X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קביעת זנד שיהודי תימן הם צאצאי מתייהדים חסרת בסיס על ראשית ההתיישבות של היהודים בתימן אין ממצאים ארכיאולוגיים, אלא רק אגדות
▪  ▪  ▪
יהודי תימן אינם יהודים שמוצאם מארץ ישראל? [צילום: AP]

שלמה זנד תאר בסיפרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי" את פרשת ההתייהדות של מלכי חמיר ותושביה של הממלכה בדרום-מערב תימן והגיע למסקנה שיהודי תימן אינם יהודים שמוצאם מארץ ישראל אלא צאצאי מתייהדים. זנד הזכיר את הגדוד היהודי שהורדוס שלח לעזרת הצבא הרומי בימי אוגוסטוס אך טען שרוב החיילים אבדו במדבר.
זנד ייחס לחיים זאב הירשברג, שפרסם מחקר מקיף על פרשת ההתייהדות בחמיר בסיפרו "ישראל בערב", הסקת מסקנה ללא בסיס היסטורי בטענתו שבתימן חיו יהודים מארץ ישראל ומספרם היה רב והם, בניגוד למתייהדים נשארו נאמנים לעמם ודתם.
אבל, קביעתו של זנד שיהודי תימן הם צאצאי מתייהדים היא חסרת בסיס. על ראשית ההתיישבות של היהודים בתימן אין ממצאים ארכיאולוגיים אלא רק אגדות ומסורות. על-פי אגדות ומסורות אלה היו חמישה גלי הגירה לתימן בתקופת המקרא. הגל הראשון של המתיישבים היהודים בתימן היה קשור בפיתוח קשרי המסחר בין ממלכת שלמה ומלכת שבא במאה ה-10 לפנה"ס. הגל השני כלל אף הוא סוחרים יהודים שהיו קשורים בקשרי המסחר של מלכי יהודה עם אופיר, ארץ הזהב. הנביא יחזקאל התייחס לקשרי המסחר עם ערב בתקופת הבית הראשון: "ודן ויון מאוזל בעזבוניך נתנו – ערב וכל נשיאי קידר המה סוחרי ידיך—רוכלו שבא ורעמה המה רוכליך (יחזקאל כ"ז, 19–22 ). אוזל הוא שמה הקדום של צנעא. הגל השלישי הגיע לתימן ב-627 לפנה"ס כאשר אנשי צבא שאליהם התלוו כוהנים ולווים עזבו את הארץ בהשפעת נבואות ירמיהו והתיישבו בהר נוקום לא רחוק מצנעא. הגל הרביעי כלל שבויים שהוגלו לתימן ב-587 לפנה"ס ע"י נבוכדנאצר מלך בבל. הגל החמישי כלל יהודים מבבל שהגיעו לתימן בימיו של נבונאיד מלך בבל (552 – 542 לפנה"ס).
אבל יש ראיות המבוססות על מקורות ספרותיים וארכיאולוגיים המעידות על קיומה של קהילה יהודית מימי הבית השני ואילך. יוספוס פלביוס כתב שהמלך הורדוס (37–4 לפנה"ס) שלח גדוד יהודי שמנה 500 חיילים לעזרת הצבא הרומי תחת פיקודו של אליוס גאלוס ב-25 לפנה"ס. על-פי מקור רומי, הצבא הרומי נשלח להשתלט על תימן בשל חשיבותה במסלול סחר התבלינים. זנד קבע שחיילי הגדוד אבדו במדבר אבל יש הסוברים שהם השתקעו בתימן. הסופר היווני אפיפאנוס כתב שפליטים יהודים הגיעו לתימן לאחר דיכוי מרד בר-כוכבא בימי הקיסר אדריאנוס (135 לסה"נ). במערות הקבורה בבית שערים נתגלו קברים של יהודים מתימן שהארכיאולוגים מייחסים למאה ה-3 לסה"נ.
מאחר שממלכת חמיר היהודית התקיימה משלהי המאה ה-5 עד ראשית המאה ה-6 לסה"נ, הרי אין ספק שיהודים מארץ ישראל חיו בחמיר לפחות מהמאה ה-2 לסה"נ על-פי אפיפאנוס ועל-פי הערכת הארכיאולוגים. הארכיאולוגים סבורים שאם מערות הקבורה הן מהמאה ה-3, סביר להניח שהתיישבות היהודים קדמה במאה עד מאתיים שנה.
ההיסטוריון הנוצרי פילוסטורגיוס כתב בסיפרו על תולדות הכנסייה הנוצרית שהקיסר קונסטנטינוס שהכריז על הנצרות כדת האימפריה שלח באמצע המאה ה-4 לסה"נ את תיאופילוס בראש משלחת לממלכת חמיר כדי לנצר את החמיירים ותיאו פילוס אף הקים שתי כנסיות בברירת חמיר, ט'פאר. אבל, המשלחת הנוצרית נתקלה בפעילות מיסיונרית יהודית שמנעה את הצלחת המשלחת.
ואכן, הסופר הנוצרי תיאודור לקטור כתב שהחמיירים התנצרו רק בראשית המאה ה-6 לסה"נ. המלך החמיירי שבימיו הייתה ההתייהדות של משפחת המלוכה היה אבו כרב-אסעד (390–420 לסה"נ). המלך הושפע מפגישתו עם רבנים יהודים החל בשכנוע השבטים בממלכתו להתייהד. בהתחלה הוא נתקל בהתנגדות אבל בסופו של דבר השבטים קיבלו את היהדות. השליטים הביזאנטיים והכנסייה הנוצרית לא השלימו עם קבלת היהדות ע"י ממלכת חמיר. בימיו של המלך יוסף ד'ו נואס התנהלה מלחמה בין תומכי הנצרות בממלכה והחבשים הנוצרים שהיו בברית עם ביצאנץ ובקרב על עיר הבירה המלך החיימרי נוצח. ב-517 נכבשה עיר הבירה ט'פאר. על-פי כתובת אחת היה מספר ההרוגים 13,000 ומספרם של השבויים היה 9,500.
המלחמה בין החבשים לחימרים נמשכה וב-525 נחלו החמיירים מפלה בקרב זביד. יש גיסאות שונות על גורלו של המלך אבל, אין ספק שהוא מת ובזה הקיץ הקץ על הממלכה היהודית. רוב תושבי הממלכה המתייהדים קיבלו עליהם את הנצרות ורק היהודים שמוצאם מארץ ישראל סירבו לקבל עליהם את הנצרות ונשארו נאמנים לעמם ודתם. עם הופעתו של מוחמד קיבלו תושבי חמיר עליהם את דת האיסלאם ורק היהודים נשארו נאמנים לעמם ודתם.

