X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התיאוריה הכלכלית של ג'ון מ. קיינס - המדינה חייבת להבטיח תעסוקה מלאה, שתבטיח רמת הכנסה סבירה וביקוש, כלומר כוח קנייה לשכבות רחבות ככל האפשר בציבור
▪  ▪  ▪
תעסוקה [צילום: AP]

גו'ן מ. קיינס, כלכלן בריטי, פירסם ב-1936 את סיפרו: The General Theory of Employment, Interest and Money. אבל התיאוריה הכלכלית של קיינס, זכתה לפרסום כבר קודם לכן והיא הציעה תוכנית לפתרון הבעיות שנתגלו בכל חומרתן בעת המשבר הכלכלי שפרץ ב-1929 בארה"ב והפך למשבר עולמי של המדינות הקפיטליסטיות.
קיינס דחה את התפישה הכלכלית של הקפיטליזם הקלאסי, שדגלה בדעה שכוחות השוק מבטיחים איזון במשק הקפיטליסטי ומציעים פתרון למשברים הכלכליים ולאבטלה הבאה בעקבותיהם, ללא צורך בהתערבות המדינה. קיינס הסכים עם קרל מארכס, אבי התפישה הסוציאליסטית, שיש בעצם מהותו של הקפיטליזם תהליכים הדוחפים לתופעות של אבטלה, תת-תעסוקה ומשברים, אבל דחה את המסקנות והפתרונות שהציע מארכס. קיינס קבע שיש הכרח במעורבות של המדינה בפעילות הכלכלית כדי למנוע משברים ולהבטיח את היציבות הכלכלית. בשאלת תפקיד המדינה בכלכלה חרג קיינס מהתפישה של הקפיטליזם הקלאסי שהתנגד למעורבות המדינה. קיינס הציע שילוב בין מדיניות מוניטרית (הבנק הלאומי) ופיסקאלית (התקציב), כדי לטפל בבעיות היסוד של הקפיטליזם.
קיינס ביסס את תפישתו הכלכלית על ארבעה כללי יסוד: כלל ראשון, הגדלת ההכנסה של האזרחים מגדילה את הביקוש, כלומר את כוח הקנייה. כלל שני, גידול הביקוש מביא להשקעות ולא הגידול בחיסכון, כפי שהיה מקובל לחשוב עד אז. כלל שלישי, התנאי לעלייה בהכנסה הלאומית לטווח ארוך הוא גידול בהשקעות. כלל רביעי, תפקיד המדינה להגדיל את הביקוש ולתת תמריצים להשקעות.
על-פי כללי יסוד אלה ניסח קיינס את הקווים והעקרונות לניהול המדיניות הממשלתית: המדינה חייבת להבטיח תעסוקה מלאה, שתבטיח רמת הכנסה סבירה וביקוש, כלומר כוח קנייה לשכבות רחבות ככל האפשר בציבור. כמו-כן על המדינה לתכנן פיתוח וצמיחה כלכלית על-ידי נקיטת האמצעים הבאים:
ראשית, הבטחת רמה גבוהה של השקעות על-ידי עידוד החיסכון וההשקעות.
שנית, העלאת כושרו, רמת השכלתו והכשרתו המקצועית של כוח האדם במשק על-ידי דמוקרטיזציה של ההשכלה, תוכניות מקיפות להכשרה מקצועית ודאגה לבריאות הציבור.
שלישית, על המדינה לחסל את משכנות העוני ולשפר את תנאי הדיור.
רביעית, על המדינה להשקיע בקידום המחקר המדעי והטכנולוגי.
חמישית, תפקידה של המדינה לפתח תשתיות, כלומר מערכת כבישים ורכבות, מתקני תחבורה, תחנות כוח, מפעלי מים והשקאה, מפעלי מפתח בתעשיה הכבדה ועוד.
שישית, על המדינה לנהל מדיניות חברתית, שנועדה להבטיח רמת הכנסה וכוח קנייה לשכבות החלשות, על-ידי מיסוי פרוגרסיבי, ביטוח סוציאלי לאוכלוסייה המבוגרת, תשלום דמי אבטלה למובטלים, תשלום הבטחת הכנסה לנזקקים וחיסול העוני.
במילים אחרות, קיינס יצא מנקודת מוצא חדשה שקבעה שמאחר שרמת הביקוש וכוח הקנייה של הציבור זהו אינטרס כלכלי ממדרגה ראשונה, מדיניות רווחה וחוקי עבודה לטובת הפועלים הם אינטרס ציבורי ולא צדקה.
