X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

תמצית העובדות
בני זוג ערכו צוואות משותפות והדדיות. לבני הזוג בן משותף (הוא המשיב). לאישה בת מנישואים קודמים (היא המבקשת) ולבת יש בן, הוא נכדהּ של האישה. בכל אחת משתי הצוואות נכללה הוראה, לפיה בן הזוג שיוותר בחיים יירש את כל הרכוש.
הוראה נוספת בכל אחת משתי הצוואות קבעה, כי היה ובני הזוג ימותו "באותו זמן", יירש את הרכוש בנם המשותף, ויהיה עליו לשלם למבקשת סך של 5,000 דולר ולנכדהּ של האישה סכום של 10,000 דולר. הבעל נפטר תחילה ואילו האישה הלכה לעולמה כשנה וחצי אחריו.
עתה עמדו להכרעה השאלות: האם פירושו של סעיף מס' 1 בצוואתה של האישה - שלפיו יורש אותה הבעל - הוא שאם נפטר הבעל לפניה בא במקומו צאצאו של הבעל, המשיב, כחליפו, בלי שיוטל עליו חיוב לשלם למשיבה ולבנה? או שפירושו של סעיף מס' 1 הוא שאם נפטר הבעל לפניה אין מי שזוכה על-פי הצוואה ולפיכך יורשים את האישה יורשיה על-פי דין, שהם המשיב והמבקשת? ושמא אחרי מות הבעל בטל סעיף מס' 1 בצוואה ומופעל סעיף מס' 2 בצוואה, שלפיו במות שניהם "יחד - - - באותו זמן" המשיב הוא היורש היחיד - ואפילו לא מתו בני הזוג בעת ובעונה אחת ממש - כפוף לחיובו של המשיב לשלם למבקשת ולבנה סכום השווה ל-15,000 דולר ארה"ב?
בית המשפט לענייני משפחה קבע, שמשמעות צוואתה של האישה היא, שאחרי מות הבעל אין מי שזוכה על-פי הצוואה, ולפיכך יורשים את האישה יורשיה על-פי דין, שהם המשיב והמבקשת. המשיב ערער על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה לפני בית המשפט המחוזי, שנעתר לערעור, ופסק, כי פירושו של סעיף מס' 1 בצוואתה של האישה הוא, שאם נפטר הבעל לפניה בא במקומו כחליפו צאצאו של הבעל, המשיב, לבדו מכוח סעיף 49 ("יורש שמת לפני מוריש") לחוק הירושה, בלי שיוטל עליו החיוב לשלם למשיבה ולבנה. המבקשת ביקשה להרשות לה לערער על פסק דינו של בית המשפט המחוזי.
הערעור התקבל: פסק דינו של בית המשפט המחוזי - מבוטל.
נקבע - אליבא דכב' השופט (בדימ') י' טירקל (דעת מיעוט): כוונתם העיקרית של הבעל ושל האישה היתה שהמשיב - בנם המשותף - יירש אותם, כאשר לא יהיו עוד שניהם בין החיים, בין אם נפטרו כאחד ובין אם נפטרו בזה אחר זה. משנפטרו שניהם נתמצתה, אפוא, הוראת סעיף מס' 1 בכל אחת מן הצוואות ואין לה תוקף עוד, ובמקומה חלה על רכושה של האישה - שלה ומה שירשה מן הבעל - הוראת סעיף מס' 2 לצוואתה, שלפיה יורש אותה הבן המשותף, המשיב, כפוף לחיוב שהוטל עליו.
נקבע - אליבא דכב' הנשיא א' ברק (דעת רוב): מסכים אני לקביעתו של כבוד השופט טירקל, בדבר פירושו של סעיף 1 לצוואת המנוחה, לפיו היורש את רכושה הוא בן זוגה בלבד, ולא צאצאיו. יחד עם זאת, אין בידי להצטרף למסקנתו כי, לאור סעיף 2 לצוואת המנוחה, המשיב הוא שיירש את המנוחה, בכפוף לחיובו לשלם למערערת ולבנה סכום השווה ל-15,000$.
