X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו המתייצבים ביום הכיפורים לפני ה' להתפלל ולהתוודות כל דבר בעיתו, כי יודע כל אחד כי הוא "כשל בעוונו" כי אין איש שיעשה ולא יחטא
▪  ▪  ▪
יש לעשות קודם חשבון נפש [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי רֹב תְּהִלָּה
לְהָרִיעַ לָאֵל בְּקֶרֶן אַיִל חֲלוּלָה
עַל בֹרְאוֹ עָמִים וְגָם עָם סְגֻלָּה
שֶׁבְּכֵסֵא וּבְעָשׂוֹר יֹאמַר תְּפִלָּה
לָאֵל יִתְבָּרַךְ וּלֱגִבּוֹרֵי הַתְּהִלָּה
וִיבַקֵשׁ סְלִיחָה בַּעֲבוּר הֵקְּהִלָּה
אַנָּא שְׁעֶה לִקְרִיאתַ הַחֲרָטָה
וְסַלֵּק מְעָלֶינוּ צַר וְצוֹרֵר עַתָּה
וְנַשִׂים אָזְנֶנוּ לְמִצְווֹתֶיךָ כְּרוּיָה
וּנְשַׁבֵּחַ וְנֹאמַר הָלֵלוּיָה הֲלְלוּיָה
וְנִתְכַּנֵּס כֻּלָּנוּ בֶּאֶמוּנָה חֲדוּרִים
לִמְחִילָה וְכַפָּרָה בְּיוּם הַכִּפּוּרִים
וה' אֱלֹהִים יַעֱשֶׂה חֶשְׁבּוֹן בְּעִתּוֹ
עִם הָגּוֹיִים מְחַלְּלֵי הַר קְדֻשָּׁתוֹ
לא בכדי ההפטרה של השבוע - פרשת וַיֵּלֶךְ, לקוחה משלושת נביאינו הושע, מיכה, ויואל ופותחת בקריאה לנו: שובָה יִשְרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָּשַלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ (הושע יד, א) חמש תפילות ו-10 וידויים, אנו אומרים אלא שאין לאמרם רק כדי לצאת ידי חובה, אלא ננהג כאותו אדם כשנכנס לבית מארחיו, יאמר להם: "עליכן השלום" ובהגיע ערב אמר להם "ערב טוב", ומשלן אצל מארחיו בבוקר יקון ויאמר: "בוקר טוב", וצאתו מאצל מארחיו אומר להם "היו שלום" או "שלום עליכם" על כן נאמר: שוב ישראל עד אלוהיך״ - ואז תתחיל בברכה כמי שבא להתארח, ברכה אחר ברכה ומכונת ולא יאמר כל הרכות בפעם אחת כדי לצאת ידי חובתו, ברכת כניסה בעתה וברכת ערב בעתה וברכת בוקר בעתה והיו שלום בעתה.
לכן אנחנו המתייצבים ביום הכיפורים לפני ה' להתפלל ולהתודות כל דבר בעיתו, כי יודע כל אחד כי הוא "כשל בעוונו" כי אין איש שיעשה ולא יחטא. וכי החזרה בתשובה לא קלה היא. יש לעשות קודם חשבון נפש ולהכיר בעובדה, כי חטא וכשל ועליו לתקן דרכו לבל יכשל שוב. זו משימה לא קלה, כי האדם טבעו לשכוח ולעיתים מבטיח ואינו מקים. וכשהוא כושל שם, סיבת כשלונו בזולתו. אלה הקמים לסליחות הספרדים במשך 40 לילות ומשננים חטאיהם תוך כוונה אמיתית, מצליחים הם לתקן את אשר כשלו בו "כחוזרים בתשובה", מבלי שהדבר ישנה את מהלך חיי האדם בעבודתו ובעיסוקו.