קיינס הפך את הקפיטליזם מתפישה כלכלית דורסנית לתפישה כלכלית נאורה ואנושית, המבוססת על אינטרסים כלכליים ולא על צדקה וחסד.
לסיכום:
הרעיון המרכזי בתיאוריה של קיינס: בניגוד לתיאוריה של הקפיטליזם הקלסי, השולל התערבות המדינה בכלכלה ובחברה - התערבות המדינה למען הבטחת האינטרסים של כל השכבות באוכלוסייה.
התיאוריה כוללת 4 כללים:
א. הגדלת ההכנסה של האזרחים מגדילה את הביקוש למוצרים.
ב. הגדלת הביקוש למוצרים מביאה להשקעות הון של הסקטור הפרטי (בניגוד לדעה שהייתה רווחת, שהחיסכון מביא להשקעות).
ג. התנאי לעלייה בהכנסה הלאומית לטווח ארוך הוא: השקעות.
ד. תפקיד המדינה: להגדיל את הביקוש כדי לעודד השקעות הון פרטיות.
כיצד תשמור המדינה על רמת ביקוש גבוהה? על-ידי?
א. תעסוקה מלאה על-ידי יצירת תשתיות ועידוד השקעות הון.
ב. מדיניות חברתית:
ביטוח סוציאלי
דמי אבטלה
הבטחת הכנסה
חיסול העוני
דמוקרטיזציה של ההשכלה: חוק חינוך חובה חינם מהגן עד האוניברסיטה
הכשרה מקצועית
מיסוי פרוגרסיבי
מאחר שהמעמדות הנמוכים מהווים את רובה של החברה, יש להבטיח להם הכנסה כדי שיהיה להם כוח קנייה. כוח קנייה יוצר ביקושים למוצרים
תוכנית ה "ניו דיל" שיזם פרנקלין דלנו רוזבלט בשנות השלושים של המאה שעברה הייתה מושפעת מתפישתו הכלכלית של קיינס, אך מאחר שהעקרונות שלו לא בוצעו במלואן, על-רקע חילוקי דעות בצוותי החשיבה של הנשיא ובקונגרס, ה"ניו דיל" שיפר במידה מסוימת את המצב, אבל רק מלחה"ע השנייה החזירה לארה"ב את השגשוג הכלכלי. ההיסטוריון וויליאם לכטנברג היטיב לתאר את המצב בהגדירו את ה "ניו דיל" כ"מהפכת אמצע הדרך". מה שחוגים מסוימים, למשל אנשי העסקים, לא היו מוכנים לעשות לפתרון המשבר, הם היו מוכנים לעשות למען המאמץ המלחמתי.

מאמר רביעי בסדרה: המשבר הכלכלי 1929-1939
תאריך:  03/09/2015   |   עודכן:  03/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
הרעיון העומד מאחורי מחברי הספר זהה לרעיונות של כל מכחישי השואה. עצם הניסיון לערוך הכרה הדדית בסבל המשותף כביכול פסולה. מדובר באנשי אקדמיה המנסים להעמיד את הפשעים הנאצים ו"הפשעים" של צה"ל במשוואה אחת משותפת שזהה לתעמולה הפלשתינית
אברהם הללי
ברור שהאדם חופשי למצוא את דרכו בחיים בתחומי התמחותו ועיסוקו גם מחוץ לארץ ישראל, אבל עליו לראות את עצמו כמי שישוב אל ביתו שהשאיר אותו סגור לזמן מה
נסים גבאי
מה יוצא לך מזה שאתה מאשים וחורץ דין כל פעם נגד גורם אחר, ותמיד משאיר פתח לעוד מנה מתבכיינת כדי להסביר לכל העולם ואשתו משהו שאינך מבין בו דבר וחצי דבר?!
אפרים הלפרין
סעיף 22 לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות מטיל חסיון על מקורות עיתונאיים אלא אם המקור מסכים ‏לחשיפה. ב-29.8.2015 דחתה המועצה על הסף תלונה שהוגשה לה בעניין, בואו ננסה להבין את ‏השתלשלות העניינים‏
אסתר שניאורסון גרי
זהו דור שאוצר המילים שלו מסתכם בכמה מאות מילים, והוא עוד גאה בבורותו. מי קורא היום ספרים אם הוא יכול לצפות ואחרי זה לשנן את משתתפי "האח הגדול", איזה מורה חנון זה אם אינו יודע מי מתחרה ב"מאסטר שף"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il