נקבע - אליבא דכב' הנשיא א' ברק (דעת רוב): המצווים במקרה דנן ביקשו להבטיח, כי בפטירת אחד מהם, בן הזוג שיוותר בחיים יירש את כל רכושו של בן הזוג שנפטר, לכן משנפטרו שניהם, נתמצתה הוראה זו בכל אחת מן הצוואות ואין לה כל משמעות עוד. הצוואה אינה מסדירה את חלוקת העזבון של המצווה, אם נפטר בעת שבן זוגו אינו בחיים, ולכן אין כל הוראה אשר מכוח פירושה ניתן להנחיל את הרכוש למשיב (בנם המשותף).
נקבע - אליבא דכב' הנשיא א' ברק (דעת רוב): בית המשפט עשוי לייתן לצוואה משמעות החורגת מלשון הצוואה רק בהתקיים התנאים הבאים: ראשית, על בית המשפט להשתכנע כי אומד הדעת של המצווה אינו ניתן להגשמה מלשונה של הצוואה. התנאי השני הוא כי המקרה נופל לאחד המצבים המיוחדים המכוסים על-ידי אחת מן הדוקטרינות הלבר-פרשניות. אלא שבמקרה דנן, לא עלה בידי המשיב לבסס טענתו באשר לאומד דעת המצווה, בכל הנוגע למקרה שבו בני הזוג נפטרו זה אחר זה. לכן אין מקום להידרש לשאלה הנוספת, האם המקרה דנן בא בגדר אחד המצבים בהם יש תחולה לדוקטרינה לבר-פרשנית כלשהי. משלא הוכח כי אומד דעת המצווה היה שונה, תפורש הצוואה בגבולותיה הלשוניים.
נקבע - אליבא דכב' הנשיא א' ברק (דעת רוב): לסיכום, פירוש צוואתה של המנוחה מוביל למסקנה, כי הצוואה כלל אינה חולשת על חלוקת עזבונה של המנוחה במקרה של פטירתה לאחר בעלה. לפיכך, עזבונה של המנוחה לא יחולק מכוח צוואתה, אלא ליורשיה על-פי דין.
לפסק הדין המלא

בע"מ 4282/03 אולגה לרנר נ' יעקב פייר (פליקס)
בבית המשפט העליון
כבוד הנשיא א' ברק, כבוד השופט (בדימ') י' טירקל, כבוד השופט א' גרוניס
ניתן ביום 21.6.05
אתר האינטרנט www.lawdata.co.il מהווה מאגר מידע משפטי מקיף ומעודכן, הכולל את כל החוקים והתקנות בישראל, פסקי דין מלאים מכל הערכאות, מאגר חדשות משפטיות, פסקי דין ערוכים ומתומצתים, מחשבונים, מאמרים, הצעות חוק וטפסים משפטיים.
תאריך:  12/07/2005   |   עודכן:  12/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביחי פרץ
האם אתם מזלזלים בהמון עם ישראל עד כדי כך, שאתם פשוט מניחים שנשתוק, נצדיק את הדין ונוותר על חזונם של גדולי האומה לאורך כל ההיסטוריה היהודית?
משה דר
בניגוד למה שטוענים כל המגנים, הפיגוע בלונדון אינו מנוגד לרוח האיסלם.
משה מכנס, עו"ד
על שלושה בלשים עילאיים, היודעים את תוצאות החקירה עוד בטרם החלה
יצחק ג'קי אדרי, דימונה
שלמה נחמה!!! תחזור בך מדבריך ותתנצל בפני תושבי הפריפריה על דברי האדנות, היהירות והשחצנות שלך    תושבי הפריפריה בעלי חשבונות בבנק הפועלים משלמים חלק משכרך העומד על 11 מיליון ש"ח בשנה, וגם אחרון המובטלים והעניים בפריפריה מחזיקים את משכורתך כשהם עומדים בתור בבנק הפועלים וגם הם נושאים על גבם את שכרך, תתנצל מר נחמה, ויפה שעה אחת קודם
מיכאל שרון
כיום, בפרספקטיבה של זמן, מצטייר, שהזרם ה"סוציאליסטי"-מרכזי בציונות פעל במידה רבה בשליחות האימפריאליזם הבריטי באיזור. ואם כך, אין תמה איפוא שבתור כזה נילחם לוחמת חורמה במלחמת השיחרור מהכובש הזר של אירגוני המרי העיברי, אצ"ל ולחי, שפעלו כנגד האימפריאליזם הבריטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il