X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עד כמה שהדבר נשמע מוזר, מסוכן ומפחיד, לפעמים יש "חיית אדם" כזאת
▪  ▪  ▪

המעשה של רצח נערה תמימה יפה בדרכה לקניון הוא מזוויע, מפחיד, מעורר חלחלה ומבקש נקם ועונש כדי שהרוצח לאחר הרשעתו, לא יראה אור יום כאדם חופשי עד זקנתו.
אבל, לצערנו, מערכת המשפט על חוקיה ותקנותיה, מבדילה בין עבריין קטין לבין עבריין בוגר לרבות בעבירות החמורות ביותר כמו רצח - הגם שהתוצאה הסופית זהה.
יש הגיון חוקתי, חברתי, והרתעתי בין עבריין קטין ובוגר - אך ספק בעיני אם גם בעבירות כמו אונס, שוד אלים ובמיוחד רצח צריך להיות פער כה גדול בין יכולת ההרשעה והטלת העונשים. לקח מקרים מהעבר מלמד, שהיו קטינים שנדונו לעונשי מאסר קצרים וחזרו לעולם הפשע סמוך לשיחרורם.
קטינים - נשפטים בבית משפט לנוער על-פי חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971.
קטין - הוא מי שבעת הגשת כתב-האישום נגדו לא מלאו לו 18 שנים (סע' 1 לחוק). בעבירות מסוג פשע - נשפט הקטין בבית משפט מחוזי בפני שופטים מחוזיים, שקיבלו הסמכה מיוחדת, כשופטי נוער.
אדם שהיה קטין בזמן ביצוע העבירה, לא יוטל עליו עונש מוות - ועל אף האמור בכל דין אין חובה להטיל עליו מאסר עולם או מאסר או עונש מינימום (דבר המסור לשיקול דעתו של בית המשפט). כלומר, במקרה הספציפי, לאחר הרשעה ברצח, יש סיכוי, מטעמים שונים, שהקטין לא יקבל עונש של מאסר עולם - דבר שמעורר מחלוקת ואפילו חוסר הבנה והתנגדות למערכת הענישה ואכיפת החוק.
קשה להסביר להורים הכואבים ולציבור, שהקטין יכול לצאת לחופשה ולחזור לחברה או לחזור לפשע תוך מספר שנים. יש גם צדק בטענת המשפחה, כפי שנשמעה בראיונות התקשורת, כי שם הקטינה שנרצחה, תמונתה ותולדות חייה הקצרים, נפרשו ופורסמו בהרחבה בכל כלי התקשורת, בעוד שמו של הקטין או פרטים מזהים משפחתיים אחרים חסויים על-פי החוק.
לדעתי, יש כאן איפה ואיפה - ובמקרים של עבירת פשע חמור ורצח במיוחד - יש להחיל על הקטין את ביטול אסור הפרסום, למען יראו וייראו ולמען שכתם של רוצח, אנס ידבק למצחו לכל חייו - כדי שגם סביבתו הקרובה והרחוקה יזהו ויתרחקו ממנו. באשר למניע לרצח מתוך העובדות שפורסמו המניע בולט כתקיפה מינית - וכל ניסיון לטשטש זאת בנימוקים של שכרות או סמים או הסנפת דבק - אינו משכנע ולא מבוסס, למרות מצבו הנפשי המבולבל.
רצח על-ידי קטינים או צעירים אינו דבר חדש ולצערנו המקרים הקיצוניים האלה הולכים ומתרחבים, ככל שמפלס האלימות בחברה עולה וגואה. היציאה בערבים לכיכרות, לקניונים ובוודאי למסיבות ולפאבים, נעשית מסוכנת ומפחידה לאור התוצאות.
הרצח בכפר סבא של הנער הצעיר בחורשה, רצח נהג המונית על-ידי שני קטינים, רצח צעירים על-ידי צעירים בפאבים, רצח על-ידי קטין בקניון ראשל"צ, ניסיונות דריסה וחטיפה של פלאפונים - הפכו לשגרה כואבת ומכאיבה - שלא להזכיר דוגמאות מהעבר.
אם החברה על כל מערכותיה, לא תתגייס ותתייחס לאלימות הגואה של הנוער כאל "מפגע חברתי" או "פיגוע חברתי" על כל תוצאותיו לא נוכל לעצור את "הצונאמי" הזה וחבל.
עבירה של רצח מוגדרת בחוק (סע' 300 לחוק העונשין), כך:
"(2) גורם בכוונה תחילה למותו של אדם
"(3) גורם במזיד למותו של אדם תוך ביצוע עבירה או תוך הכנות לביצועה או כדי להקל על ביצועה".