המחקרים עליהם מבוסס המאמר

  • הירשברג, חיים זאב, ישראל בערב, קורות היהודים בחמיר וחג'אז מחורבן בית שני ועד מסעי הצלב, הוצאת מסדה, עמ' 137-1.
  • הירשברג, חיים זאב, "הממלכה היהודית בחמייר", בקובץ יהדות תימן, הוצאת יד בן צבי, 1976, עמ' 9-1.
  • זנד, שלמה, מתי ואיך הומצא העם היהודי, הוצאת רסלינג, 2008, עמ' 192-187.
  • ניני, יהודה, יהודי תימן, הוצאת משרד הביטחון, 1988, עמ' 29-23.
  • צדוק, משה, יהודי תימן, תולדותיהם וארחות חייהם, הוצאת עם עובד, 1967, עמ' 26-9.

הערת המחברת

הטענה שיהודי תימן אינם יהודים אוטנטיים מארץ ישראל, אלא צאצאי שבטי חמיר שהתייהדו, היא חלק מהתזה של שלמה זנד בסיפרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי".
זנד טוען, שאין עם יהודי, כי היהודים החיים כיום הם צאצאי מתייהדים. זנד טוען, שלא רק יהודי תימן הם מתייהדים, אלא גם יהודי ספרד והיהודים האשכנזים. יהודי ספרד, לטענתו, הם צאצאי ברברים מצפון אפריקה והיהודים האשכנזים הם צאצאי כוזרים שהתייהדו.
מאחר שהיהודים החיים כיום אינם צאצאי היהודים הקדמונים, אין להם כל זכויות בארץ ישראל והארץ שייכת לפלשתינים שהם לטענתו צאצאי היהודים מימי הבית השני שהתאסלמו תחת הכיבוש הערבי ( המאות ה-7 ל-11). סיפרו של זנד תורגם ל-15 שפות וגרם נזק רב למדינת ישראל במאבק בין ישראל לפלשתינים.

הערה: בשל טעות טכנית מצד המערכת נפלו שגיאות בפרסום המאמר, ואלה תוקנו.
תאריך:  04/10/2015   |   עודכן:  06/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גולדבלט
לטעון שאי הסכמה הקיימת בדבר חוקיות ההתנחלויות משמעה התרת דמם של המתנחלים אינה רק הסתה ופגיעה בחופש הביטוי, אלא גם התרת דמם של אלו שאינם מקבלים את ה"תזות" המשפטיות של לוין
אליהו קאופמן
יש בטקסט הזה - של השאלה הדמיונית ב"דיני נזיקין", הכול חוץ מרמה אקדמית ואנושית. יש שם ילדותיות עם רמה אינטלקטואלית מתחת למינוס ועם הרבה שנאה וגזענות. פרופ' בן-ששון, נשיא האוניברסיטה בי"ם, חייב להסיק מסקנות ולא רק לגנוז את השאלון הזה אלא גם לגנוז את המרצה הזה לבלי שוב
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך-כלל, גם מהמותן, בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי או עניינו אותי    והפעם - לכתו המוקדם, קולב, חיסול וניקוי
יוסף אליעז
קשה לי להאמין שח"כ זחאלקה הוא כל כך בור ועם הארץ הן בהיסטוריה של הארץ והן בתיאולוגיה, לרבות בדת האיסלאם. כנראה שהשנאה מעבירה אותו על דעתו. חבל
שמעון זיו
על-פי האומדנים, יש כיום כ-60 מיליון פליטים מסוגים שונים ברחבי העולם, אולם הם לא רוצים לעבוד קשה, הם רוצים לקבל את הכל מבלי לשלם, הם רוצים ליהנות ממה שאחרים כבר בנו ואירופה היא יעד נוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il