X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשות המנהלית חייבת לפעול בסבירות ובתום לב, משננים לנו השופטים. אסור לה לקבל החלטות בלתי שקולות וקפריזיות. ההחלטה למנוע מנערות להיבחן "כי על ערכים משלמים" היא בדיוק החלטה קפריזית, משום שתכליתו של המעצר הוא אך למנוע את מסוכנות של העציר לבטחון הציבור, לא לגרום לו לשלם על ערכיו; עו"ד יצחק בם זועם על שרירות בג"צ
▪  ▪  ▪

רבות נכתב על ההחלטה לשלול מעצירות ההתנקות את האפשרות להיבחן בבחינות הבגרות. קשה להוסיף עוד טיפה משלי אל ים הזעם שנשפך על ההחלטה החפוזה והשרירותית, שהציבה את הקטינות העצורות בגין מרי אזרחי לא אלים במצב טוב פחות ממחבלים ורוצחים, הלומדים לתארים אקדמיים בבית הסוהר. לכן, אנסה להתנתק מן הזעם ואתמקד בצד המשפטי של העניין.
לנוכח השעה המאוחרת בה הסתיים הדיון, אצה דרכם של שופטי בג"צ לעלות על יצועם בטרם יסיימו את שיעורי הבית בדמות מתן פסק דין. לכן עתירתן של שתי הנערות נדחתה ללא נימוקים ובכך חיבלו השופטים באפשרות להעריך בזמן אמת את פסק דינם. כאשר יינתנו הנימוקים אף אחד כבר לא יזכור שהיו עצורות שנמנעה מהן הבחינה. אולם בעקבות דיווחים בתקשורת על מהלך הדיון ניתן להעלות כמה נקודות למחשבה.
ראשית, לפני כשבועיים משרד החינוך לא נתקל בשום קושי לוגיסטי לשלוח טופסי בחינה ומשגיחים למעשיהו כדי שהעצורים יוכלו להיבחן בבגרות באנגלית. זוהי ראיה לכך שמבחינה לוגיסטית הדבר אפשרי, אם רוצים. לתירוץ הקשיים הלוגיסטיים, בו ניסה להיתלות בא כוח המדינה, אין אפוא בסיס והוא שקרי. הסיבה האמיתית (והשקופה) לסירוב לאפשר לנערות לגשת לבגרות הייתה התפרצות של היועמ"ש יום לפני כן בכנס של לשכת עורכי הדין באילת.
שנית, יש לתמוה על הערתו של כבוד השופט חשין כי גם אם ניתנה האפשרות להיבחן באנגלית, אין זה אומר שהמדינה חייבת לאפשר גם בגרות במתמטיקה. מי כשופט חשין, ידען גדול של המשפט המנהלי, יודע שהרשות אינה יכולה לשנות את מדיניותה בצורה שתפגע בזכויות ובציפיות הסבירות של האזרחים בלא להודיע על שינוי מדיניות ובלא לקבל החלטה בהליך מסודר.
ההסכמה לאפשר בחינה באנגלית היוותה ראיה לעמדה של הרשות כי יש לאפשר בחינות בבתי המעצר. הרשות אינה יכולה לשנות את טעמיה מן הקצה אל הקצה בשבועיים שבין בגרות במתמטיקה לבגרות באנגלית בצורה שרירותית, בלי לשקול את הדברים, בלי להודיע ובלי לנמק. כל החלטה מנהלית אחרת שהייתה מקבלת בצורה כזאת הייתה זוכה לקיתונות של ביקורת לעגנית בשפתו הציורית של השופט חשין. אבל כאשר מדובר במתנחלים לא רק דיני מעצרים עוברים מטמורפוזה, גם המשפט המנהלי משתנה.
שלישית, אי-הנחת של השופטת פרוקצ'יה מהאיחור בהגשת העתירה מציבה את העותרים במצב קפקאי. ההחלטה לשלול מהנערות אפשרות להיבחן נתקבלה יום לפני הבחינה. אי אפשר לעתור בטרם התקבלה ההחלטה, כי אזי תאמר השופטת כי העתירה מוקדמת. אך משנתקבלה ההחלטה בוקר לפני יום הבחינה, תוהה כבוד השופטת מדוע העותרים הגישו את ההחלטה סמוך כל כך ליום המבחן. הרי יום לפני ההתפרצות של מזוז אף אחד לא העלה על הדעת שהמערכת תמנע מנערות להיבחן בבחינת בגרות כדי לגרום להם "לשלם על העקרונות". אכן, צריך חוש צדק מיוחד במינו כדי להעיר פה על השיהוי.
הרשות המנהלית חייבת לפעול בסבירות ובתום לב, משננים לנו השופטים. אסור לה לקבל החלטות בלתי שקולות וקפריזיות. ההחלטה למנוע מנערות להיבחן "כי על ערכים משלמים" היא בדיוק החלטה קפריזית, משום שתכליתו של המעצר הוא אך למנוע את מסוכנות של העציר לבטחון הציבור, לא לגרום לו לשלם על ערכיו. אי אפשר לשלול זכות לחינוך כדי להרתיע, כפי אי אפשר (למצער על נייר) לשלול את זכותו של אדם לחירות ממעצר בטרם הרשעה משיקולי הרתעה.
קל וחומר אי אפשר לקבל החלטות הסותרות את הפרקטיקה הקודמת ללא איסוף נתונים, היוועצות, דיון והנמקה של ההחלטה שמתקבלת. אסור למערכת לקבל החלטות על סמך התפרצות רגעית של הקודקוד מול המצלמות באילת. זוהי תמציתה של קפריזה. הבעיה היא שהפעם הקפריזה "עלתה כיתה" לבית המשפט.
  • *הכותב הינו עו"ד המסיים בימים אלה לימודי תואר שני באוניברסיטת הארווארד

תאריך:  03/06/2005   |   עודכן:  03/06/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמשון ארבל
נסים ישעיהו
בשני עניינים מצווה התורה וְאָהַבְתָּ; וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ (דברים ו) וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ (ויקרא יט); ומקרא מלא דיבר הכתוב: אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה' (מלאכי א); הרי שאהבת ישראל עדיף, שאוהב מה שהאהוב אוהב
נסים גבאי
פרצופה של המדינה
חי בנימיני
אנו החקלאים והעובדים בענף רוצים לעבוד ולהתפרנס בכבוד ולא להפוך למובטלים המכבידים על המדינה ונקיים כל דרישה שתהיה מהשירותים הווטרינריים לגבי רווחת האווז
עו"ד משה גולדבלט
ככל שהדברים אמורים בניסוים מדיניים העלולים להוות סכנה למדינה המבצעת אותם אין מגבלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il