וידוי אישי: הייתי סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש באחד ממשרדי הממשלה הבכירים וחוויתי על בשרי את מערכת היחסים העדינה בין הדרג הנבחר לבין "הפקידות".
אני חייב לפתוח את מאמרי בתשובה לקביעה של ח"כ גילה גמליאל, סגנית שר החקלאות, הטוענת כי, בעיני הפקידות, "הדרג הפוליטי לעולם חשוד בנטייה בלתי נשלטת לבצע מינויים המוניים בלתי חוקיים ובלתי ראויים בתחומים עליהם הופקד". התשובה היא: כן.
הדרג הפוליטי לא רק שהינו חשוד בנטייה למינויים פוליטיים, אלא זה מה שהלכה למעשה הוא עושה - ובעיקר סגני שרים שרובם אינם "קשורים" כלל וכלל לעשייה במשרד ומנצלים את רוב תקופת שירותם במשרד, על הרכב, הנהג, המזכירות וארבעת עוזרים/יועצים בכדי לקדם את מעמדם הפוליטי.
הרי אנו יודעים היטב מהי מהות המינויים של סגני שרים בממשלה - המהות היא פוליטית בלבד. האם מישהו מבין קוראי "מחלקה ראשונה" זוכר את פועלו של איזה סגן שר בהקשר לקידום איכות החיים במדינה, שיפור השירות הציבורי, שיפור היעילות התקציבית, הטמעת מנהל תקין במשרד בו "משרת"?
חלק מסגני השרים, כמו במשרד הפנים כעת, באים בכלל ממפלגות אחרות מאלו של השר הנבחר.
מניסיוני אני גם יכול לציין כי אחד הדברים החשובים לדרג הפוליטי הנכנס למשרד [לרבות לשכת השר ועוזריו] הוא לקבל את "רשימת המשרות במשרד, הבכירות והזוטרות, מועדי סיום חוזים וסידורי העסקתם" - אינני זוכר כי בקשה זו נבעה מתוך הרצון והשאיפה לטייב את כוח האדם במשרד או להנהיג שיטות חדשות של ניהול משאבי אנוש...בקשה בדיוק מסוג זה, מטרתה אכן אחת: לבחון את הפוטנציאל למינויים פוליטיים ושל מקורבים.
הדרג הפוליטי במדינת ישראל נכשל כישלון חרוץ, תוך הפגנת אוזלת יד "ראויה לציון" בכל הקשור לטיוב איכות השירות הציבורי בישראל. נראה לי שאין עוד הרבה מערכות פוליטיות בעולם המתקדם בו נבחרי הציבורי, בממשלה ובכנסת, פועלים בכל כוחם רק להכפיף את המערכת הציבורית לפוליטיקה האכזרית והתובענית וכמעט שאינם פועלים או תומכים בטיוב השירות הציבורי.
נכון שיש גם טענות קשות לפקידות באשר ל"אי-דחיפתם" של שינויים בשירות הציבורי - גם הם גילו אוזלת יד לא פחות מרשימה מזו של הפוליטיקאים - אולם ב-"Trade Off" בין נבחרי הציבור לבין הפקידות נראה ש'תרומתם' של פקידי הציבור, לעניין זה, גבוהה יותר מזו של הפוליטיקאים, ובכללם סגני השרים.
אין ספק כי לדרג הנבחר "זכויות" רבות שאל להם לפקידות המקצועית לבלום, אולם נראה כי תגובתה של היועצת המשפטית של משרד החקלאות נבעה בעיקר על רקע החקירה הפלילית, דוח מבקר המדינה והדו"ח על המינויים הפוליטיים של נציב שירות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.
לא היינו רוצים "שלטון פקידים" בממשלה, אך גם לא היינו רוצים "דיקטטורה של נבחרי ציבור". הפקידות המקצועית יכולה להוות איזון חיובי לנבחרי הציבור ואם הם ידעו לעבוד אתם גם יתברר להם שהפקידום יכולה לסייע להם רבות בקידום שאיפותיהם ומדיניותם.