כלומר, גם אם הכוונה הראשונית היא תקיפה מינית, אבל כתוצאה משימוש יתר בכוח, או בהלה, או כדי להשתיק את הקורבן גורמת למותו - זהו רצח.
א) העושה אחת מאלה נאשם ברצח ודינו מאסר עולם ועונש זה בלבד. (לגבי הסעיפים הנזכרים לעיל).
לגבי קטינים - רשאי בית המשפט לסטות מהוראה מפורשת ומנדטורית זאת כמוסבר לעיל. אמנם יש אפשרות לטעון, לאי שפיות, או להגנה של שכרות או אי שפיות ואי שליטה בשל כמות גדולה של צריכת סם, סמוך למעשה - שהן הגנות פליליות מוכרות בחוק (סע' 34ח' - ט'), או להגנה עצמית - סע' 34 י', אך הגנות אלה לא נראה לי לאור הממצאים בשטח והגרסה שפורסמה עד כה על-ידי המשטרה - יכולות לעמוד לקטין ולהצילו מהעבירה, למרות שאני בטוח שהסניגורים ינסו קו זה במוקדם או במאוחר ויטענו להריגה או עונש מופחת בשל מצבו הנפשי עקב השכרות והרחת דבק מגע - קומבינציה שיכולה להביא אדם לחוסר שליטה על מעשיו.
האם יכול להיות רצח ללא מניע? במקרים בודדים וחריגים בהם מדובר באי שפיות בחוסר מודעות ושליטה על המעשים והמחשבה כפי שהחוק מגדיר, זאת - כן.
יחד עם זאת, אסור במקרה הספציפי, להקל ראש ויש להביא ממצאים עובדתיים ומדעיים ברורים וחותכים שיוכיחו אם אכן הקטין רצח במודע ובידיעה או נבהל ורצה להקל על ביצוע העבירה או תוך הכנה לביצועה - כדרישת החוק להרשעה ברצח - ולדאוג שלא יתחמק מעונש.
והיה אם יורשע ברצח אל לו לבית המשפט במקרה זה להקל בעונשו, ולהטיל עליו את העונש המקסימלי מאסר עולם. יש לנצל מקרה טרגי זה לבדק בית, בתחום מתן חופשות לאסירים שפוטים בעברות פשע ואלימות. יש לצמצם את המסוכנות של הגורמים בעלי פוטנציאל של אלימות, במתן חופשות מהכלא או ממעונות לעבריינים צעירים על-ידי צימצום, פיקוח של חופשות והגבלתן, כמו התייצבות במשטרה בעת החופשה או אזיקים אלקטרוניים לבקרה ובמעקב.
אולי - אולי? זה יעזור, ירתיע, וימנע את הרצח המיותר הבא.

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  01/06/2005   |   עודכן:  01/06/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל בוכניק
הממשל הישראלי מפקיר את הספקטרום התקשורתי בשפה הערבית להשפעות עוינות של כלי תקשורת ערביים
גורי גרוסמן
כשיצביע הבוחר לכנסת, כשסוגיית הגבולות תיפתר בנפרד במשאל עם, הוא יהיה חופשי להצביע למפלגה שתציע פתרונות הנראים לו בנושאים אזרחיים כמו: כלכלה, רווחה, חינוך, בריאות וכו'
שי צלליכין וצוות קומסק
יוסי ביילין
הנסיגה החד-צדדית היא עתירת-חסרונות, אבל מפלגת יחד תומכת במהלך זה בתקווה שהוא ישמש כמנוף למשא ומתן רציני עם הפלשתינים בעתיד; הנסיגה צריכה להיות תקדים, לא סוף פסוק. שרון ינסה בוודאי לטרפד התקדמות הדדית ואמיתית, ועל כן הגיעה העת שהציבור יאמר את דברו, בעד הסדר הקבע, כדי למנוע שפיכות דמים נוספת
אמונה אלון
מחנה השמאל מודע לחסרונותיה של תוכנית ההינתקות ומסתייג מאריאל שרון. עם זאת, הוא תומך בשניהם בהתלהבות מסיבה אחת ויחידה - שנאתו העמוקה לימין הדתי ולמפעל ההתנחלות. תשוקתו להרס ההתנחלויות גדולה בהרבה מדאגתו לגורלם של הפלשתינים שנותיר מאחורינו בעקבות הנסיגה, וכדי להביס את הימין הדתי הוא מוכן להתעלם מרמיסת שלטון החוק במדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il