וילך משה אל העם

כבר קראנו בשבוע שעבר לפני ראש השנה בפרשת נצבים: אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוהיכם, מה מצא הכתוב לחזור ולאמר "וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל. (לא/א) ללמדך כי העם התייצב כולו מראשיו ועד חוטבי עציו ושואבי מימיו כדי לשמוע נאום פרדת משה ולא מפני שמשה קראו להתייצב.
זה עולה בקנה אחד עם התייצבות העם בימי ראש השנה וכיפורים לפני ה' אלוהיו, ומשהתייצב העם כולו, וילך משה - הלך משה אל העם לאמר להם את דברי הסיכום והפרידה: "עד כה הייתי אני מוליככם על-פי מצות אלוהים שצווני לעשות, עתה אני "בן מאה ועשרים שנה אנכי לא אוכל עוד לצאת ולבוא אתכם" (כא/ב), לא מחולשה גופנית ותשישות כוח, אלא כי הרי אני היום בן מאה ועשרים שנה ועדין כוחי במתני, והרי נאמר עלימשה: לא כהתה עינו ולא נס לֵחֹה. (שם לד/ז) אני בא אליכם מפני ש: ה' אמר אלי לא תעבר את הירדן הזה. (לא/ג). וכיוון שאני לא עובר אתכם את הירדון, דעו כי יהושע יעשה זאת במקומי. משה רצה שהעם ישמע ליהושע מחליפו בהנהגת העם, כפי שהיה נשמע לו, באמרו לעם: יהושע הוא עובר לפניך (בפני עם ישראל), כל שעליכם להשמע לו והוא ינצח את אויבי ישראל. "חזקו ואמצו ואל תיראו" (לא/ו).
עליכם לבטוח בה' אלוהיך: "ההולך עמך וא יַרְפֶּךָ ולא יָעֲזְבֶךָּ". (לא/ו) ברם כל זה לא יהיה אם לא תשובו אל הדרך הישרה והייתם שלמים עם ה' אלוהיכם. הוא יודע כל הנסתרות ולא תוכלו להתחמק ממנו באמירת דברי שקר ובהעמדת פנים.

סיום שנות חיי משה בדברו אל העם

עצב רב יש בפרשה זו כי כל אשר נאמר ומסופר מתרחש ביומו האחרון של משה לפני מותו. העצב עולה מדבריו בדברו את דבר ה' אל העם כמעין דברי פרידה וכצוואה. "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת וְלַמְּדָהּ את בני ישראל שִׁימָהּ בפיהם, למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל" (לא/יט), זו שירת "האזינו" שאנו על סך קריאתה.
משה קורא את דברי השירה לעם עד תומם. כשדברי השירה כוללים תיאור של העם וסיפורי מעלליו. הדברים נאמרים בפרשת האזינו סביב האמונה באלוהי ישראל, ובה אזהרה בעניין זה, החוזרת ונשנית כדי שהעם לא יטוש את אמונתו באלוהי ישראל ויעבוד אלוהי הגויים. וכך יאמר משה אל העם את דברי הקב"ה אליו: קרבו ימיך למות קרא את יהושע והתיצבו באהל מועד... ויאמר ה' אל משה הינך שֹׁכֵב עם אבתיך כלומר מייד לאחר שתלך לעולמך, וקם העם הזה וזָנָה אחרי אלוהי נכר-הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו. וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לֶאֱכֹל ומצאוהו רעות רבות וצרות ואמר ביום ההוא הלא על כן אין אֱלֹהַי בקרבי מצאוני הרעות האלה.
ואנכי הַסְתֵּר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלוהים אחרים. תיאור זה מתאר תהליך שעתיד להתקיים והוא קשה ביותר. לכל אורך התורה מוטיב האמונה באלוהי ישראל כאל עליון יחיד, שלא קדם לו אֵל ולא יהיה אֵל זולתו כאלוהי כל העמים. זה חוזר ונשנה בכל חמשה חמשי תורה עוד מאברהם. לא בכדי עשרת הדברות הדבר הראשון והשני: אנכי ה' אלוהיך - וממשיך: לא יהיה לך אלוהים אחרים על פָּנַי. ואלה שני הדברים אשר נאמרו מפי הקב"ה עצמו על הר סיני לעיני העם ואילו יתר הדברות נאמרו נאמרות מפי משה.

