05/2005   |   עודכן:  31/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
כשיצביע הבוחר לכנסת, כשסוגיית הגבולות תיפתר בנפרד במשאל עם, הוא יהיה חופשי להצביע למפלגה שתציע פתרונות הנראים לו בנושאים אזרחיים כמו: כלכלה, רווחה, חינוך, בריאות וכו'
שי צלליכין וצוות קומסק
יוסי ביילין
הנסיגה החד-צדדית היא עתירת-חסרונות, אבל מפלגת יחד תומכת במהלך זה בתקווה שהוא ישמש כמנוף למשא ומתן רציני עם הפלשתינים בעתיד; הנסיגה צריכה להיות תקדים, לא סוף פסוק. שרון ינסה בוודאי לטרפד התקדמות הדדית ואמיתית, ועל כן הגיעה העת שהציבור יאמר את דברו, בעד הסדר הקבע, כדי למנוע שפיכות דמים נוספת
אמונה אלון
מחנה השמאל מודע לחסרונותיה של תוכנית ההינתקות ומסתייג מאריאל שרון. עם זאת, הוא תומך בשניהם בהתלהבות מסיבה אחת ויחידה - שנאתו העמוקה לימין הדתי ולמפעל ההתנחלות. תשוקתו להרס ההתנחלויות גדולה בהרבה מדאגתו לגורלם של הפלשתינים שנותיר מאחורינו בעקבות הנסיגה, וכדי להביס את הימין הדתי הוא מוכן להתעלם מרמיסת שלטון החוק במדינת ישראל
הרב יעקב הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il