יחס ישראל לזרים או לנכרים

בפרשת נצבים נצבו גם גֵרִים עם בני ישראל וגם להם השמיע משה את הדברים. ברם הם נקראים גרים כי הם גָרִים בארץ אבל אינם צאצאי יעקב-ישראל. המושג גֶּרִים טבע אותו יעקב, אבינו בבואו אל פרעה, בנו לגור בארץ מצרים אמר יעקב לפרעה לא באנו להתיישב בה.
אנו נשהה כאן שהייה לזמו קצוב ונשוב אל ארץ כנען שם ארצנו, שם נשב ונתנחל והגר שימצא שם, יהיה לגר תושב בתנאי שהוא יקיים שבע מצוות בני נוח ואיננו חייב בקיום כל מצוות התורה משה ראב בגרים נסםחים לישראל עם יחס שוה לכל אחד מישראל.
התמוה בדבר בשאלת המסתפחים לישראל היא שנאת העמים לישראל ולהיטותם להסתפח אליו. בימינו מתדפקים על גדרות ישראל נכרים רבים שאינם גֵרִים או גָרִים בארץ. וזה מזכיר פתגם ערבי, אולי לא ערבי, האומר "עֵינִי פִִי ותפו עֲלֶֶיה" בתרגום חופשי: עיני בו (כלומר אני חפץ בו) אבל פויה עליו. המסתפחים לישראל ונשארים דבקים במנהגיהם ואמונתם מהווים גורם שלילי בעיני משה ובעיני אלוהים. לכן יש הקפדה בסיפוח גרים לישראל, כי הרוצה להסתפח לברית ולקבל את דת משה וישראל, עליו להוכיח כי הסתפחותו לישראל באה לו מהחלטה פנימית ומרצון חופשי מאהבת ישראל ודתו ותוך ביטול רצונו בפני רצון בורא העולם, בקבלו עליו את תרי"ג המצוות מבלי לצפות לקבל טובת הנאה כלשהי. ואת יעמידו המגירים במבחן לאורך זמן. כדי לודא שאכן הגרים מסוגלים לקיים את מצוות התורה. בגלל קוצר הזמן אסיים במה שכתבתי לפני שנים בקשר לפרשת וילך
דַּע! מֵאַיִן בָאתּ וּלְאָן אָתָּה הוֹלֵךְ.
זֶה שרָמַז ְמֹשֶׁה לָנוּ בְּנִצָּבִים וּבְוַיֵּלֶךְ
הַיּוֹם מָלְאוּ יָמַי וּשְׁנוֹתַי וְלָכֶם נָתַתִּי
תּוֹרָה מְשִׁיבַת נֶפֶשׁ וּמַחְכִּימַת פֶּתִי
עֲשׂוּ עִתִּים לַתּוֹרָה לִלְמוֹד וּלְלַמְּדָהּ
וְגָם הוֹצִיאוּ פְּרִי מֵהַאֲדָמָה וּלְעַבְּדָהּ
לַמְרוֹת שֶׁנִּגְזַר שֶׁסוֹף אָדָם לְמִיתָה
וַיֵּלֶךְ הָאָדָם וַיִּטַּע וַיִּזְרַע זֶרַע לִנְבִיטָה
צֶאֱצָאָיו שֶׁיָּבוֹאוֹ יוּכְלוּ אֶת אֲשֶׁר זָרַע
אִם זֶרַע רָע זָרַע,הַזֶּרַע מִצֶּאֱצאָיו יִפַּרַע
וְאִם זֶרַע טוֹב יִזְרַע יוֹתִיר לְזַרְעוֹ שַׂבַע
וְאָז יְקַיֵּם הַשֵּׁם שְׁבוּעֲתוֹֹ שֶלָּנוּ נִשְׁבַע:
וְיָשְׁבוּ לָבֶּטַח וְאֵין מַחֲרִיד (יחזקאל לד/כו)
וּמִשּׂוֹנְאֵינוּ ה' לֹא יוֹתִיר שָׂרִיד וּפָלִיט.

תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
כשפונים עם סגירת תיק בבקשה לעיון בתיק או לצלם עדויות, במשטרה ובפרקליטות לא מאפשרים זאת    בעוד שביהמ"ש ותיקיו פתוחים בפני הנתבע, הרי התלונה וגרורותיה לא פתוחים בפני הנילון
KPMG סומך חייקין
פרסום רשות ניירות ערך - דוח יחידת הביקורת: ממצאים בנושא בחינת ירידת ערך מוניטין בתאגידים הפועלים בענף מוצרי החשמל הביתיים
אברהם בן-עזרא
מצפים ממומחה מטעם בית המשפט כי יהיה אוביקטיבי וחסר פניות בחוות דעתו וכי גם ייראה אוביקטיבי ולא ייטה לטובת צד לדיון בקביעותיו המקצועיות. צד הנפגע ממומחה בית המשפט, יכול להגיש נגדו תביעה, ולמומחה אין חסינות
איתן קלינסקי
לצערי, ממאנים להביא לנו את כל המסמכים, המעידים איך ברגל גסה רמסה הנהגה כל סיכוי לשלום. במיוחד אמורים הדברים כלפי ראש הממשלה גולדה מאיר, שלידה ניצב שר הביטחון משה דיין, שסחרר את דעת הקהל בישראל כבר מאותם ימי ההדחה של לוי אשכול
ציפורה בראבי
יש משחק באבנים ויש מלחמה באבנים    בממשלה עדיין לא הפנימו כנראה את הסכנה ואת האיום הזמין    את הקלות בלתי נסבלת של הרג על-ידי אבנים    אבנים מסוכנות שנזרקות פה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il